684
13

Emeritus hoogleraar Gezondheidszorg

Ivan Wolffers (1948) studeerde af als arts. Sindsdien schrijft hij over medische onderwerpen, variƫrend van medicijnen tot zijn eigen prostaatkanker. Hij promoveerde in de medische antropologie en werd in 1989 benoemd tot buitengewoon hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam waar hij tot zijn emeritaat in 2014 Gezondheidszorg en Cultuur doceerde.

Consument proeft bedrog niet

Als het op het etiket staat, moet het er wel in zitten

Ivan Wolffers schrijft elke dag een gezond weetje, gebaseerd op onderzoeken met merkwaardige en soms ongelofelijke uitkomsten. Door de weetjes van Wolffers leer je van alles over bijvoorbeeld verschillende ziektes, medicijngebruik en gezond afvallen, maar ook over de vaak komische verschillen tussen mannen en vrouwen.

De mens wil bedrogen worden hoor ik vaak zeggen. Vooral door mensen die het dan over anderen hebben, want zelf hebben ze het altijd door wanneer iemand ze voor het lapje probeert te houden. Echt waar?

Wat te denken van al die mensen die zo kritisch zijn? De geen zin hebben om genept te worden door fastfoodketens en supermarktgiganten en daarom voor de zekerheid maar biologisch eten? Ja, die willen ook bedrogen worden net als andere mensen. Dat blijkt tenminste uit dit onderzoek

113 klanten van een shopping mall in Ithaca, New York deden aan het onderzoek mee. Ze moesten drie soorten producten testen en van elk daarvan waren er twee  verschillende testen; het ging om 2 yoghurtsoorten, 2 pakken koekjes en 2 potatochipssoorten. De shopping mall klanten dachten tenminste dat het om twee verschillende soorten ging, maar het waren van elk paar steeds twee dezelfde, alleen stond er de ene keer ‘biologisch’ op de verpakking en de andere keer ‘normaal’ . De deelnemers moesten aangeven, welke beter smaakte, hoeveel calorieën er volgens hen in zaten en hoeveel ze bereid waren voor het product te betalen. Je voelt hem al aankomen natuurlijk. Moet ik het verhaal nog wel afmaken?

Het woord ‘biologisch’ toverde het product om. Men meende dat de yoghurt en de koekjes veel minder calorieën bevatten en men was bereid er 23,4 procent meer voor te betalen. Ook de smaak werd beïnvloed door het woord. De yoghurt en de koekjes smaakten er minder vet door. De koekjes en de chips smaakten er voedzamer door.

Iedereen wil bedrogen worden, ook mensen die voor gezond voedsel gaan. Er is één troost, de mensen die regelmatig de informatie op de verpakking lezen en die hun afval recyclen en veel wandelen bleken iets minder gevoelig voor het woord ‘biologisch’.

Volg Ivan Wolffers ook op Twitter
Het vorige weetje: 
Groen is ons ‘natuurlijke’ medicijn

Het nieuwe boek van Ivan Wolffers is: Het gezonde lifestyleboek


Laatste publicatie van IvanWolffers

  • Broer van God

    Oktober 2017


Geef een reactie

Laatste reacties (13)