383
1

Docent en publicist

Pascal Cuijpers is docent beeldende vorming en faalangstreductietrainer op een middelbare school. Daarnaast is hij publicist en auteur. Hij schrijft op vaste basis columns en opiniestukken over onderwijs en de maatschappij voor o.a. de Nationale Onderwijsgids, HetKind en Joop. Tevens verschijnen zijn artikelen regelmatig in diverse landelijke dagbladen en onderwijsmagazines. Van zijn hand verschenen eerder de educatieve scheurbundel '200 Dagen School & Scheuren!' en de onderwijsbundels 'Leraren hebben meer vakantie dan mensen die werken' - inmiddels vierde druk - en 'Leraren zijn net echte mensen' (per 1 september 2017). Allen bij uitgeverij Quirijn.

Cupcakes en recessie

'een calorierijke en mierzoete ontsnapping aan de dagelijkse sleur en de recessie-ellende'

Dat Nederland in een recessie zit zal inmiddels duidelijk zijn. We moeten elke eurocent twee keer omdraaien, terwijl deze niet eens meer bestaat. Houden stevig de hand op de knip, zodat niemand ons kan beroven van die laatste eurocent in de portemonnee. Verlangen terug naar de gulden, want die was meer dan twee keer zoveel waard (we rekenen nog steeds om!). En… ‘We’ maken massaal cupcakes!

‘We’ wil zeggen: de Nederlandse vrouw. Laat dat duidelijk zijn. Ik heb namelijk nog nóóit een man (he/ho/bi) iets horen zeggen of zien doen, wat betrekking heeft op het vervaardigen van cupcakes. Opeten oké, maar zelf op het idee komen om deze fleurige en kleurige suikerbommen te willen maken en dat dan vervolgens ook daadwerkelijk doen? Nee. Alhoewel, ik twijfel over Rudolph van Veen. Onze flamboyante tv-kok zou ik zomaar verdenken van het, al dan niet stiekem, vervaardigen van een kleurrijke schaal vol met cupcakes. Inclusief geboetseerde bloemen van fondant en kleurrijke strooiselbolletjes, als decoratie bovenop de parmantige baksels. Geen probleem hoor, Rudolph. Ik weet zeker dat je er heel goed in bent.

Dat het een hype is, is een feit. Net als de recessie zelf. “Maar wat heeft nu die tsunamiserende cupcakehobby te maken met de recessie?”, hoor ik u denken. Nou, alles!

Het is namelijk geheel en al gebaseerd op een aantal simpele feiten. Zo is daar ten eerste het feit dat mensen in tijden van crisis, op zoek gaan naar huiselijke, kneuterige gezelligheid. Vrouwen zijn hier voornamelijk erg gevoelig voor. Wanneer ze, liefst samen of in een quasi gezellig groepje, cupcakes gaan maken, verliezen ze even de werkelijkheid uit het oog. Het is een calorierijke en mierzoete ontsnapping aan de dagelijkse sleur en de recessie-ellende.

Ten tweede zijn vrouwen doorgaans gek op veel en vrolijke kleuren en zoetigheden. Een ideale combinatie dus voor het organiseren van een gezellige cupcake-meeting (trek je kleurrijkste Kitsch Kitchen of Oilily keukenshort aan!). En ten derde is daar het feit, dat al deze vrouwen hun geweldige suikercakes in een cupje willen vastleggen in een digitale ‘het-glazuur-springt-me-al-van-de-tanden-wanneer-ik-ernaar-kijk’ fotoserie. Deze wordt dan vervolgens op Facebook en andere social media gepost, om vervolgens de vrouwelijke recessiehype van dit moment een enorme wereldwijde impuls te geven.

Ondertussen ben ik benieuwd hoe lang de recessie nog zal duren. En of de cupcake-trend in stand zal blijven. Voor alle cupcake-minded vrouwen hoop ik dat de recessie nog lang zal duren. En zo niet? Dan hebben we altijd nog de foto’s.

cc-foto: Lindzan


Laatste publicatie van PascalCuijpers

  • Leraren zijn net echte mensen

    ‘De kunst van onderwijs is mogen plaatsmaken voor verbeelding en durven openstaan voor verwondering…’

    September 2017


Geef een reactie

Laatste reactie