793
2

Peter de Kort is huisman en heeft cultuurwetenschappen gestudeerd. Hij schrijft regelmatig voor landelijke en regionale bladen opiniestukken.

Boycot het Holland Heineken House

Alcoholverheerlijking tijdens de Olympische Spelen is absurd

Over bijna vier weken beginnen in Sotsji de Olympische Winterspelen en kunnen we weer ‘genieten’ van een overdosis alcoholpromotie, omdat de Nederlandse media ons dan als vanouds trakteert op een continue kritiekloze riedel over het o zo ‘gezellige’ Holland Heineken House.

Het zal mij niets verbazen dat zelfs over de voorbereidingen van het Heineken House meer aandacht wordt gegeven dan aan de Paralympische Spelen die 7 maart beginnen. Het is sowieso van de zotte dat de media al 22 jaar zich elke twee jaar als makke schapen voor het karretje van een biermultinational laten spannen. Maar belachelijker is dat alcoholreclame überhaupt nog steeds getolereerd wordt op ’s werelds belangrijkste sportevenement, ondanks dat alcohol een van de schadelijkste producten voor de volksgezondheid is.

Het lijkt er verdacht veel op dat het IOC de spreuk die de Olympische gedachte verwoordt heeft veranderd in: ‘Niet winnen maar meedoen met het grote geld is belangrijk. Moet dit infaam beleid nou onze jeugd inspireren? Het is toch niet meer van deze tijd dat juist het NOC*NSF samen met Heineken die biertent heeft opgezet en de bobo’s met alle plezier zich laten fotograferen met een pul bier in hun handen?

Ook de winnende Nederlandse sporters hebben zich tot nu toe altijd in het Holland Heineken House laten toejuichen. Geen enkele sporter heeft hier kritische kanttekeningen bij gemaakt. 

Maar wie weet zijn er dit jaar wel Nederlandse sporters mans of vrouws genoeg zich uit te spreken tegen deze absurde alcoholverheerlijking nu sinds kort blijkt hoe enorm schadelijk alcohol voor met name het jonge brein is.

Als hierdoor een winnende olympiër dit jaar over de streep wordt getrokken, kan hij of zij bijvoorbeeld de volgende drie zinnen live op het Heinekenpodium voor het publiek en wereldpers voorlezen:

Sporten is een gezonde activiteit en dat wil ik ook graag naar het publiek, met name de jongeren uitstralen.
Dat deze feestruimte wordt gebruikt om alcohol te promoten en het NOC*NSF met goedkeuring van het IOC aan deze commercialisering van de Spelen actief meewerkt, vind ik onacceptabel.
Ik weiger daarom vanaf vandaag een onderdeel te zijn van dit abjecte beleid en roep alle andere olympiërs, de media en het publiek op, voortaan ook het Holland Heineken House te boycotten totdat het NOC*NSF definitief nooit meer in zee gaat met Heineken of andere bedrijven die producten promoten die slecht zijn voor de volksgezondheid.

Zwaai na je toespraak met een regenboogvlag en je bent helemaal de morele winnaar van deze Olympische Spelen. De wereldpers zal jarenlang aan je voeten liggen en je draagt meteen een steentje bij de alcoholreclame wereldwijd terug te dringen en de commercialisering van de Olympische Spelen af te remmen.

Deze opinie verscheen eerder in Trouw.

Geef een reactie

Laatste reacties (2)