Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

De ondraaglijke commercie rond Oranje

  •  
10-06-2014
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Het lijkt of de gemiddelde Nederlander bestaat uit een infantiel wezen dat zwicht voor de meest belachelijke en doorzichtige reclames
Kijkcijfers bepalen al jarenlang het reclamegedrag van bedrijven. Aangezien wedstrijden van het Nederlands Elftal op eindtoernooien al snel 7 miljoen kijkers trekken is de immense commerciële oranje-uitbarsting op zich goed te verklaren. De finale in 2010 tussen Spanje en Nederland trok zelfs ruim 8,5 miljoen kijkers. Ter vergelijking: Sinds 2002 zijn er slechts drie niet-sportprogramma’s geweest die meer dan 5 miljoen kijkers trokken (het huwelijk van Willem-Alexander en Maxima, Boer Zoekt Vrouw en de uitzending van Peter R. de Vries over Joran v.d. Sloot)
Hoewel het uit commercieel oogpunt dus goed te begrijpen is dat ieder zichzelf respecterend bedrijf een graantje van de ‘oranjegekte’ wil meepikken, kun je je zo langzamerhand nauwelijks nog voorstellen dat niet iedereen helemaal gek wordt van de overdadige wijze waarop ‘Oranje’ wordt uitgemolken. Niet alleen is er een overdaad aan oranje acties, -liedjes,  -aanbiedingen en verleidingen, het niveau is meestal tenenkrommend. Het lijkt of de gemiddelde Nederlander bestaat uit een infantiel wezen dat zwicht voor de meest belachelijke en doorzichtige reclames en de meest aftandse liedjes waardeert.
Ik vraag me dan ook sterk af of al die uitgekiende campagnes van al die bedrijven daadwerkelijk nog rendement zullen opleveren. (Een reclamespotje bij de STER rond een wedstrijd van Oranje loopt naar verluidt al snel in de tonnen)  Bepaalde producten worden weliswaar aantoonbaar vaker verkocht rondom een groot eindtoernooi (met name supermarkten en audiovisuele-winkels zien hun omzet fors stijgen) maar of dit nu te danken is aan de vele schreeuwende reclames waag ik te betwijfelen. 
En dan hebben we het nog niet over de vele kranten en ‘serieuze’ programma’s die ook allemaal meegaan in de gekte rond Oranje.  Er gaat bijna geen uitzending van 1Vandaag, Knevel & vd Brink, of het Journaal voorbij of er is wel ‘iets’ over Brazilië. De hamstring van de Guzman en de lies van Van Persie zijn ook voor hen momenteel belangrijker dan de ovens van Le Pen of  de verkrachtingen in Egypte. Langzaam wordt door de media toegewerkt naar de climax van 13 juni waarin ‘onze jongens’ hun lange weg naar de WK titel gaan beginnen.
Er is echter één verschil met de laatste vijf toernooien. Waar de Nederlanders normaliter op minimaal de finale rekenen zijn de verwachtingen dit keer uitermate laag gespannen. En terecht. We hebben het zwakste elftal sinds begin jaren ’80. Ik vrees dan ook voor een afstraffing tegen wereldkampioen Spanje. Daarna zal het een heidens karwei worden om nog als 2e in de poule te eindigen en als dit al lukt betekent dit dat in de 2e ronde Brazilië wacht. Tenzij er een wonder gebeurt tegen Spanje is Oranje of op 23 juni dan wel op 28 juni uitgespeeld.
Hoewel een toernooi waarin Nederland ver komt natuurlijk veel aantrekkelijker is (en ook ik van een goed en mooi spelend Oranje zowaar enige trots voor mijn land voel) doet die vreselijke commercialisering je bijna verlangen naar een eindronde zonder Nederland. Beter zou zijn dat we als Nederlanders afspreken vanaf 2016 alle ondraaglijke Oranje gerelateerde commerciële acties massaal te negeren. Daarvoor in de plaats zijn we dan nog één keer bereid de hel van Jumbo, Albert Heijn, MediaMarkt, Johan Derksen, Gordon, Jack van Gelder en zelfs Gerard Jolink voor lief te nemen tot 13 juli en dat Oranje het onmogelijke presteert door voor de 4e keer de finale te halen… Mooie deal toch?

Meer over:

opinie, leven
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.