15.313
64

Internetredacteur

Charlotte is internetredacteur en social media-specialist. Ze gelooft vol overgave in de goedheid van de mens, tot het tegendeel is bewezen. Daarnaast twijfelt ze vaak aan haar eigen mening, maar de dingen die ze zeker weet schrijft ze op. In haar vrije tijd doet ze dingen met elpees, frikandellen speciaal en wijn.

De slag om de venusheuvel

Waarom zijn we eigenlijk zo bang van een beetje haar?

De Amerikaanse winkelketen American Apparel shockeerde afgelopen maand nietsvermoedende voorbijgangers in New York. Van de een op de andere dag waren de mannequins in de etalage uitgedost met een flinke bos schaamhaar. Het zicht op de weelderige pluk donker haar werd nog eens extra benadrukt door het doorschijnende ondergoed dat de etalagepoppen droegen.

Op diezelfde dag presenteerde actrice Cameron Diaz haar Body Book waarin ze lezers vraagt te overwegen om hun schaamhaar toch vooral te laten staan. “Het is een persoonlijke keuze maar ik leg het je gewoon voor: overweeg je vagina volledig gekleed te laten dames. Over twintig jaar zul je het nog steeds presenteren aan een bijzonder iemand en het zou mooi zijn om het hem of haar ook te laten uitpakken als het cadeautje dat het in werkelijkheid is.”

Je zou kunnen concluderen dat de bush bezig is met een bescheiden comeback. Dat onze geslachtsdelen over een paar jaar weer en masse bedekt zijn met een romantisch vachtje. Maar jungle lovers, juich niet te vroeg. De felle reacties die zowel American Apparel als Cameron Diaz kregen op hun strijd tegen de kale centerfoldkutjes wijzen op het tegendeel. Schaamhaar is in de ogen van de publieke opinie nog steeds vies, onhygiënisch, onverzorgd en ouderwets. De harige mannequins worden gezien als een smakeloze grap en Diaz wordt ervan beschuldigd op deze ondoorzichtige manier publiciteit te willen genereren voor haar boek.

Waarom zijn we eigenlijk zo bang van een beetje haar? Ons schoonheidsideaal is zo gestandaardiseerd dat we schrikken van een etalagepop met schaamhaar. We vinden het zo vanzelfsprekend dat de schoonheidsindustrie, de media, ons dicteren wat we mooi moeten vinden, dat we er zelf geeneens meer een eigen mening over hebben. Als we afwijken van de algemeen geldende schoonheidsnormen wacht ons afkeuring, pesterijen zelfs, en vrezen we te verdrinken in een poel van onzekerheid. Dus lopen we braaf in pas.

Terwijl de wereld toch echt leuker is als er iets te kiezen valt. Daarom pleit ik samen met American Apparel en Cameron Diaz voor meer schaamhaar, in het openbaar. Op billboards, in reclames, in etalages en in webshops. Maar natuurlijk ook in pornografie en gewoon op het strand en in het zwembad.

Nee, ik wil niet iedere vrouw verplichten om daar beneden de natuur haar gang te laten gaan. Dan verwissel je het ene keurslijf voor het andere. Wat ik wel wil is dat vrouwen eens echt goed naar zichzelf kijken. Waarom scheer je je schaamhaar? Is het omdat jij het zelf mooi vindt? Of omdat je anders gek wordt aangekeken in het zwembad? 

Het mooie aan jouw lijf is dat het van jou is en het mooie aan jouw schaamhaar is dat het van jou is. Doe ermee wat je wilt, want voor wat van jou is hoef jij je nooit te schamen. Het is de mogelijkheid te kiezen die je vrij maakt. Alleen daarom al moeten vrouwen die de natuur een kans geven geprezen worden. Het is een bush guerrilla tegen de gladde modewereld. 

Volg Char ook op Twitter

cc-foto: American Apparel Window Display: East Houston St., New York The All Nite Images

Geef een reactie

Laatste reacties (64)