3.416
8

Filmmaker, journalist

Bart Juttmann (1981) is filmmaker, journalist en tekstschrijver. Hij recenseert films voor tijdschriften en websites. Daarnaast schreef hij onder meer het scenario voor de webserie 'Ideale liefde' (2013). Andere producties zijn 'Het laatste woord' (2011); 'Thuisfront' (2008); 'De Ein fan 'e Wrald’' (2007); 'The seven of Daran; the battle of Pareo Rock' (2005-2007)

Corbijn slaat de plank mis met James Dean

Wat de film ook te zeggen heeft - over roem, legendes en kunst - komt niet over omdat je niet geïnteresseerd bent in de personages of de uitkomst van het plot

James Dean speelde de hoofdrol in slechts drie films, alle drie klassiekers. Minstens even beroemd is de fotoreportage die Life Magazine in 1955 wijdde aan de aanstormende ster. De foto’s tonen een beeldschone, innemende jongeman maar ook een verloren ziel. Toen Dean op zijn 24e verongelukte, werden de foto’s symbool van een generatie verwarde, rebelse babyboomers. De film Life vertelt hoe deze reportage tot stand kwam.

Life werd geregisseerd door de Nederlandse topfotograaf Anton Corbijn, die wereldberoemde foto’s schoot van onder andere Bono, Bruce Springsteen en Nick Cave. Je zou verwachten dat de persoonlijke affiniteit van de regisseur met het onderwerp een positieve uitwerking zou hebben op de film, zoals dat gebeurde bij de Ian Curtis-biopic Control. Helaas, zo rauw en emotioneel als Control was, zo bloedloos is Life.
Corbijn’s serene manier van filmen werkt hier slaapverwekkend maar hoofdschuldige is scenarioschrijver Luke Davies. Zijn script over de relatie tussen Dean en fotograaf Robert Stock bevat weinig conflict of andere dramaturgische constructies die een film interessant maken. Het verhaal hopt slechts van de ene beroemde foto naar de andere. Stock en Dean blijken ook niet bijster interessante mensen te zijn. Stock wil meer dan premièrefeestjes fotograferen en Dean vindt de Hollywood publiciteitsmachine maar onzin: niet bepaald problemen waar je een film van bijna twee uur mee vult.
De indruk die je krijgt is dat James Dean een tamelijk oppervlakkig groot kind was. Mogelijk is het idee achter Life dat foto’s die zo’n iconische status hebben gekregen, eerder zijn ontstaan door toeval dan door een briljante vonk van inspiratie. James Dean was vooral wat anderen in hem meenden te zien. Een aardige gedachte, maar wat de film ook te zeggen heeft over roem, legendes en kunst, komt niet over omdat je niet geïnteresseerd bent in de personages of de uitkomst van het plot.
Aan de pluszijde: zoals je mag verwachten van Corbijn heeft het camerawerk een mooie gouden jaren ‘50 look. De film bevat een paar aardige bijrollen van Ben Kingsley en Joel Edgerton. Robert Pattison laat wederom zien dat hij meer in zijn mars heeft dan Twilight-films. Minder geslaagd is Dane DeHaan. Zijn mompelende Dean voelt als een nadrukkelijk ingestudeerde imitatie.
Anton Corbijn is een regisseur met een hoop in zijn mars. Ik hoop en verwacht dat hij de komende jaren nog met een hoop goede films gaat komen. Life kun je rustig overslaan.

Bart Juttmann, bekend van de webserie Ideale Liefde, bespreekt op Joop wekelijks een film. Volg Bart ook op Twitter

Geef een reactie

Laatste reacties (8)