Laatste update 09 maart 2019, 09:48
1.002
16

SP-Tweede Kamerlid

Sadet Karabulut (1975) is Tweede Kamerlid voor de SP sinds 2006. Zij is woordvoerder armoedebeleid, integratie en emancipatie. Karabulut is bestuurskundige, voorheen was zij coördinator drugsbeleid in Amsterdam Zuidoost en beleidsmedewerker voortgezet speciaal onderwijs. Ook is ze oud-bestuurslid van de Turkse zelforganisatie DIDF.

De strijd voor vrouwenrechten is universeel en gaat door

Soms wordt badinerend gedaan over onze strijd. Of worden lastige discussies over emancipatie en integratie afgedaan met ‘dat is identiteitspolitiek’

Internationale Vrouwendag, gaat voor mij over baas kunnen zijn over je eigen lichaam, over eerlijk werk voor een gelijk loon, over democratie en over vrije vrouwen in vrije landen. Het was Clara Zetkin die in 1910 tijdens de internationale socialistische vrouwenconferentie in Copenhagen opriep om Internationale Vrouwendag te organiseren. Na jarenlange socialistische vrouwenstrijd, bloed, zweet en tranen werd in 1921 besloten 8 maart, Internationale Vrouwendag, jaarlijks te vieren. En dat moeten we blijven doen.
vrouwenrechten
Clara Zetkin | Beeld: Wikimedia Commons

Als kind van (‘gast’)arbeiders, als vrouw en als socialist ben ik eigenlijk niet anders gewend dan te strijden voor gelijke rechten. Ieder jaar weer vieren we de vrijheid van vrouwen op 8 maart. Niet alleen om al die vrouwen die ons in de strijd voorgingen. Maar vooral omdat veel vrouwen niet of niet dezelfde vrijheid en rechten hebben als mannen. Ik ben er als Nederlandse trots op dat wij zoveel hebben bereikt. Dat er steeds meer vrouwen actief zijn in de politiek. Dat vrouwen het zo goed doen in het onderwijs. Dat wij ons steeds bewuster zijn van wat we allemaal nog willen en moeten bereiken.

Maar ik realiseer mij ook dat we nog lang niet klaar zijn. Want hoe kan het dat in ons parlement, het hart van onze democratie, van de dertien politieke partijen er maar twee vrouwelijke fractievoorzitters zijn? Waarom vallen veel jonge vrouwen door stress en burn-out uit nog voordat zij goed en wel zijn begonnen met hun werkzame leven? Hoe kan het dat vrouwen nog altijd minder verdienen dan mannen? Iedere keer weer schrik ik van de verhalen die boven komen drijven over seksuele intimidatie en geweld. Voor sommige vrouwen met een migratieachtergrond spelen deze problemen nog sterker. Niet alleen hebben ze te maken met nog meer vooroordelen en discriminatie vanuit de samenleving, zij moeten ook vechten tegen traditionele denkpatronen en cultuur.
Ik geloof erin dat we als we ons niet laten verdelen, solidair zijn met elkaar en vechten voor onze rechten, we veel kunnen bereiken. Dat is de reden dat ik ieder jaar weer 8 maart vier en mij iedere dag inzet voor een betere wereld. Ook uit solidariteit met vrouwen in andere landen. Vrouwen die ik bewonder, waar ik energie en hoop van krijg. Zoals de dappere Leyla Güven, een Koerdische politica die in hongerstaking is omdat zij een vreedzame oplossing eist voor het Koerdisch vraagstuk in Turkije. Of Ahed Tamimi, die als jonge vrouw het boegbeeld is geworden van het verzet tegen het grenzeloze onrecht en de voortdurende bezetting van Palestina. Nawal Aisa die tegen alle gebruiken in voorop loopt in de strijd voor sociale rechtvaardigheid van Riffijnen in Marokko. Ook de dappere Iraanse vrouwen mogen niet vergeten worden. Met Nasrin Sotoudeh voorop die vrouwen verdedigt die strijden tegen de verplichte hijab en om die reden vastzit.
Vandaag is het veertig jaar geleden dat Iraanse vrouwen voor het eerst massaal in verzet kwamen tegen het besluit van de verplichte hijab van het Islamitische regime. De protestbeweging tegen de verplichte hijab waarbij vrouwen hun hijab afdoen en een witte hoofddoek laten wapperen maakt een belangrijk onderdeel uit van de strijd voor sociale rechtvaardigheid en verdient alle steun.
Soms wordt badinerend gedaan over onze strijd. Of worden lastige discussies over emancipatie en integratie afgedaan met ‘dat is identiteitspolitiek’, het leidt af van de klassenstrijd. Wanneer mannen dit zeggen, denk dan aan de strijd van de Iraanse vrouwen tegen de verplichte hijab. Zij strijden terecht tegen discriminatie en onderdrukking. Zij strijden voor vrouwenrechten. Daarom zijn wij solidair met hen. En voeren wij hier onze strijd voor vrouwenrechten. Die strijd is universeel, onderdeel van de klassenstrijd en gaat door!

Geef een reactie

Laatste reacties (16)