Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Een dure tas schreeuwt: 'Blijf van mijn vent af!'

  •  
27-07-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
54 keer bekeken
  •  
RTEmagicC_gezond_150_215.jpg
Elke dag een gezond weetje van Ivan Wolffers: vandaag over de boodschap die luxe accessoires uitstralen
Als man vraag je je regelmatig af hoe vrouwen zo gek kunnen zijn om kapitalen neer te leggen voor een handtas van een special ontwerper. Je kunt al je spullen toch ook in een HEMA-tas vervoeren? Onderzoekers hebben geprobeerd meer te begrijpen van het rondlopen met producten met een designer logo erop. De uitkomst is verrassend (tenminste voor mij). Gucci en Fendi-tassen vertellen andere vrouwen: blijf van mijn vent af.
De onderzoekers deden 5 verschillende experimenten met 649 vrouwen en de uitkomsten daarvan tezamen lijken toch wel een plaatje te schetsen dat aanleiding biedt erover na te denken. Wat denken andere vrouwen bijvoorbeeld als ze een vrouw zien met luxeproducten en veel designer logo’s? Die denken dat de vrouw een goede relatie heeft met haar partner en dat het dus niet zoveel zin heeft met hem te gaan flirten. Of de vrouw het item nu zelf had gekocht of haar partner, de andere vrouwen dachten vrij traditioneel en hadden het idee dat de partner van betreffende vrouw er in elk geval iets mee te maken had. Het is dus een soort bescherming.
Als mannen dat begrepen zouden ze hun partners wel vaker uit winkelen sturen. In een van de andere testjes werden vrouwen een beetje jaloers gemaakt en daarna werd gevraagd of ze op een afbeelding van een tas het merkje wilden tekenen. Als vrouwen jaloers waren tekenden ze het logo twee keer zo groot. In weer een ander onderzoekje vonden de onderzoekers dat als de relatie van een vrouw bedreigd werd ze 32 procent meer aan luxe producten ging uitgeven: fancy smartphones, designer schoenen.  Het signaal dat uitgaat van die producten is echt niet voor mannen bedoeld. Die zien niet of een handtas 50 euro of 500 euro kost. De meeste vrouwen zien het wel.
Wat als mannen designer producten gaan kopen? Een BMW, een Rolex? In eerder onderzoek hadden dezelfde onderzoekers al aangetoond dat ze dat echt niet doen om andere mannen af te schrikken, maar om andere vrouwen aan te trekken. Het is ook altijd het zelfde.
 
 
Volg Ivan Wolffers ook op Twitter Het vorige Gezonde Weetje van de Dag: Een dure tas schreeuwt: Geluk is een overgewaardeerd ideaal
Het nieuwe boek van Ivan Wolffers is: Het gezonde lifestyleboek

Meer over:

opinie, leven
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.