11.016
138

Historicus

Han van der Horst (1949) is historicus. Hij schreef onder meer The Low Sky: understanding the Dutch', Nederland: de vaderlandse geschiedenis van de prehistorie tot nu, Een bijzonder land, het grote verhaal van de Vaderlandse geschiedenis, Onze Premiers en Schep Vreugde in het Leven, Levenslessen uit de grote depressie. Op elke laatste zondag van de maand is hij om elf uur in de ochtend te horen als boekbespreker in het VPRO-radioprogramma over geschiedenis OVT.

Boerka als middel om aandacht te trekken

Onder het zwart kwam heel even een gouden muiltje te voorschijn en de zoom van een dure spijkerbroek. Ik ben dat na vijfentwintig jaar  nog steeds niet vergeten en evenmin de bijbehorende fantasieën uit Duizend en een Nacht

Zaterdagavond schetste Nieuwsuur voor ons het portret van een boerkadraagster en je kon er donder op zeggen: het was er een van ‘Hollandsche potaard’, zoals Bakhuyzen van den Brink zaliger nagedachtenis het zou formuleren, geboren en getogen in een zwaar calvinistisch milieu, van de bijbel overgestapt op de koran. Dat wil zij laten zien ook. Zij fietst in een nikab door de stad met een doekje voor dat ook nog de ogen bedekt. Daardoor baart zij veel opzien.

Met ingang van augustus, zo klaagde de boerkadraagster, die uit bescheidenheid en eerbied voor Allah zelfs haar stem had laten vervormen, wordt een groot deel van het land voor haar onbereikbaar. Dan gaat immers voor het openbaar vervoer en publieke gebouwen een verbod in om het gezichtsbedekkende kleding te dragen. Anders krijg je een forse boete. Fietsen en autorijden mag wel terwijl zo’n outfit het zicht van de bestuurder toch hevig beperkt.

Dit is het zoveelste bewijs voor het krankjoreme karakter van het boerkaverbod dat is afgekondigd om de misschien tweehonderd draagsters in het land de voet dwars te zitten. Deze nieuwe wet is dan ook niet bedoeld om een maatschappelijk probleem op te lossen maar om de vele verdwaasden te paaien die geloven in de islamisering van de maatschappij, zodat zij de volgende keer niet op Geert of Thierry stemmen maar net als vroeger op Mark of Hugo. Het is oplichterij en nog ondoordachte oplichterij ook anders was men wel op het gevaar gekomen dat de boerka voor de verkeersveiligheid oplevert. Als de leiders van de middenpartijen de populist uithangen, doen zij dat op onhandige en amateuristische wijze.

De wet is bovendien precies wat de boerkadraagsters nodig hebben om hun diepste verlangen te realiseren: aandacht trekken. Als zij door de handhavers op hun kleding worden aangesproken, is dat precies wat zij willen. Zij wensen in het middelpunt te staan en niet op de zijlijn.

De aandacht trekster uit de Nieuwsuur-reportage noemde haar outfit een vorm van aanbidding. Zij gaat er dus van uit dat Allah voor vrouwen wel kledingvoorschriften uitvaardigt als vorm van aanbidding maar voor mannen niet. Een tweede argument voor nikab en boerka is dat men daarmee geen vreemde mannen opwindt. Ook dat is heftige flauwekul. Je wordt juist nieuwsgierig naar wat zich onder al dat zwarte textiel bevindt. Het is zeker een kwart eeuw geleden dat ik op het station Hollands Spoor een Arabische toerist uit zag stappen met in zijn kielzog een geheel gesluierde vrouw. Onder het zwart kwam heel even een gouden muiltje te voorschijn en de zoom van een dure spijkerbroek. Ik ben dat na vijfentwintig jaar  nog steeds niet vergeten en evenmin de bijbehorende fantasieën uit Duizend en een Nacht. Dat brengt zo’n boerkadraagster op de fiets teweeg en niks anders.  Zij toont haar geheim door middel van de verpakking.

Een vorm van aanbidding! Het zou wat. Je kunt zeggen wat je wilt: de islam is  –  net als het christendom  en het jodendom – een door kuisheid en seks geobsedeerde godsdienst. Alles is erop gericht om die oerkracht te reguleren en in te tomen. In de vijftienhonderd jaar van haar bestaan hebben de moslims daar op zeer uiteenlopende wijze vorm aan gegeven. En dat is nog steeds het geval. De alles bedekkende boerka is maar één enkele manier waarop islamitische vrouwen zich kleden. Op geen enkele wijze valt uit het, te vaak nogal vaag uitvallende, woord van God op te maken wat gepaste gewaden zijn en hoe je de seksuele angel uit het dagelijks leven moet trekken.

Wel is duidelijk dat zo’n boerka de seksualisering juist accentueert omdat ze impulsen geeft aan de aantrekkingskracht van het verbodene. De boerka schermt de vieze man niet af. De boerka maakt die wakker.

Wie in Nederland zo gekleed de straat op gaat, vestigt juist alle aandacht op zich. De bekeerde calvinistische dame beoefende dan ook een in Nederland vanoud bekende sport: zij provoceerde in de hoop zo een bekende Nederlander te worden. Hans Teeuwen zijn, maar dan met andere middelen.

Ze heeft met het boerkaverbod een instrument in handen om heel hoge ogen te gooien. Allah zal straks aan de poorten van het paradijs vast een hartig woordje met haar willen spreken. Hij is genadig en goedertieren. Dus ze zal wel binnenkomen. Maar zonder de boerka, die ter plekke moet worden uitgedaan en dan naar beneden wappert om op aarde verder onheil te stichten.


Laatste publicatie van Han van der Horst

  • Nepnieuws

    Een wereld van desinformatie

    Februari 2018


Geef een reactie

Laatste reacties (138)