1.898
9

Emeritus hoogleraar Gezondheidszorg

Ivan Wolffers (1948) studeerde af als arts. Sindsdien schrijft hij over medische onderwerpen, variërend van medicijnen tot zijn eigen prostaatkanker. Hij promoveerde in de medische antropologie en werd in 1989 benoemd tot buitengewoon hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam waar hij tot zijn emeritaat in 2014 Gezondheidszorg en Cultuur doceerde.

Een lekker geurtje kost wat, maar levert ook wat op

Des te lekkerder je ruikt, des te aantrekkelijker je wordt bevonden

Heb je je wel eens afgevraagd waarom winkels waar men geurtjes in flesjes verkoopt nog niet failliet zijn gedaan, ondanks de crisis? Wie geeft er in hemelsnaam 30 euro uit voor een klein flesje waarin een geurtje met een exotische naam zit dat gepromoot wordt door een bekende actrice of zangeres? Sommige mensen geven zelfs nog meer uit. Zonde van het geld, toch?

Dat valt mee. Onderzoek dat verband legt tussen dat geurtje en hoe de aantrekkelijkheid van de persoon in kwestie die het bij zich draagt zal je de ogen openen.

Door zowel mannen als vrouwen worden vrouwen met een aangenaam geurtje als aantrekkelijker beoordeeld. De vraag voor de onderzoekers was of het komt omdat het geurtje hetzelfde centrum in de hersenen dat de persoon ziet beoordeelt, of werkt het los van elkaar en zijn er twee centra en doen onze hersenen het werk, maken die van de combinatie een andere interpretatie van wat ze zien? Wij als leken willen gewoon weten of het werkt of niet.

Dat onderzoek was nog vrij ingewikkeld. Foto’s van 55 vrouwen die strak voor zich uitkijken (geen expressie, want anders heeft die invloed op het oordeel) werden uitgetest. Acht van de foto’s die beoordeeld werden als gemiddeld aantrekkelijk en waarvan de leeftijd niet te schatten was, werden geselecteerd. Die foto’s werden licht gemanipuleerd door de kraaienpootjes ietsje aan te zetten. Zo kregen de onderzoekers 5 verschillende afbeeldingen van dezelfde foto waarbij de leeftijd licht leek te variëren. Die foto’s werden korte tijd achter elkaar getoond (1 tot 2 seconden) aan 12 jonge mannen en zes jonge vrouwen. Daarbij kwam een pufje vrij van een geur die bestond uit een combinatie van vislucht-rozengeur variërend van visgeur alleen, veel visgeur weinig rozengeur, half-half, veel rozengeur en beetje vis, en rozen alleen.

Als de rozengeur vrij kwam vonden zowel de mannen als de vrouwen de getoonde dame op de foto aantrekkelijker, ongeacht de leeftijd. De onderzoekers concluderen nu dat het om twee losse impulsen gaat en dat de hersenen die dus automatisch combineren.

Dat geld voor dat geurtje is dus een goede investering. Omdat dat al eeuwen lang gebeurt is het dus een oude wijsheid. Op school moest ik leren dat het vooral gebruikt werd omdat mensen aan het hof van de Franse koningen zich nooit wasten en een geurtje opdeden om de stank te verbergen. Kan wel zijn, maar het geurtje doet misschien ook iets bij schone mensen. Ik neem tenminste aan dat die 18 jonge proefpersonen zich elke dag douchen.

Ik maak me nu alleen zorgen over de mensen die in de viswinkel werken.

Volg Ivan Wolffers ook op Twitter
Ivan schrijft voor Joop elke dag een Gezond Weetje van de Dag: 
klik hier voor een overzicht


Laatste publicatie van IvanWolffers

  • Broer van God

    Oktober 2017


Geef een reactie

Laatste reacties (9)