2.631
30

voormalig Kamerlid voor GroenLinks

Bruno Braakhuis was van juni 2010 tot en met september 2012 Tweede Kamerlid voor GroenLinks en was woordvoerder financiën en economische zaken. Daarvoor was hij hoofd maatschappelijk verantwoord ondernemen bij Van Lanschot Bankiers, tussen 2008 en 2010. Hij aanvaardde deze functie vlak voor de kredietcrisis. Voordien werkte hij in marketing & communicatie bij diverse ondernemingen (Hay Group, Compass Group, Nuon, Randstad Holding en Yacht). Braakhuis studeerde industrieel-productontwerpen aan de Haagse Hogeschool en rondde in 2001 een MBA af aan de Kingston University/HBS*AMS

Bruno Braakhuis wordt gedreven door maatschappelijke betrokkenheid, met nadruk op ontwikkeling van ethiek en duurzaamheid. Betrokkenheid in al zijn facetten is niet alleen zijn persoonlijke drijfveer en een karaktereigenschap, maar door zijn carrière heen ook een leidmotief. Zowel als ontwerper, als marketeer, als lid van de Tweede Kamer en nu ook vanuit een consultancy-rol, maakte en maakt hij steeds duidelijk dat in ieders rol en functie het mogelijk is om betrokken te blijven bij mens en samenleving.

De 10 vervelendste hufters op de weg

U herkent zich er vast niet in, toch?

Mijn rijbewijs heb ik gehaald in 1980, dus ik heb er nu bijna 35 jaar plezier van. Overwegend dan, want ik heb ook de toename van hufterig verkeersgedrag mogen waarnemen. Sommige hufterigheden op de weg zijn zelfs allengs min of meer gemeengoed geworden, zoals geen richting aangeven. Met alle gevolgen van dien. Ik neem de vrijheid om hieronder de 10 meest in het oog springende hufters te beschrijven. Uiteraard herkent u zichzelf daar niet in, maar wellicht iemand die u kent?

Hufter 1
U rijdt graag hard en heeft dan ook een auto die u heel sportief vindt. Vaak is deze van Duitse makelij. U vindt ook dat u er recht op heeft zo hard te rijden als u wilt. Tenslotte zijn de boetes voor eigen rekening. De wet betekent voor u niets, want uw auto is daar niet voor gemaakt en u laat u de hardrijdkick echt niet ontnemen door zoiets banaals als regels. Dus mensen die zich wel aan de snelheid houden zijn per definitie asociale sloebers die voor u opzij moeten, en wel meteen. U rijdt vanachter hard op hen af en remt pas op het laatst. Wat moet u nou met zo’n bumperklever voor u? Een beetje jennen en duwen mag best. Wellicht met de koplampen seinen, hoewel u zich ook weer niet als een Duitser wilt gedragen. En als er niet snel genoeg opzij wordt gegaan, dan is het tijd om de sloeber in het passeren een lesje te leren. Daarom gaat u er zo rakelings als mogelijk langs en het liefst snijdt u ook nog een beetje de pas af door net zo rakelings na het passeren voor de sloeber langs te gaan. En als de sloeber van schrik of boosheid u een signaal geeft – groot licht, middelvinger of toeteren – gaat u hard op uw rem staan. Is ie helemaal betoeterd? Even een lesje leren!

Hufter 2 
Richting aangeven is stom. Dan doen alleen losers die rekening houden met anderen. Als koning op de weg is dat aan u niet besteed. Waarom zou u het verkeer veiliger maken als uw inschatting is dat het op dat moment geen zin heeft? Trouwens, richting aangeven is uit. Soooo eighties. U beschermt alleen uzelf en de rest ziet maar. Dus als het voor u wel zin heeft, geeft u wel even richting aan, maar in uw regel gebeurt dat niet zo vaak. Wat kan het u schelen dat anderen voor niets staan te wachten om een rotonde op te gaan, omdat u bij het verlaten ervan geen richting aangeeft? Dat is toch niet uw probleem? Van baantje wisselen? Hoppa, gewoon gaan. De anderen passen zich heus wel aan. Niemand wil brokken tenslotte. Dus niet schrikken hoor, gewoon even remmen en alles komt goed.

Hufter 3
U heeft haast. We moeten rennen, vallen, opstaan en weer doorgaan, met name in de spits. Waarom beginnen die anderen niet op andere werktijden? Nu bent u wel gedwongen om creatief op te schieten. Dat doet u door steeds van baan te wisselen, omdat die andere baan nu eenmaal altijd sneller lijkt te gaan. Op weefgebieden kiest u ervoor om zo lang mogelijk op de stroken te blijven die niet uw richting zijn, maar nu wel even sneller gaan, om op het laatste moment alsnog in te voegen op de strook die wel uw richting is. Of u weet dat u dadelijk rechts af moet slaan, maar u blijft toch zolang mogelijk op de linkerstrook, om op het laatst al remmend rechts in te voegen. Dat daardoor achter u alles op de rem moet staan is niet uw probleem en de harmonicafile die daar het gevolg van is ook niet. U rijdt tenslotte lekker vooraan in deze door u veroorzaakte file. Degene die hetzelfde als u deed, waardoor u nu in een soortgelijke file staat, is natuurlijk wel een enorme zak hooi. Dat doe je toch niet?

Hufter 4
Eindelijk heeft u die SUV die de wijkgenoten ook hebben. Hèhè, eindelijk hoort u erbij en kunt u met uw ordinaire tractor iedereen laten zien hoe ‘chique’ u bent. Dat het kreng veel brandstof stookt is uw zaak. U betaalt er toch voor? En wie verdient er het meest aan? De schatkist. Kom zeg. En dan dat gezeur over het klimaat. Alsof die ene auto van u er toe doet. Nee, je moet die Aziaten hebben. Moet je kijken wat die verstoken. U bent trots en hard dat ie gaat! Echt genieten. En een beetje meer of minder brandstof verstoken maakt echt niet uit hoor. Dus gaan met die banaan. Generaties na u moeten het maar oplossen, uw kinderen en kleinkinderen en zo. Het is nu even niet uw probleem. U moet uw kleine piemeltje nu even compenseren met die grote auto.

Hufter 5
Groen is doorrijden, oranje is nog harder doorrijden en rood is kijken of het nog wel kan of niet. Zo ja, snel er doorheen en kijken alsof uw neus bloedt, ook al blokkeert u auto’s die door groen rijden ermee. Het houdt de boel zo op, zo’n stoplicht. En u let er heus wel op dat u geen voetganger of fietser raakt hoor.

Hufter 6
Oh shit, een flitser. Even vol op de rem en als de flitser achter me is weer vol op het pedaal. Hahaha, u let wel op hoor! U pakken ze niet. Maar als je echt lef hebt, scheur je er gewoon langs en accepteer je de prent. Dan ben je pas een vent. Dat soort eergevoel is echter niet aan u besteed.

Hufter 7
U kunt heus wel rijden met één hand hoor. Dus als de telefoon gaat neemt u ‘m op. Zo’n carkit van €50 is het echt niet waard, want de pakkans is zóóó klein! En hoezo leidt het af? Die statistieken deugen echt niet. In elk geval zijn ze op u niet van toepassing. Gewoon even naar een langzamere rechterstrook, dan kan het best. U brengt anderen er echt niet mee in gevaar. Dat geldt wellicht voor sloebers, maar niet voor u.

Hufter 8
U bent een echte communicado. Hardop scheldt u anderen uit en ook metacommunicatie is u niet vreemd. Vooral het gebruik van de middelvinger levert u bijna RSI op. Mijn antwoord op uw houding? Blij ja knikken en teruggebaren met duim en wijsvinger: u heeft zó’n kleintje….

Hufter 9
Ritsen? Dat doet u met uw gulp of jurk, maar niet op de weg. Uw formule is (invoegen over de komende 300mtr) + 50mtr = (uw auto ertussen duwen). U heeft haast tenslotte en dat ongebruikte asfalt is zo zonde! En dan die sukkel die u er toch tussen laat! Sloeber!

Hufter 10
Die audioinstallatie in uw auto kostte wat, maar wat een geluid! Dat wilt u graag aan iedereen laten weten, liefst met flinke dreunmuziek. Nou ja, muziek. Geluid, zeg maar. Lekker de ramen open, maakt niet uit hoe laat en waar. U legt anderen gewoon graag anderen uw ‘smaak’ op. U bent de blits.

Zo maar 10 voorbeelden van wegpiraterij. Als ik mijn best zou doen, kan ik er vast meer verzinnen. Ik laat het er maar bij en neem zoveel mogelijk het OV. Niet dat het OV hork-vrij is hoor, maar ik loop in elk geval minder risico en het zijn er vooral veel minder. Zou u ook moeten doen. Vooral met al die hufters op de weg.

Geef een reactie

Laatste reacties (30)