1.433
15

Politicoloog, publicist, debatleider

Roos Wouters is politicoloog en werkt als freelance publicist, debatleider en adviseur. Ze heeft een column bij Opzij en een rubriek bij J/M voor Ouders. In 2006 won ze bij nrc.next een essayprijs, in 2008 verscheen haar boek "FUCK! ik ben een feminist".
Roos geeft lezingen, adviezen en workshops aan overheid en bedrijfsleven over het Nieuwe Werken: hoe een evenwichtige combinatie van werk en privé tot stand kan komen voor werknemers en werkgevers.

De inhoud staat… nu nog een vrouw!

Een aantal jaar geleden werkte ik als redacteur bij verschillende televisie programma’s. Als we – lees: de voor 98% uit vrouwen bestaande redactie – op zoek gingen naar interessante talkshowgasten, zochten we evenveel mannen als vrouwen.

We hadden zelfs een reserve lijst aangelegd met interessante vrouwen zodat we moeiteloos andere vrouwen konden noemen als de eindredacteur onze eerste keuze afwees. Interessante vrouwen genoeg.

Problematischer bleek het om de eindredactie – die voor 95% uit mannen bestond – niet weer alleen voor het type “Kim Holland” of “Katja Schuurman” te laten kiezen. De mannen die wij aanbevolen werden bijna altijd voldoende interessant gevonden, al hadden we geen idee hoe ze het op tv zouden doen. Bij vrouwen lag de lat heel wat hoger. Zij moesten wel ‘Kroes’ of ‘Jongerius’ interessant zijn en bovendien nadrukkelijk bewezen hebben goed over te komen op tv, wilden ze enige kans maken. En ja, dan wordt de spoeling dun. De vrouwen die wel werden uitgenodigd dienden eerder als decoratief afwisselingmateriaal. Als de mannen gekozen waren dan reageerde de eindredacteur steevast:  ‘De inhoud staat … nu nog een vrouw.’ Want, zo prentte hij ons in, ‘Een vrouw is goed voor de ‘luistershots’ en wat lucht in het programma. Aangezien het oog ook wat wil is een knappe, aandachtig luisterende vrouw aan tafel wel zo functioneel.’

Kennelijk is er weinig veranderd sinds ik niet meer voor televisie werk. Onlangs legde het onderzoek van vrouwenindemedia.nl de vinger nog eens op de zere plek: vrouwen maken voor slechts tweeëntwintig procent deel uit van het nieuws. Eenmaal in het nieuws wordt het vrouwenbeeld te eenzijdig belicht. Het is ofwel een ‘traditionele muts’ ofwel een ‘echte topvrouw’, terwijl de meerderheid van de vrouwen hier buiten valt. Bovendien geven mannen èn vrouwen aan behoefte aan meer diversiteit in de media te hebben.

Goed luistershot?

Uit het onderzoek blijkt dat het gebrek aan vrouwen in het nieuws wordt veroorzaakt doordat redacties gebruik maken van standaard bronnenlijstjes waar vooral mannen op staan. Ook concludeert vrouwenindemedia.nl dat het door de vrouwen zelf komt: vrouwen zijn minder geneigd zich te profileren en zij stellen meer voorwaarden waaronder zij mee willen werken dan mannen. Denk nu niet aan idiote eisen als een eigen visagist…nee, vijfentachtig procent van de vrouwen wil eerst zeker weten dat ze op een serieuze manier in het nieuws komen (!?). Mijn conclusie: Dames het ligt niet aan jullie vrouwen, maar aan de ‘Pauw en Wittemannen’ van medialand. Shame on them!

Geef een reactie

Laatste reacties (15)