Laatste update 09 maart 2016, 08:12
2.057
22

Historicus

Han van der Horst (1949) is historicus. Hij schreef onder meer The Low Sky: understanding the Dutch', Nederland: de vaderlandse geschiedenis van de prehistorie tot nu, Een bijzonder land, het grote verhaal van de Vaderlandse geschiedenis, Onze Premiers en Schep Vreugde in het Leven, Levenslessen uit de grote depressie. Op elke laatste zondag van de maand is hij om elf uur in de ochtend te horen als boekbespreker in het VPRO-radioprogramma over geschiedenis OVT.

DWARS slaat de plank mis met actie tegen Suit Supply

Ze stellen een vraag in de hoop dat mannen door de aanblik van hun seksegenoot gaan nadenken over vrouwonvriendelijkheid. Zo werkt dat niet. Voor geen meter

Hoe prachtig was het geweest als de activisten hadden aangetoond het beter te kunnen

Links zijn is mooi, maar linkse mensen hebben geen gevoel voor reclame. Mede daarom halen hun partijen zo zelden de meerderheid. Je kunt je natuurlijk afvragen “Why should the devil have all the best tunes?” maar zulk getob heeft zelden veel opgeleverd, behalve de constatering dat linkse bewegingen zich te vaak te ethisch achten voor die beste tunes. Echte reclame staat hun teveel in de reuk van de oude zinsnede “Verneuk de massa, grijp de kassa”. En zo’n samenleving willen we met zijn allen niet. Toch?

Jammer.

foto: @DWARSAmsterdam
foto: @DWARSAmsterdam

Op Internationale Vrouwendag kwam dit gegeven weer eens op trieste wijze tot uiting. DWARS, de organisatie van jeugdige Groen Linksers, Doetank PEER en het TV-programma Jan Rijdt Rond komen met het verspreiden van een affiche die de plank net misslaat. Het is de bedoeling de seksistisch geachte plakkaten van het kledingmerk Suit Supply van een klinkend antwoord te voorzien. Wat aanschouwen wij? Een half blote hunk met voor zijn edele delen een powergirl. Hoewel, hij heeft heel kuis zijn spijkerbroek aangehouden. De slogan luidt: Suit Supply reversed, Suit Supply in de omgekeerde wereld. En dan ook nog de vraag: what do you think?

Goddelijk lichaam
Hoe prachtig was het geweest als de activisten hadden aangetoond het beter te kunnen dan Suit Supply met die twee op de borsten van een model gezeten mannetjes. In dat geval hadden ze de hunk moeten gebruiken om daadwerkelijk iets te verkopen, om zijn goddelijk lichaam in verband te brengen met een artikel dat vrouwen begeren.
Suit Supply richt zich op modebewuste mannen die een centje te besteden hebben. Dat zijn dertigers en veertigers. Er zijn tegenwoordig ook steeds meer vrouwen van die leeftijd met een behoorlijke baan en een aardig gevulde portemonnee. Ze zijn zelfbewust. Ze kiezen hun eigen pad en varen niet blind op de Tom Tom van de megatrends.

Ze zien zich graag als mooi, aantrekkelijk en krachtig maar niet als geil, wel als begerenswaardig maar niet als zu haben. Zoals deze vrouwen de mooie jongens voor het kiezen hebben, de mooiste, de strakste, de lekkerste, zo doen zij ook met een tas, als het bijvoorbeeld om een tassenmerk ging of voor mijn part om biologische wortelen die niet goedkoop zijn maar wel in eerlijke grond geteeld. Het zou een reclame moeten zijn voor iets wat je als vrouw graag ter beschikking hebt, wat je tevoorschijn haalt als je er zin in hebt en weer wegbergt zodra je er even geen behoefte aan hebt.

Geheimste wensen
Goede reclame appelleert aan je geheimste wensen en neemt je niet voor wie je bent, maar voor wie je zou willen zijn. Die stap hebben de activisten van DWARS en consorten niet willen of durven zetten. Ze gebruiken hun hunk niet zoals Suit Suply doet met zijn vrouwelijke modellen. Ze stellen een vraag in de hoop dat mannen door de aanblik van hun seksegenoot gaan nadenken over vrouwonvriendelijkheid. Zo werkt dat niet. Voor geen meter. Daar gaan ze op zijn best schouderophalend aan voorbij. Zo blijft alles bij het oude en groeien wij niet toe naar een samenleving waarin het libertijnse de overhand heeft zó dat mannen en vrouwen gelijkelijk als seksobject worden gebruikt, want de hedendaagse onevenwichtigheid is niet meer van deze tijd. Inderdaad: Why should the devil have all the best tunes? Waarom moeten we ze verbieden, zoals het Clara Wichmaninstituut doet met zijn aanklacht tegen Suit Supply bij de reclamecodecommissie?

Downdaten
In dit verband pak je wellicht meteen een ander actueel probleem aan. Veel vrouwen durven niet te downdaten. Zij willen een vent die intellectueel hun evenknie is en liefst een stukje slimmer. Mannen hebben zich daar de afgelopen zeshonderdduizend jaar niet om bekreund en nu de meerderheid der studenten van het vrouwelijk geslacht is wordt het tijd, meiden , dat jullie in dit opzicht van ons leren. Waarom zou je niet gaan voor Jan met de gouden handjes? Er zijn genoeg plekken en gezelschappen waar U naar je hartelust over de filosofie kunt discussiëren. Doorbreek het taboe van de relatie met de lager opgeleide man. En: reclamemakers van Dwars en consorten: zet zulke mannen neer als seks-objecten.
Dan was het een achtste maart geworden met een krul. Neem dat aan van deze oude vent.


Laatste publicatie van Han van der Horst

  • Nepnieuws

    Een wereld van desinformatie

    Februari 2018


Geef een reactie

Laatste reacties (22)