4.795
44

Filosoof

Filosoof en docent. Zijn interessegebieden binnen de filosofie zijn onder andere het gedachtegoed van de Frankfurter Schule en van de hedendaagse filosofen Byung-Chul Han en Slavoj Žižek.

De bio-industrie is misdadig

De beelden in Zondag met Lubach bevestigen het gelijk van schrijver Isaac Bashevis Singer, die de bio-industrie een dierenholocaust noemde.

De bio-industrie is een misdadig systeem. Dit is een ongemakkelijke waarheid, die maar weinig mensen willen horen. Hulde daarom aan Arjen Lubach. Afgelopen zondag besprak hij in zijn veel bekeken programma Zondag met Lubach niet alleen de industriële moord- en martelpraktijken die dieren wordt aangedaan, hij confronteerde het publiek zelfs met de gruwelijke beelden van deze praktijken. Deze logen er niet om. Te zien was hoe varkens in een Nederlands slachthuis machinaal de gaskamers in worden geduwd om vervolgens al schokkend en met geluiden te stikken. Het zijn beelden die door merg en been gaan.

Lubach benadrukte ook nog eens dat wat op de beelden te zien is, geen uitzondering is, maar juist regel is. De systematische vergassing van varkens is, ongelooflijk maar waar, een wettelijk goedgekeurde methode voor het ombrengen van deze onschuldig levende dieren.

Helaas zijn er nog schokerendere misstanden in de bio-industrie. Lubach deinsde er niet voor terug om ook die te bespreken. Zo besprak hij, als stuitend voorbeeld, hoe varkens al kermend en spartelend levend verdrinken in kokend water.

Onverdedigbaar
Toch voelen velen een hoop ongemak als de vleesindustrie wordt aangevallen. Drogredenen als dat vleeseten normaal, natuurlijk, gezond of gewoon lekker is worden dan steevast als verdediging gebruikt. Dergelijke defensieve reacties raken kant nog wal. Dat iets normaal is wil nog niet zeggen dat het goed is. Iedereen heeft wel eens een ouder tegen een misdragend kind dat zijn verantwoordelijkheid niet neemt, horen zeggen ‘Als een ander van een brug springt doe jij het dan ook?’ Dat iets normaal is is dus geen excuus.

Ook de verdediging dat het eten van vlees natuurlijk is houdt geen stand. Moord of verkrachting kunnen bijvoorbeeld gezien worden als iets natuurlijks, maar dat maakt het nog niet ethisch verantwoord. De schade aan dier, milieu en daarmee ook de mens zouden hierbij voor zich moeten spreken.

Het idee dat vlees gezond is, is eerder een vooroordeel, dan een feit. Er is juist een samenhang tussen het eten van vlees en het krijgen van ziektes en overgewicht. Daarnaast zijn er, zeker in Nederland, prima vegetarische vleesvervangers waaruit men de benodigde voedingsstoffen kan halen.

Dat vlees lekker is is ook al een oppervlakkige verdediging van een slechte handeling. Neem verkrachting, als iemand dat lekker vindt keuren we toch ook af? De filosofische discussie over of de bio-industrie ethisch is is dan ook al lang en breed gevoerd. De conclusie is dat het eten van vlees uit de bio-industrie ethisch onverdedigbaar is.

Dierenholocaust
Geen weldenkend mens die weet heeft van de praktijken in de bio-industrie kan zeggen dat de bio-industrie bestempelen als een misdadig systeem te ver gaat. Sterker nog, de beelden bevestigen eerder het gelijk van schrijver Isaac Bashevis Singer, die de bio-industrie een dierenholocaust noemde. Lubach sloot daarop aan toen hij een grap maakte door erop te wijzen dat de man die het vergassingsproces uitlegde ‘spontaan Duits begon te spreken’. Diezelfde man benadrukte even later nogmaals de absurditeit van het industriële moordproces door te spreken van de verandering van levende wezens naar levensmiddelen.

De beelden liegen er dus niet om. In de bio-industrie worden wezens met een belevingswereld doelbewust en op systematische wijze allerlei verschrikkingen aangedaan.
Het is verontrustend dat wat Lubach liet zien al lang en breed bekend is. Dat er iedere dag 1,7 miljoen dieren (!) op industriële wijze worden omgebracht is echter een feit dat de meesten niet onder ogen willen zien. De beelden bij Zondag met Lubach zorgen er gelukkig voor dat de gewetenloze wegkijkers met hun neus op de dieronvriendelijke feiten worden gedrukt.

Het is onmogelijk om een levend wezen een goed leven te bieden als je zijn vlees voor een lage prijs wilt verkopen. Het is daarmee ook onmogelijk om voor een lage prijs je plezier uit een stukje vlees te halen zonder bij te dragen aan grove schendingen van het dierenwelzijn. Bovendien is het onmogelijk om bij het plezier dat uit vlees gehaald wordt het milieu niet te vernietigen. Ook de desastreuze effecten van de bio-industrie voor het milieu zijn al lang en breed bekend. De vee-industrie stoot gigantische hoeveelheden CO2 en methaan uit door onder andere transport, voedsel- en watergebruik van de dieren en de uitstoot van de dieren zelf. Wel 18% van de mondiale broeikasgassen wordt door deze industrie alleen uitgestoten! En daar komt ook nog eens bij dat de landbouwsector verantwoordelijk is voor 46% van de stikstof!

We kunnen niet langer onze ogen sluiten voor deze onwelgevallige feiten. Het is tijd om het beestje bij de naam te noemen: de bio-industrie is misdadig. Wie werkt in de bio-industrie is schuldig. Wie vlees uit de bio-industrie consumeert is medeplichtig. Er dient zo snel mogelijk een einde te komen aan de bio-industrie.


Laatste publicatie van Floris Schleicher

  • Filosoferen over God


Geef een reactie

Laatste reacties (44)