4.226
60

Nederlander en Moslim

Nourdeen Wildeman is een Nederlander van christelijke komaf die op 24 jarige leeftijd moslim is geworden. Hierdoor staat hij in het maatschappelijke debat zowel in de schoenen van de autochtone Nederlander als in de schoenen van de praktiserende moslim. Naast het schrijven van columns en artikelen is hij als vrijwilliger betrokken bij de organisatie van diverse islamitische en maatschappelijke evenementen en websites. Hij is ook voorzitter van Stichting as-Salaamah wal'Adaalah welke zich inzet voor de Rohingya-bevolking in/om Myanmar.

De ex-moslim Ehsan Jami en het verzonnen gevaar

Ehsan's claim dat hij de belangen van ex-moslims verdedigt is strijdig met wat hij feitelijk doet

Het was halverwege februari dat de Britse Sharia-geleerde Haitham al-Haddad – overigens voor de zoveelste keer – naar Nederland kwam, dit keer voor een ‘omstreden bezoek’. Hij zou in eerste instantie komen spreken over o.a. de wijze waarop de compilatie van de islamitische bronteksten tot stand waren gekomen.

Maar een aantal mensen, waaronder Joël Voordewind (ChristenUnie), vond zijn bezoek omstreden, omdat hij in het verleden ook gesproken zou hebben over onderwerpen die zij niet leuk vonden. Ze wilden dat hij helemaal het land niet in zou mogen komen, want we moeten in Nederland niet willen dat iemand gaat spreken over onderwerpen waar al-Haddad het überhaupt niet over zou gaan hebben. En dankzij die tegenwerking kwam niet alleen de oorspronkelijke locatie maar ook het oorspronkelijke onderwerp te vervallen.

Juist die onderwerpen waarover door mensen als Voordewind paniek uitbrak, stonden nu dankzij hun weerstand op de agenda. Bijvoorbeeld de doodstraf voor ex-moslims. Op zich een vreemde gang van zaken: vooral de ‘tegenstanders’ hadden nu deze onderwerpen geagendeerd, een groter podium voor al-Haddad gecreëerd en hem vol in de schijnwerpers geplaatst.

En waar camera’s en schijnwerpers zijn, daar kan Ehsan Jami natuurlijk niet ontbreken. Aandacht krijgen voor wat je te zeggen hebt is nu eenmaal belangrijker dan wat je te zeggen hebt, toch Ehsan? Zo richtte hij alweer een paar jaar geleden met veel bombarie het Comité voor Ex-Moslims op. Ik heb nooit begrepen waarom mensen zich zouden organiseren op basis van wat ze niet of niet meer zijn, in plaats van wat ze wel zijn. Blijkbaar is islam in het leven van Ehsan nog steeds zo belangrijk dat hij zijn eigen positie alleen ten opzichte van islam kan duiden. Een zwaktebod. De andere deelnemers hadden al snel in de gaten dat het comité vooral over het ego van Ehsan ging en besloten zich terug te trekken.

Maar goed, Ehsan was dus aanwezig en probeerde zelfs een paar keer slim uit de hoek te komen. Hoe zit het nu met de doodstraf voor ex-moslims, dat wilde Ehsan wel eens weten. En hij kreeg een keurig en duidelijk geformuleerd antwoord, terwijl andere vraagstellers voor meer spanning in het programma zorgden en zijn bijdrage overschaduwden. “Op deze manier zullen die journalisten natuurlijk niet over mij schrijven,” moet Ehsan gedacht hebben, “dus hoe krijg ik dan de aandacht?”. En zo ontstond het briljante plan om aangifte te doen van bedreiging, want van al-Haddad moest Ehsan natuurlijk hartstikke dood, toch?

En inderdaad, zijn kansloze aangifte kwam her en der in het nieuws.

Vandaag, 22 juni, laat het Openbaar Ministerie weten dat het op basis van de aangifte niet over zal gaan tot vervolging van al-Haddad. Een woordvoerder informeerde het ANP dat de zaak is geseponeerd. De reden dat de zaak niet in behandeling werd genomen, was niet alleen omdat werd geconstateerd dat de bedreiging niet had plaatsgevonden. Het OM voegde eraan toe dat al-Haddad tijdens de avond juist “duidelijk [had gemaakt] dat het niet in overeenstemming zou zijn met de islam als elke moslim zomaar een ex-moslim zou gaan stenigen”.

We kunnen aan deze hele gang van zaken drie belangrijke conclusies verbinden.

Allereerst is het opmerkelijk te constateren hoe weinig Ehsan Jami – die nu al jaren door heel Nederland verhalen over islam loopt te verspreiden – eigenlijk heeft begrepen van deze religie. Zelfs als hem door een islamitische geleerde rustig en duidelijk wordt uitgelegd dat een moslim niet zomaar een ex-moslim mag doden, weigert hij dit te begrijpen. Hij heeft zelfs het OM nodig om hem in ‘jip en janneke’-taal uit te leggen hoe het nu precies zit. Ehsan heeft veel praatjes maar begrijpt zelf het onderwerp waarover hij spreekt niet.

Ten tweede valt in twijfel te trekken hoe oprecht Ehsan is wanneer hij claimt op te komen voor de rechten en veiligheid van ex-moslims. Als hij werkelijk deze belangen wenst te behartigen, dan zou hij juist de uitspraak van al-Haddad willen aanmoedigen en verspreiden zodat elke moslim die daar nog enige twijfels over zou kunnen hebben, hoort dat het niet is toegestaan vanuit de Islam om gewelddadig te zijn jegens ex-moslims. Ehsan’s claim dat hij de belangen van ex-moslims verdedigt is strijdig met wat hij feitelijk doet.

Ten derde valt op dat als er iets is waar Ehsan zijn ‘heldenstatus’ aan verdiend heeft, dat dan het feit moet zijn dat hij ondanks ‘bedreigingen’ aan zijn adres zich toch niet de mond laat snoeren. Hij is echter  blijkbaar helemaal niet in staat om een juiste inschatting te maken of hij bedreigd wordt. Een uitspraak in het algemeen, dat een moslim niet gewelddadig mag zijn naar een ex-moslim, noemt hij een bedreiging aan zijn adres. Hij claimt bedreigd te worden om de aandacht op zich te vestigen, meer niet.

Voor Ehsan geldt eigenlijk hetzelfde als voor alle anderen. Of je islam accepteert of niet, of je islam mooi vindt of niet, zelfs of je islam verschrikkelijk vindt of niet, dat moet je vooral lekker zelf weten. Maar het is wel aan te raden om je mening te vormen op basis van wat Islam daadwerkelijk is en niet op basis van je eigen lack of understanding, zelfs als jezelf horen praten belangrijker lijkt te zijn dan wat je te zeggen hebt.

Volg Nourdeen ook op Twitter

Geef een reactie

Laatste reacties (60)