2.854
18

Historicus

Han van der Horst (1949) is historicus. Hij schreef onder meer The Low Sky: understanding the Dutch', Nederland: de vaderlandse geschiedenis van de prehistorie tot nu, Een bijzonder land, het grote verhaal van de Vaderlandse geschiedenis, Onze Premiers en Schep Vreugde in het Leven, Levenslessen uit de grote depressie. Op elke laatste zondag van de maand is hij om elf uur in de ochtend te horen als boekbespreker in het VPRO-radioprogramma over geschiedenis OVT.

De directie van KLM snapt het niet

De nationale trots, de grote schepping van Albert Plesman is ten dode opgeschreven

De moedermaatschappij Air France bevindt zich in zwaar weer, terwijl directie en personeel elkaar de tent uitvechten. Wij konden ons in Nederland troosten met de gedachte dat werkgevers en werknemers bij de KLM hun energie beter besteden. Alle hoop is nu de bodem in geslagen. De nationale trots, de grote schepping van Albert Plesman is ten dode opgeschreven.

Dat is de schuld van de leiding. Die heeft geen enkel benul van wat een passagier beweegt. De KLM is door de concurrentie van prijsvechters al zwaar gehavend. Ze kan moeilijk op prijs concurreren met de Ryan Airs van deze wereld. De toegevoegde waarde van de KLM moet te maken hebben met service en veiligheid maar die wordt ook geboden door goedkopere maatschappijen uit Azië en de Golfstaten. 

Wat doet de directie van het bedrijf, naar aanleiding waarvan ouderen nog op school leerden dat dit kleine landje toch maar een van de grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld had? Wat flikt de begenadigde leiding?

De KLM, zeggen haar woordvoerders, blijft gewoon vliegen boven het stuk van Iran, waar Russische raketten passeren op weg naar doelen in Syrië en Irak. Er zijn dan misschien wel vuiltjes aan de lucht, maar die komen niet hoger dan vier kilometer. De toestellen van de KLM blijven op tien kilometer. Niets aan de hand mensen, de purser kijkt of er nog wat extra wijn te vinden is. Of nee, dat zou de doodzuinige KLM crew nooit doen. Als U door het raampje naar beneden kijkt, dames en heren, dan ziet U iets heel interessants, de nevelsporen van Russische raketten. 

De KLM doet die mededeling op de dag dat nieuws over de ondergang van de MH17 de berichtgeving over de vluchtelingencrisis begint te verdringen. Het bedrijf roemt de veiligheid van het vliegen over rakettengebied als iedereen het heeft over de inslagfragmenten van de Buk en wie die heeft afgevuurd. 

Wie weet heeft de KLM wel technisch gelijk. Wie weet kun je rustig boven die Russische raketten vliegen, maar dat is het publiek niet uit te leggen en zeker niet op het moment dat alle media alleen maar reppen over een uit de lucht geschoten vliegtuig vol onschuldige burgers. En dat ook nog op een lijn die de KLM zelf met de Maleisische luchtvaartmaatschappij samen exploiteerde. Als je mensen zo bang wil maken dat ze hun vlucht omboeken, moet je op dit moment dit type mededelingen doen. Na dit geniale blijk van public relations zullen velen nooit van hun leven meer een stap in een KLM-vliegtuig willen zetten. 

De directie van de KLM heeft met deze stommiteit heel veel klanten weggejaagd. Wat erger is: ’t zal niet vergeten worden. Emirates, Qatar Airways en Ittihad hebben het pleit definitief gewonnen. De zwaan heeft zichzelf gekortwiekt. 

Het plan van werkgeversvoorzitter Hans den Boer om KLM Air France in staatshanden te brengen komt dan ook te laat. Dat kost miljarden en levert uiteindelijk slechts een parlementaire enquête op met als uitslag dat iedereen had zitten slapen. Dat geld kun je beter investeren in herscholing en het opzetten van andere bedrijven voor de bemanning van deze Titanic, die niet door een stomme ijsberg, maar door de kapitein zelf tot zinken is gebracht. 

cc-beeld: Lord of the Wings

Beluister dit opiniestuk hier 


Volg Han ook op Twitter

Het nieuwste boek van Han is De Mooiste Jaren van Nederland (1950-2000)


Laatste publicatie van Han van der Horst

  • Nepnieuws

    Een wereld van desinformatie

    Februari 2018


Geef een reactie

Laatste reacties (18)