2.123
23

Journalist

Marie-Claire van den Berg is journalist. Ze schrijft voor uiteenlopende publicaties van Volkskrant magazine tot Viva. Najaar 2011 publiceerde ze het boek 'Groen Doen, verslag van een zoektocht naar klimaatvriendelijk leven'. Voor het tv-programma Kassa verzorgde ze de rubriek over groene producten. Sinds april heeft ze iedere zaterdag een column in De Telegraaf.
Haar eigen website is http://groendoen.nu/

Boos op Transavia

'Beste mensen van Transavia. Poets jullie groene beleid eens op!'

Ik ga vliegen.
Als er iets is wat slecht is voor het milieu, dan is het dat wel. En we doen het meer en meer.

Op internet staat een animatie van 24 uur internationaal vliegverkeer en iedere keer als ik ernaar kijk, krijg ik weer de kriebels. Als je het nog niet gezien hebt: denk aan een mierenhoop en je weet genoeg.

Gelukkig vlieg ik vrijwel nooit, maar toch baal ik dat ik mijn pogingen met meer respect voor het milieu te leven in één klap teniet doe.

Daarom besloot ik van de week mijn vlucht te compenseren. Het klinkt raar, maar je kunt je vliegverkeer klimaatneutraal maken door ergens anders iets goeds te doen. De CO2 die door mijn vlucht wordt uitgestoten kan ik neutraliseren met bijvoorbeeld het aanplanten van nieuwe bomen of het meebetalen aan de bouw van windmolenparken. De Co2 uitstoot van mijn charter wordt er niet minder om, maar ik doe in ieder geval iets goeds.
En dus bel ik de vliegtuigmaatschappij waar ik heb geboekt, Transavia, met de vraag of ik de milieuschade van mijn vlucht kan compenseren. De medewerker van de servicelijn aarzelt: “Eh, ja, eh, ik weet dat er bedrijven zijn die dit doen mevrouw. Maar ik weet niet of wij het doen. Ik kan u niet helpen. Als u een mail stuurt naar de afdeling commercie, nemen zij binnen twee werkdagen contact met u op.”
Dat duurt me te lang en dus ga ik op onderzoek uit. Na een telefoontje met het hoofdkantoor blijkt dat er op de servicepagina een linkje staat dat leidt naar de mogelijkheid je vliegreis te compenseren. In mooie woorden legt Transavia uit dat het bedrijf sinds 2008 klimaatneutraal is voor alle dienstreizen en bedrijfsvoering. Daar word ik weinig wijzer van, maar ze doen in ieder geval iets. Via de site laat ik uitrekenen hoeveel CO2-uitstoot ik ga veroorzaken. De komende twee weken ga ik in 8 uur tijd 5.6 ton CO2 uitstoten. Dat is net zoveel als wat ik het hele afgelopen jaar met mijn auto heb gedaan. En daar rijd ik niet eens zo heel veel kilometers mee. Voor 67 euro kan ik die schade goedmaken. Ik maak het bedrag over en ontvang even later een digitaal certificaat dat bewijst dat ik mijn straatje heb schoongeveegd.
Toch voelt het niet goed. Om verschillende redenen. Transavia werkt samen met de Climate Neutral Group. En die club was de afgelopen jaren in het nieuws vanwege het ‘wegpoetsen’ van CO2 uitstoot. Niet alleen de Climate Neutral Group, van alle bedrijven die CO2-compensatie beloven werd gezegd dat ze gebakken lucht verkochten. 
Op mijn certificaat staat dat 283 bomen een jaar lang moeten groeien om mijn CO2 schade op te lossen. Maar uit een oude uitzending van Tros Radar maak ik op dat het aanplanten van nieuwe bomen eigenlijk helemaal niets oplost. Het is sowieso een vage bedoeling met die bedrijven. Via de Climate Neutral Group zou ik met mijn reis 5.6 ton CO2-uitstoot veroorzaken maar volgens Trees for Travel is het 6 ton. Hoe meer ik erover lees, hoe meer ik het idee heb dat ik alleen maar een heel duur digitaal certificaat heb gekocht.
Maar het voelt ook niet goed omdat Transavia zich er in mijn ogen te gemakkelijk vanaf maakt. En waarschijnlijk komen ze daarmee weg omdat geen klant ze erop aanspreekt. Daarom bij deze: “Beste mensen van Transavia. Poets jullie groene beleid eens op! Ten eerste door de medewerkers van de servicelijn uit te leggen wat ze tegen milieubewuste klanten moeten zegen. Maar ook door bij het online betalen van mijn vliegticket een automatische stap in te bouwen die vraagt óf en zo ja hóe ik mijn vlucht wil compenseren. Zo lastig hoeft dat niet te zijn. Ga nog eens om de tafel zitten met het bedrijf dat jullie ‘klimaatneutraal’ maakt en laat Transavia-klanten kiezen in welk project ze investeren. Als jullie werkelijk bewust zijn van jullie klimaatverantwoordelijkheid, zoals jullie zo mooi schrijven op jullie site, dan is dat wel het minste wat jullie kunnen doen. En misschien boek ik dan nog eens een keer een vlucht bij jullie.”

Naschrift redactie Joop: Uiteindelijk vertrok Marie-Claire helemaal niet omdat haar kinderen ziek werden en ze de vakantiereis moest annuleren.

Geef een reactie

Laatste reacties (23)