1.214
4

Emeritus hoogleraar Gezondheidszorg

Ivan Wolffers (1948) studeerde af als arts. Sindsdien schrijft hij over medische onderwerpen, variƫrend van medicijnen tot zijn eigen prostaatkanker. Hij promoveerde in de medische antropologie en werd in 1989 benoemd tot buitengewoon hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam waar hij tot zijn emeritaat in 2014 Gezondheidszorg en Cultuur doceerde.

Een dure tas schreeuwt: ‘Blijf van mijn vent af!’

Elke dag een gezond weetje van Ivan Wolffers: vandaag over de boodschap die luxe accessoires uitstralen

Als man vraag je je regelmatig af hoe vrouwen zo gek kunnen zijn om kapitalen neer te leggen voor een handtas van een special ontwerper. Je kunt al je spullen toch ook in een HEMA-tas vervoeren? Onderzoekers hebben geprobeerd meer te begrijpen van het rondlopen met producten met een designer logo erop. De uitkomst is verrassend (tenminste voor mij). Gucci en Fendi-tassen vertellen andere vrouwen: blijf van mijn vent af.

De onderzoekers deden 5 verschillende experimenten met 649 vrouwen en de uitkomsten daarvan tezamen lijken toch wel een plaatje te schetsen dat aanleiding biedt erover na te denken. Wat denken andere vrouwen bijvoorbeeld als ze een vrouw zien met luxeproducten en veel designer logo’s? Die denken dat de vrouw een goede relatie heeft met haar partner en dat het dus niet zoveel zin heeft met hem te gaan flirten. Of de vrouw het item nu zelf had gekocht of haar partner, de andere vrouwen dachten vrij traditioneel en hadden het idee dat de partner van betreffende vrouw er in elk geval iets mee te maken had. Het is dus een soort bescherming.

Als mannen dat begrepen zouden ze hun partners wel vaker uit winkelen sturen. In een van de andere testjes werden vrouwen een beetje jaloers gemaakt en daarna werd gevraagd of ze op een afbeelding van een tas het merkje wilden tekenen. Als vrouwen jaloers waren tekenden ze het logo twee keer zo groot. In weer een ander onderzoekje vonden de onderzoekers dat als de relatie van een vrouw bedreigd werd ze 32 procent meer aan luxe producten ging uitgeven: fancy smartphones, designer schoenen. Het signaal dat uitgaat van die producten is echt niet voor mannen bedoeld. Die zien niet of een handtas 50 euro of 500 euro kost. De meeste vrouwen zien het wel.

Wat als mannen designer producten gaan kopen? Een BMW, een Rolex? In eerder onderzoek hadden dezelfde onderzoekers al aangetoond dat ze dat echt niet doen om andere mannen af te schrikken, maar om andere vrouwen aan te trekken. Het is ook altijd het zelfde.

 

 

Volg Ivan Wolffers ook op Twitter
Het vorige Gezonde Weetje van de Dag: Een dure tas schreeuwt: Geluk is een overgewaardeerd ideaal

Het nieuwe boek van Ivan Wolffers is: Het gezonde lifestyleboek


Laatste publicatie van IvanWolffers

  • Broer van God

    Oktober 2017


Geef een reactie

Laatste reacties (4)