1.825
8

Psychiater en publicist

In 2003 debuteerde Bram Bakker als schrijver met "Te gek om los te lopen", een boek met kritische verhalen over de psychiatrie. Het boek kreeg enorm veel media-aandacht en leidde tot veel discussie. Het was een groot verkoopsucces: in korte tijd werden er ruim 10.000 exemplaren van verkocht. Sindsdien volgden nieuwe titels met grote regelmaat, soms met een andere auteur samen.

Naast boeken publiceert Bram al jaren columns, die voor een deel zijn gebundeld in "De dwarse psychiater". Ook leverde hij bijdragen voor zeer uiteenlopende media als Vrij Nederland, Psychologie Magazine, Volkskrant en VIVA. Iedere twee weken verscheen er tot begin 2011 in de zaterdagbijlage van het AD een column van zijn hand.

Over hardlopen publiceert Bram met grote regelmaat in tijdschriften als Runners World en Run2Day Magazine, en online bij Keep on Running

Dit is de invloed van internet op wetenschappelijk onderzoek

De campagne rond een onderzoek wordt steeds bepalender voor het mogelijke succes

De praktijk van het wetenschappelijk onderzoek is door de alomtegenwoordigheid van het internet de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Waar je vroeger enorm veel moeite moest doen om deelnemers te vinden voor een studie waarin bijvoorbeeld een nieuw medicijn werd onderzocht, daar volstaat nu vaak een website en/of slim opgezette Facebook-pagina en Twitter-campagne.

Met behulp van sociale media kun je relatief simpel (en goedkoop) heel veel mensen bereiken. En als je vervolgens ook nog eens gebruik maakt van digitale meetinstrumenten heb je zomaar een betaalbare en omvangrijke studie opgezet. Een prachtig voorbeeld hiervan is de Cool Challenge, waarbij het gedachtengoed van Wim Hof, beter bekend als de Iceman, wordt onderzocht door een aantal onderzoekers onder leiding van Dr. Geert Buijze van het AMC. De koudetraining en ademhalingsoefeningen van Hof zijn onderhand wereldberoemd, maar een grootschalige wetenschappelijke studie naar de effectiviteit van een simpele interventie als koud douchen ontbrak tot op heden. En was in de ogen van veel traditionele wetenschappers waarschijnlijk niet te organiseren.

Het tegendeel blijkt het geval: voor de studie, die op 2 januari a.s. start, meldden zich binnen een paar weken al meer dan 2000 geïnteresseerde mensen aan. Maar onder het motto: ‘hoe meer, hoe beter’ kan ook de lezer van dit stuk zich nog aanmelden.

Heel wat moeizamer gaat het met het vinden van mensen met een alcoholprobleem, die bereid moeten zijn het ouderwetse geneesmiddel baclofen (een spierverslapper) of een placebo te slikken, om te kijken of baclofen de zucht naar drank significant verkleint. Ook hier is er een informatieve website, maar het aantal aanmeldingen voldoet niet aan de verwachtingen van de onderzoekers. Dat zou kunnen zijn, omdat de mensen met een alcoholprobleem geen baclofen willen gebruiken, maar het kan ook zijn dat de potentiële deelnemers aan het onderzoek niet worden bereikt. Ook wordt er over dit onderzoek geen campagne gevoerd via sociale media, zoals dat bij de Cool Challenge wel gebeurt.

We kunnen nog wel even verder speculeren over de mogelijke verklaringen van het verschil in populariteit tussen beide onderzoeken, maar dat is niet het belangrijkste punt dat ik onder de aandacht wil brengen: onderzoek is veel minder neutraal dan meestal wordt verondersteld. En de komst van het internet heeft dit fenomeen alleen maar versterkt.

De campagne rond een onderzoek wordt steeds bepalender voor het mogelijke succes van datzelfde onderzoek. Het goede nieuws is dat dit niet alleen bepaald wordt door de financiële middelen die de onderzoekers ter beschikking hebben. Het slechte nieuws is dat door de selectie vooraf sommige belangrijke onderzoeken misschien niet uitgevoerd kunnen worden. Dus: als u iemand kent met een alcoholprobleem: motiveer hem of haar voor de baclofen-studie. Zelf kunt u nog lekker meedoen aan het koude douchen.

 

Bram Bakker schreef onder meer Gekkenwerk. Volg Bram ook op Twitter


Laatste publicatie van Bram Bakker

  • Bram Bakker

    Een jongensvriendschap

    2018


Geef een reactie

Laatste reacties (8)