2.840
73

oud-hacker / mede-oprichter xs4all

Rop Gonggrijp (1968) was drijvende kracht achter de techno-anarchisten Hack-Tic. In 1993 richtte deze groep de internetprovider op die later bekend werd onder de naam xs4all. In 2006 richtte hij met anderen wijvertrouwenstemcomputers.nl op en toonde fouten aan in het systeem dat gebruikt werd om bij verkiezingen een stem uit te brengen. De stemcomputers werden daarop afgeschaft.

Een 10-baans facepalm

Hoe Nederland discussieert over een blunder van formaat: de verbreding van de A2

Ik heb een nieuw land nodig want Nederland is verloren. Om dat te illustreren verwijs ik graag naar een artikel over een van de belangrijkste politieke kwesties van dit moment.

Het komt van de site van NRC Handelsblad en gaat over de maximumsnelheid op een snelweg die pas verbreed is.

‘Snelheid op verbrede A2 kan verhoogd worden naar 170′ 

De snelheid op de verbrede A2 tussen Utrecht en Amsterdam kan volgens ingenieursbureau Royal HaskoningDHV nog verder worden verhoogd. Pas bij 170 kilometer per uur worden de normen voor geluidsoverlast overschreden. Dat schrijft Trouw.

De krant liet het ingenieursbureau de haalbaarheid van het plan van minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen onderzoeken om de maximumsnelheid op de snelweg ‘s avonds en ‘s nachts te verhogen naar 130 kilometer per uur. De verhoging geldt alleen op het wegdeel tussen Vinkeveen en Maarssen tussen 19.00 en 06.00 uur. Nu mag op de A2 nog maximaal honderd kilometer per uur worden gereden. 

Op de tien rijstroken brede snelweg rijden zo weinig auto’s dat een snelheidsverhoging tot 170 kilometer per uur geen invloed heeft op de overlast, stelt Royal HaskoningDHV. De weg is aangelegd voor 230 duizend voertuigen per dag in 2020 maar dat aantal ligt nu nog op 136 duizend. De verwachte verkeersgroei blijft achter waardoor naar verwachting pas in 2065 230 duizend auto’s over de A2 rijden. 

Als de snelheid naar 130 gaat zal het geluidsvolume wel toenemen, maar pas in 2030 moeten dan nieuwe geluidsschermen worden geplaatst, verwacht HaskoningDHV. Tegen de toenemende luchtvervuiling worden al maatregelen genomen door middel van een extra scherm bij Breukelen, schrijft persbureau Novum.

Waar zal ik beginnen? Let wel, ik hoef het natuurlijk niet eens te zijn met mijn regering. Maar ik vind het wel belangrijk dat ze in dezelfde realiteit leven als ik.

Het gaat me om het feit dat de methode om de toekomst te voorspellen door huidige trends te extrapoleren slecht werkt omdat die trends van nu zo niet-duurzaam zijn. Het meest onbegrepen deel van de veelgebruikte term ‘niet duurzaam’ is dat het betekent: ‘uitgesloten dat dit zo doorgaat’.

Echt, waar halen ze in vredesnaam mensen vandaan die voorspellen dat het aantal auto’s in 2065 bijna verdubbeld zal zijn?

Dit soort snelwegen is zeer duur omdat het westen van Nederland gebouwd is op klei- en veengrond en af en toe bevriest in de winter.

Ik wil ook wel weten wie bedacht heeft dat het een goede zaak is om ons geld uit te geven aan de bouw van deze 10-baans snelweg op het moment dat het autogebruik aan zijn piek zit.

Maar het meest deprimerend aan dit hele verhaal is dat het lijkt alsof niemand in dit land de inhoud van het artikel zo leest als ik. Iedereen kibbelt alleen maar over de vraag of we de maximumsnelheid op dit stukje weg wel of niet moeten verhogen naar 130 kilometer per uur.

Een stukje weg dat – en dat is geen grap – slechts 13 kilometer lang is.

Dit stuk verscheen ook op de website van Rop Gonggrijp. Vertaling door Joop

Geef een reactie

Laatste reacties (73)