854
21

Sectorhoofd FNV Vervoer

Roel Berghuis (1957) is van 1975 tot 1992 werkzaam geweest als Smelter bij Hoogovens te IJmuiden. In die periode was hij actief vakbondskaderlid in de toenmalige Industriebond FNV. Vanaf 1992 tot heden is hij werkzaam bij de FNV in verschillende bezoldigde functies. Vanaf 2000 is hij vakbondsbestuurder voor FNV en vanaf 2005 tot 2014 vertegenwoordigde hij de leden van FNV Spoor als vakbondsbestuurder/onderhandelaar bij de Nederlandse Spoorwegen. Vanaf 2014 is hij sectorhoofd van FNV Vervoer.

Derde historisch foute spoorkeuze dreigt

Hoeveel fouten mag je maken op het spoor?

‘Minister Schultz van Haegen wil spoor opknippen’, kopte De Telegraaf op dinsdag 8 november jl. Volgens deze krant overweegt de minister de stoptreinen in Limburg en het Noorden van het land bij NS weg te halen en op de markt te brengen. Als dit voornemen van de minister waar is dan is dat de derde historische vergissing op rij op het Nederlandse spoor.

Een eerdere historische fout door een minister gemaakt op het spoor was de splitsing van Prorail en NS. Topeconoom en voormalig topambtenaar Sweder van Wijnbergen schreef onlangs in het NRC Handelsblad het volgende:

De NS had nooit gesplitst mogen worden. Er zijn enorme coördinatieproblemen rond stations en aanhoudende conflicten tussen NS en ProRail over onderhoud van het spoor. ProRail wil goedkoop onderhoud plegen; dus niet te veel in de avonduren en graag lange blokken achter elkaar. Maar de NS wil het onderhoud graag tijdens de daluren in de avond en nacht. Al die ruzies slaan nergens op. Ze vechten de verkeerde oorlog uit.

Volgens Van Wijnbergen is de scheiding een weeffout en daarom is het een goed idee om dit terug te draaien, “omdat je sommige dingen gewoon beter in één bedrijf kunt regelen”.

Een andere historische fout was natuurlijk de start van de hoge snelheidslijn waarvoor NS per jaar zo’n 170 miljoen euro moest betalen. En het kostte de Overheid tientallen miljoenen euro’s aan aanbestedingskosten. De toenmalige minister ging voor het geld en voor haar eigen succes. Een leek kon in 2001 al zien dat dit verkeerd zou gaan.

En dan nu weer het voornemen om het spoor nog verder op te knippen en concurrentie op het spoor toelaten. Wat er vooral toe zal leiden dat de logistieke drama’s zich gaan vergroten en de nieuwe vervoerders op de conducteur gaan bezuinigen waardoor het voor de reiziger sociaal onveiliger wordt. En diezelfde reiziger krijgt er natuurlijk allerlei overstapproblemen gratis bij.

Als Schultz van Haegen haar plan doorzet, maakt ze zich schuldig aan een vorm van de kool en de geit sparen. Enerzijds ziet ze in dat marktwerking op het spoor tot op heden nog altijd niet heeft gebracht wat werd gehoopt, en dus gunt ze, zo lijkt het, NS het Hoofdrailnet, maar anderzijds geeft ze uitvoering aan meer concurrentie op het spoor omdat dit nu eenmaal in het regeerakkoord is afgesproken. Pikant detail: daarmee haalt de minister grote nationale vervoerders uit Duitsland en Frankrijk naar Nederland, die in eigen land nog steeds staatseigendom zijn maar zich in ons land hebben vermomd als kleine marktpartij. Het vergt een ernstige mate van slechtziendheid om hier in te trappen.

Heeft elke dienstdoende minister recht op een eigen historische fout?

Geef een reactie

Laatste reacties (21)