Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Deugnieterij van de middenstand

  •  
18-11-2019
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
uitverkoop

© cc-foto: Victoria Borodinova

Bij een bekende webwinkel heeft de Consumentenbond vastgesteld dat meer dan 70% van de aanbiedingen op speelgoed nep is.
Natuurlijk hebben wij respect voor de hardwerkende middenstander voor wie een zevendaagse werkweek vaak de normaalste zaak van de wereld is. Vanzelfsprekend gunnen wij de eerlijk geld verdienende winkelier en handelaar een goede omzet. Maar dan moet de afdeling verkoop in onze gemeenschap ook met een beetje respect met ons, de consument, omgaan. De liefde kan niet van één kant komen.
We gaan weer in de richting van de massale inkopen en zijn in deze komende dagen in onze koopdrift een gemakkelijk slachtoffer van mooie verkooptrucjes. Trucjes die ons als consument moeten doen geloven dat we allerlei voordelen uit de schappen halen en onszelf veel geld besparen. We zijn allemaal nou eenmaal dol op artikelen die aanvankelijk duurder waren. Op koopjes. Het geeft ons een voldaan gevoel, dat van een overwinnaar en ook een volwassenhand is gauw gevuld. Zeker als we ook nog eens geconfronteerd worden met de doorgehaalde oude prijs. Heerlijk, dat koopje. Droom lekker.
Terug op aarde toch maar. Want wie zich verdiept in de verkooptechnieken van de middenstand zal vaststellen dat vaak handelwijzen worden gehanteerd waar vraagtekens bij gezet kunnen worden. Handelwijzen die de grenzen van het onbetamelijke overschrijden en die tegen het wettelijk toelaatbare aan schuren.
Vaak zijn die zogenaamde ‘oude’ prijzen eerst verhoogd en is vervolgens de korting dusdanig dat uitgekomen wordt op de oorspronkelijke prijs. Of er wordt met de zogeheten adviesprijzen gegoocheld en zijn deze bij vermelding niet zelden veel hoger dan de adviesprijzen van de fabrikant. Vooral webwinkels maken zich, volgens de Consumentenbond, nogal eens schuldig aan misleidende verkooptactieken.
Op basis van een eigen onderzoek komt de bond met wat voorbeelden. Zo was bij een online-verkoper van camera’s een Canon-camera weergegeven met een adviesprijs van 409 euro en een verkoopprijs van 289 euro, terwijl de werkelijke adviesprijs 65 euro lager lag. Het product leek dus veel voordeliger, het ‘buitenkansje’ groter. Ook bij een verkoopcentrum van keukens kwam een ‘fraai’ voorbeeld van misleiding boven water. De winkel toonde bij een vaatwasser een adviesprijs die ruim 500 euro hoger was dan de werkelijke adviesprijs.
Sinterklaas is in het land en is druk bezig om de speelgoedwinkels af te stropen naar leuke aanbiedingen en die zijn er volop. Sterker: vrijwel elke winkel heeft wel een aardig voordeeltje voor u en mij. Kortingen blijken echter niet zelden nepkortingen. Bij een bekende webwinkel heeft de Consumentenbond vastgesteld dat meer dan 70% van de aanbiedingen op speelgoed nep is. Speelgoedartikelen worden vaak voor prijzen aangeboden die gepresenteerd worden als kortingen, maar die in werkelijkheid niet zijn afgeprijsd. Er is simpelweg een hogere ‘van-prijs’ bijgezet.
Kortom: de middenstand zou eens in de spiegel moeten kijken opdat daarna de klant recht in de ogen gekeken kan worden. Doet de middenstand dat niet en blijft men liegen en bedriegen, dan moest de overheid de regelgeving op het gebied van prijsstellingen en verkoopacties maar eens aanscherpen. De consument heeft recht op een eerlijke behandeling en een eerlijke prijs.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.