1.082
9

Sport & media-adviseur

Gijsbregt werkt aan sport & media klussen. Voor sponsors, sportorganisaties en sportmedia leidt hij innovatieve projecten. Ook adviseert hij hen over de toekomst van sport & media en hoe deze bedrijven daarop in kunnen springen.
Gijsbregt is de uitvinder van sport 2.0 en één van de weinige experts op het gebied van sport en nieuwe media in Nederland en heeft deze kennis in veel projecten toegepast. De kennis van sport en (nieuwe) media zet Gijsbregt in met commentaren, in disscussies en panels, online en offline.

De papierloze stad

In New York wordt de rol van papier in hoog tempo verdrongen

Al een jaar of vijftien worden de bedrijven van Nederland overspoeld door het ‘het nieuwe werken’-virus. Een van de belangrijkste aspecten daarvan is the paperless office, ofwel het kantoor zonder papier. Het wil maar niet lukken op kantoor: de printer blijft de trouwste vriend, presentaties worden steeds netjes op papier uitgedeeld voor elke vergadering en er zijn nog genoeg bedrijven die zelfs een zwarte handtekening op wit papier eisen. Des te opvallender is het verschijnsel dat ik in New York zag: die stad is in rap tempo papierloos aan het worden.

In de metro
New Yorks vervoermiddel nummer 1 is de subway. New Yorkers leggen vaak lange afstanden af in de metro (drie kwartier woon-werk is geen uitzondering) en vermaken zich in de metro kostelijk. Alleen niet meer met papier. De smartphone is het meest gebruikte apparaat in de hand, maar de e-reader en iPad rukken op. New York kent niet echt succesvolle freesheets en zelfs de succesvolle stadsblaadjes als Village Voice zijn actiever op Facebook dan in de vroeger zo befaamde krantendispensers. Kaartjes heeft de Metropolitan Transport Authority al jaren niet meer. En zelfs de overzichtskaart met alle lijnen is beter in de app dan op papier. Daarmee is de metro papierloos.

Naar een concert of sportwedstrijd
Het grootste festival van het jaar in Central Park werkte met Eventbrite en scanners die even goed het e-ticket van de iPhone scande als van papier. Er was wifi voor de festivalgangers om hun foto’s en indrukken te delen en informatie op te zoeken. Ook het recent geopende Barclays Center is volledig voorzien van draadloos internet. Alle loges hebben daar een eigen iPad zodat programmaboekjes ook overbodig zijn.
De musea zijn nog deels voorzien van papieren tickets. Maar bijna alle concerten zijn via de LiveNation app te boeken en in de nieuwe app Passbook op de iPhone blijven de virtuele tickets bewaard. Daarmee wordt uitgaan in New York zo goed als papierloos.

In de winkel
De grootste verandering die me opviel op dit gebied was in winkels, restaurants en coffee bars. Praktisch alle kleine middenstand gebruikt de iPad als ‘kassa’. Vaak in combinatie met een verlengstuk als Square is betalen met je kaart zo gedaan. Het gehele proces van betalen is zo veranderd: geen bon meer, geen cash geld meer, geen papier meer kortom. Koning van deze vooruitgang is uiteraard Apple zelf. Betalen in de Apple Store gaat via een scan van je credit card en binnen enkele seconden heb je je bon in je email. Amerikanen houden van (lange) bonnen die vaak ook gebruikt worden om op de achterkant reclame te maken. Grote bedrijven met dure kassasystemen gaan niet allemaal direct om, al werkt de Gap met de iPad en heeft Starbucks een app met betaalfunctie. Maar bijna alle nieuwe kleine restaurants en middenstanders werken met de iPad. Daarmee is shoppen en uit eten gaan een aardig eind op weg richting papierloos.

New York is nog niet compleet vrij van papier. Maar de voortekenen waren er al een tijdje: betalen bij de tol, het vinden van leuke koffiebars en het volgen van het laatste nieuws ging al zonder papier. Nu de papieren tickets verdwijnen en vooral het betalen papierloos wordt is duidelijk dat de papierloze stad bijna een feit is. Nu het papierloze kantoor nog…

Volg Gijsbregt ook op Twitter

Geef een reactie

Laatste reacties (9)