Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Dit is Joop

  •  
03-11-2009
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1008 keer bekeken
  •  
BNNVARA fallback image

De geboorte van een nieuwe opiniesite

Dit is Joop. Eindelijk. Een hele tijd geleden stapte ik op een receptie enigszins nerveus op toenmalig VARA-voorzitter Vera Keur af met een idee waar ik al langer op broedde. In de Verenigde Staten, zei ik, is een site The Huffington Post die het nieuws volgt met een politieke blik en die de opinies van tal van prominenten en experts verzamelt. Het is een site waar progressief Amerika elkaar vindt. Moet in Nederland de VARA niet zoiets gaan maken? Ze reageerde tot mijn opluchting meteen enthousiast.
Een paar weken later volgde een eerste gesprek samen met directeur Frans Klein over hoe en wat. Ik ging naar huis met de opdracht het plan op papier te zetten. Dat was de eerste stap. Er ging tijd voorbij en weer volgde een bespreking. Of ik een ‘plan van aanpak’ wilde maken. Ik knikte. Natuurlijk. Maar ondertussen had ik geen flauw idee hoe je dat moet schrijven, een plan van aanpak. Dus deed ik wat iedereen doet. Ik googlede ‘plan van aanpak’ en kwam op een site die stelde dat een plan van aanpak begint met een ‘management samenvatting’. Ook nooit van gehoord. En voor het eerst dacht ik: waar ben ik aan begonnen? Een gedachte die later nog wel een paar keer zou op duiken.
Het plan van aanpak werd goedgekeurd en toen werd de vraag opgeworpen: Wie moet dit gaan uitvoeren? Het klinkt misschien gek maar het was niet mijn bedoeling dat ik dat zelf zou gaan doen. Daar dacht de VARA anders over. Ik googlede als het ware in mijn hoofd wat zo’n stap voor me zou betekenen. Ik zou moeten stoppen met veel andere dingen die ik met plezier deed. Aan de andere kant was ik er nu al zo lang mee bezig dat het straks vanaf de zijlijn toekijken ook geen prettig vooruitzicht meer was. Ik haalde diep adem en zei ja. De beslissing maakte me onverwacht vrolijk, zoals beslissingen dat soms kunnen doen. Ineens had ik zin in nog een plan van aanpak.
Maarten van den Heuvel, samensteller bij Pauw&Witteman en maker van programma’s  als Nieuwslicht, hoorde van het plan en wilde graag meedoen. Hij loste meteen een van de grootste problemen op: hoe moeten we de site noemen? Joop. Mooie, vriendelijke, oer-Hollandse naam. Alleen bleek het in handen krijgen van de naam joop.nl een zenuwslopende klus. Samen zochten we naar twee andere redacteuren. We benaderden Jeroen Mirck, doorgewinterd weblogger. Hij zei volmondig ja. En we vonden Samira Ahli, journalist bij de Volkskrant en maker van de documentaires Ghetto Girls en Vrouw versus Geweld. Een kleine club voor wat een grote site moet worden. De afdeling nieuwe media van de VARA, onder leiding van Edwin Valent, ging aan de slag. Jorrit Baerends en Thecla Thielemans vertaalden onze wensen zodat het toonaangevende internetbedrijf MediaMonks er mee overweg kon. Nu, amper drie maanden nadat we van start gingen, is Joop er.
Aangenaam kennis te maken.
Joop is een site die je wijst op nieuws waar je wat van vindt en je in staat stelt daar op te reageren. Daarnaast is Joop een site waar prominente opiniemakers, experts en nog onbekend talent hun mening kunnen delen. Op die meningen kun je reageren. Joop wil graag een levendig, scherp debat losmaken. Een site waar ideeën geboren kunnen worden. Naar politieke kleur wordt daarbij niet gekeken. Joop wil ook een plek zijn waar iedereen vrijuit zijn mening kan geven zonder het risico te lopen verketterd te worden. Daarom modereren we reacties vooraf. Joop wil een site zijn waar je graag komt, waar je argumenten vindt, waar je op ideeen wordt gebracht of waar je anderen op ideeën brengt. Het is een site met meningen, veel meningen en liefst ook jouw mening.
Deel je mening met Joop.

Meer over:

opinie, media
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.