1.595
6

voormalig Kamerlid voor GroenLinks

Bruno Braakhuis was van juni 2010 tot en met september 2012 Tweede Kamerlid voor GroenLinks en was woordvoerder financiën en economische zaken. Daarvoor was hij hoofd maatschappelijk verantwoord ondernemen bij Van Lanschot Bankiers, tussen 2008 en 2010. Hij aanvaardde deze functie vlak voor de kredietcrisis. Voordien werkte hij in marketing & communicatie bij diverse ondernemingen (Hay Group, Compass Group, Nuon, Randstad Holding en Yacht). Braakhuis studeerde industrieel-productontwerpen aan de Haagse Hogeschool en rondde in 2001 een MBA af aan de Kingston University/HBS*AMS

Bruno Braakhuis wordt gedreven door maatschappelijke betrokkenheid, met nadruk op ontwikkeling van ethiek en duurzaamheid. Betrokkenheid in al zijn facetten is niet alleen zijn persoonlijke drijfveer en een karaktereigenschap, maar door zijn carrière heen ook een leidmotief. Zowel als ontwerper, als marketeer, als lid van de Tweede Kamer en nu ook vanuit een consultancy-rol, maakte en maakt hij steeds duidelijk dat in ieders rol en functie het mogelijk is om betrokken te blijven bij mens en samenleving.

Discussie Zorgwet in gevaarlijke fase

18 december 2014 heetste dag van het jaar voor het kabinet

De discussie rond de nieuwe Zorgwet van minister Schippers is in een gevaarlijke fase beland. Niet alleen is de tijd zeer kort, een dag voor het kerstreces, maar ook in technische zin. Hoewel sommige journalisten spreken over de mogelijkheid van een novelle, is die mogelijkheid er formeel niet.

De novelle kan – in zeer beperkte mate – gebruikt worden om een wet op technische gronden zo aan te passen dat de Eerste Kamer alsnog met een wet kan instemmen. Maar dan wel vóórdat deze ter stemming komt. Dit geldt ook voor amenderen. De Eerste Kamer heeft echter geen amendementsrecht, want dat is voorbehouden aan de Tweede Kamer. Dat betekent dat de Zorgwet ook vóór de stemming in de Eerste Kamer, maar ná goedkeuring van de Tweede Kamer, niet meer geamendeerd kan worden.

Maar dit alles is irrelevant geworden door de voorbije stemming. Want, de wet werd toen afgewezen. Er is nu dus sprake van verworpen wetgeving en er rest de minister niets anders dan ofwel de wet ongewijzigd weer indienen bij de Eerste Kamer, ofwel de wet te wijzigen, maar dan dient deze wel eerst weer te worden voorgelegd aan de Tweede Kamer.

In het eerste geval betekent dit, dat alle drie de senatoren alsnog moeten instemmen met de ongewijzigde wet, of dat er maximaal één zich onthoudt van stemming als de andere twee instemmen – gelet op de stemverhoudingen. In het tweede geval, kan de minister de wet splitsen, waardoor de vrije artsenkeuze los kan worden gemaakt van de rest van de wet, ofwel de wet zodanig aanpassen dat deze zowel haalbaar is in Tweede als in de Eerste Kamer. In beide gevallen levert de minister uiteindelijk in op de inhoud van de wet en de vraag is maar of ze daartoe bereid is. Er hangen tenslotte bezuinigingsdoelen aan, die door wijziging mogelijk niet worden gehaald. Daarmee neemt de kans op het vallen van het Kabinet toe.

In deze warmste winter sinds 1500 wacht Den Haag vandaag in elk geval de heetste dag van het jaar.

Geef een reactie

Laatste reacties (6)