1.034
11

IT-consultant, lid Piratenpartij

Dirk Poot (42) studeerde bedrijfskunde (Breukelen) en geneeskunde (Sint Eustatius, N.A.) en is werkzaam als zelfstandig programmeur. Poot meent dat het beschermen van kennis en creativiteit met het huidige systeem van octrooi- en auteursrechten onaanvaardbare consequenties heeft voor nagenoeg de gehele wereldbevolking. Wanneer de toegang tot levensreddende medicijnen, fundamenteel onderzoek, participatie in de digitale cultuur en de privacy moeten worden opgeofferd om een verouderd systeem van octrooi- en auteursrechten overeind te houden, is het gekozen middel vele malen erger dan de kwaal.

Bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2010 was Poot kandidaat-Kamerlid voor de Piratenpartij. Als kandidaat voor de Piratenpartij wilde hij bijdragen aan een alternatief dat de vruchten van de individuele intelligentie effectief beschermt, én dat daarnaast het overstijgende belang van de menselijke extelligentie minstens evenveel aandacht en bescherming geeft.

Bescherm de burger tegen datahonger van ING

Voorstel van ING om bankgegevens van klanten commercieel te benutten is ondoordacht en gevaarlijk

De bank negeert haar vertrouwenspositie en misbruikt haar machtspositie. Een bank hoort zorg te dragen voor een veilige, correcte en vertrouwelijke afhandeling van het betalingsverkeer. Klanten en bedrijven moeten in bescherming genomen worden tegen de datahonger van de ING en haar marketingafdeling.

Het plan wordt nu aangekondigd als ‘opt-in’ en zou dus op vrijwillige basis zijn. Hoe zorgen we ervoor dat de beloning voor de klant om mee te doen niet verwordt tot een straf voor klanten die hun financiën wél privé willen houden? Kan iemand die er financieel slecht voorstaat het ‘aanbod’ om zijn informatie te verkopen weerstaan? Hoeveel dwang gaat de bank toepassen als blijkt dat het verkopen van privé-gegevens van klanten veel lucratiever is dan het normale bankverkeer?

Behalve dat de bank precies weet wat jij bij Albert Heijn koopt en waarvoor je naar de Lidl gaat, heeft de ING straks een volledig profiel van al je risicogedragingen. Sigaretten, drank en junkfood wordt ook allemaal met de pinpas aangeschaft. Als consument moet je er maar op moet vertrouwen dat de verzekeringstak van de bank deze gegevens nooit te zien krijgt als de nieuwe premies worden vastgesteld. De waarde van deze gegevens is sowieso hoger dan de hoogste boete die het College Bescherming Persoonsgegevens ooit zou mogen uitdelen, dus de gehoopte ethiek is absoluut niet afdwingbaar. Ook zullen zeker slijters en sigarettenzaken de hoeveel kasgeld in de winkel en daarmee het risico op overvallen ook weer zien stijgen.

De Piratenpartij vindt dat overheid consumenten en kleine bedrijven tegen dit graaigedrag moet beschermen. Een eerste mogelijkheid is om de ‘zwarte lijst’ van artikel 236 van het Burgerlijk Wetboek aan te passen. Deze lijst is bedoeld om consumenten te beschermen tegen oneerlijke verkoopvoorwaarden. Neem in dit artikel een specifiek beding op dat financiële instellingen onder geen enkele voorwaarde betalingsgegevens van hun klanten mogen verkopen en dat banken hier niet eens toestemming voor mogen vragen.

Op korte termijn lijkt dit de meest aangewezen manier om de bevolking te beschermen tegen een véél te nieuwsgierige bank. Daarna wordt het tijd om serieuze privacywetgeving te introduceren zodat duidelijk is dat alles wat kan met big data niet zomaar mag.

Overigens, ook een goede om over na te denken: ING ontpopt zich nu tot verkoper van marketing-gegevens. Hoe gaat de bank straks het succes van haar marketingcampagnes meten, zonder het individuele betaalgedrag in kaart te brengen? Adverteerders zullen uiteindelijk ook harde data eisen over welke klanten er op basis van de duur-betaalde ING-gegevens uiteindelijk zijn overgestapt van aanbieder.

De ING zet met dit voorstel om in de portemonnee van de klant te gaan spioneren, in elk geval ook Bitcoin weer als aantrekkelijk alternatief in de schijnwerpers…

Dit artikel verscheen eerder op de site van de Piratenpartij. Volg Dirk ook op Twitter

Geef een reactie

Laatste reacties (11)