770
6

Emeritus hoogleraar Gezondheidszorg

Ivan Wolffers (1948) studeerde af als arts. Sindsdien schrijft hij over medische onderwerpen, variërend van medicijnen tot zijn eigen prostaatkanker. Hij promoveerde in de medische antropologie en werd in 1989 benoemd tot buitengewoon hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam waar hij tot zijn emeritaat in 2014 Gezondheidszorg en Cultuur doceerde.

Een weekje goede voornemens

Iedere dag een gezond weetje. Vandaag: Afvallen is en vaardigheid. Je moet het leren en hebt instructies nodig over hoe je het moet doen

Ivan Wolffers schrijft elke dag een gezond weetje, gebaseerd op onderzoeken met merkwaardige en soms ongelofelijke uitkomsten. Door de weetjes van Wolffers leer je van alles over bijvoorbeeld verschillende ziektes, medicijngebruik en gezond afvallen, maar ook over de vaak komische verschillen tussen mannen en vrouwen.

Een week met je goede voornemens bezig en je gaat in de badkamer op de weegschaal staan. Wat zie je? Na 4 dagen is 60 procent van de mensen die vol goede moed op 1 januari besloten hun leven te veranderen al gestopt. Die zullen dus weinig merken. Omdat zelfs placebo helpt bij afvallen, mag je verwachten dat bij de rest van de mensen iets te zien zal zijn. Het is niet om u te ontmoedigen, maar wie echt doorzet zal nog een eind komen, maar aan het einde van het jaar zal 80 procent van de mensen die met begeleiding aan de slag is gegaan het oude gewicht weer terug hebben. Van wie het op eigen houtje doet heeft 90 procent het vertrouwde postuur weer terug. Na twee jaar heeft 5 procent van de dapperen nog enig effect.

Het komt omdat je bij je gedragsverandering op moet boksen tegen een leefomgeving die je voortdurend verleidt te consumeren. Willen we echt een verschil gaan maken dan moeten we die leefomgeving veranderen en de voedselproductie en –distributie aanpakken.

Voor wie in zijn eentje de bakens probeert te verzetten vond ik een artikel met 4 redenen waarom het je niet lukt. Het begint met een tegeltjeswijsheid: “Afvallen is en vaardigheid. Het is net zoiets als fietsen. Je moet het leren en hebt instructies nodig over hoe je het moet doen.”

1.       Mensen onderschatten hoeveel energiestoffen ze binnenkrijgen. Vooral via snacks, softdrinks en buitenshuis eten.
2.       Mensen overschatten hoeveel energie ze verbruiken. Je zal daar echt meer tijd aan moeten besteden.
3.       Je moet met enige regelmaat eten om de voedselopname regelmatig over de dag te verdelen. Dus geen maaltijden overslaan om je bij de eerste beste gelegenheid dat het weer kan je te overeten.
4.       Veel mensen slapen te weinig waardoor hun biologische klok van slag raakt en dat blijkt veel invloed te hebben.

Voor wie er nog zin in heeft: doorgaan maar en veel succes. Overigens nog dit: doe die weegschaal de deur uit, eet gezond en beweeg nog wat meer. Waagschalitis is een vervelende aandoening en brengt de meeste mensen niet veel verder. Ze zijn meer bezig de wijzer op de schaal te bewegen dan zichzelf.

Volg Ivan Wolffers ook op Twitter
Het vorige weetje: Waarom mannen meer geld verdienen dan vrouwen

Het nieuwe boek van Ivan Wolffers is: Het gezonde lifestyleboek


Laatste publicatie van IvanWolffers

  • Broer van God

    Oktober 2017


Geef een reactie

Laatste reacties (6)