Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

CU en SGP tegen 'Jezus redt'

  •  
15-07-2010
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
158 keer bekeken
  •  
BNNVARA fallback image
Je zou denken dat we hier een typisch geval aantreffen van de zwarte kousenkerk tegen de moderne tijd, maar dat is niet het geval
De gemeente Giessenlanden heeft een nieuwe slag gewonnen in de strijd tegen boer Joopv an Ooijen die met verschrikkelijk grote letters “Jezus redt” op het dak van zijn schuur heeft gezet. Vanaf de snelweg kun je deze leus goed zien en het is een markeringspunt op de route van Gorinchem naar Rotterdam.
Bij “Jezus redt” begint vaak de file. Iedereen die van deze zeer drukke verbinding gebruik maakt, kent de plek. Daarom zullen de automobilisten op deze route zeker achter de standvastige boer staan die zo opvallend weet te getuigen.
Je zou denken dat we hier een typisch geval aantreffen van de zwarte kousenkerk tegen de moderne tijd, maar dat is niet het geval. In het College van Giessenlanden zetelt stuurs de SGP. De welstandscommissie van de gemeente vindt de reuzenletters “Jezus redt” lelijk. Ze misstaan in de omgeving (die snelweg blijkbaar niet) en daarom moesten zij weg. De Raad van State heeft de gemeente nu gelijk gegeven. De vrijheid van meningsuiting is volgens de Raad niet in het geding, want als er iets anders had gestaan, was het ook verboden.
Hiermee is de zaak niet afgedaan. Boer van Ooijen stapt naar het Europese Hof in Straatsburg. Dat was te verwachten, want hij is niet gemakkelijk omver te krijgen.
Van Oijen behoort niet tot een van de gevestigde kerkgenootschappen in de Alblasserwaard. Hij vindt bij hen de waarheid niet die hij zelf uit de bijbel leest. Van Ooijen heeft, zoals mijn moeder het vroeger altijd formuleerde: “zijn eigen gelofie”. Ze zullen hem in Hardinxveld-Giessendam wel eigenwijs vinden en dat moet hij nu bezuren.
De hand van Calvijns God drukt nog steeds zwaar op de Alblasserwaard. Je kunt dat zien in de winkelstraten van de dorpen zoals Alblasserdam, Hardinxveld of Sliedrecht, want je vindt daar nog goed gesorteerde hoedenwinkels. Zonder hoofddeksel mogen vrouwen immers niet naar de kerk.
Opvallend is overigens hoe modieus die hoeden zijn, want in bevindelijke kring zijn niet alleen de zwarte kousen, maar ook de zwarte hoedjes op hun retour. Maar het geloof blijft, een hoekige prediking klinkt van de kansel en in de banken zit een kritisch publiek want in de Alblasserwaard lezen ze de bijbel zélf en ze toetsen het woord van de dominee aan hun eigen overtuiging en niet omgekeerd.
Daarom vind je daar in de polder en langs de Merwede altijd mensen die zich niks gelegen laten liggen aan het woord van autoriteiten, maar zelf wel bepalen wat God van hen wil. Zij zijn de ergenamen van de watergeuzen. Zij staan op en kunnen niet anders. Boer van Oijen met zijn “Jezus redt” is zo iemand. Hij zwaait de vlag die in 1572 wapperde boven de kerktorens van de bevrijde steden.
Die hele strijd slaat natuurlijk nergens op. Dat is een conflict tussen dorpsnotabelen en een eigenwijze burgers dat helemaal uit de hand gelopen is. Maar mijn gevoel zegt: van Oijen heeft gelijk. Hij heeft de kern geraakt van wat Nederlanderschap inhoudt en waar Nederland voor staat.
En de welstandscommissie? De welstandscommissie redt niet. De welstandscommissie is Alva. Merck toch hoe sterk…
Dit artikel is gerectificeerd. De boerderij van Van Ooijen staat niet in de gemeente Hardinxveld-Giessendam, maar de gemeente Giessenlanden.

Meer over:

politiek, opinie
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.