Laatste update 10:25
2.462
59

Hoofdredacteur Difweb.org

Foto: Lenny Oosterwijk

Eens in de 20 jaar verkiezingen

Mijn kinderen willen al geen auto meer. Het hele vervoersysteem moet op de schop, dat begint langzaam door te dringen.

cc-foto: Hans Permana

Een onderzoek dat aantoont dat betere treinverbindingen de druk op Schiphol kunnen verlichten is natuurlijk een open deur. Maar soms kun je die niet genoeg intrappen. Een aantal milieuorganisaties gaven ingenieursbureau Royal HaskoningDHV opdracht om nu eens precies op te tellen hoeveel vliegbewegingen het zou schelen als de diverse Europese spoorwegmaatschappijen wat nauwer gingen samenwerken. Een kleine 90.000 opstijgende of dalende grijze vogels zou het alleen al schelen als de dienstregelingen meer op elkaar worden afgestemd. En nog eens 50.000 als er werd geïnvesteerd om de sporen beter op elkaar aan te sluiten.

Vliegtickets zijn steeds goedkoper geworden. Dat komt onder meer omdat de vliegmaatschappijen geen 21% btw hoeven af te dragen en over kerosine geen accijnzen betalen (geen onbelangrijk deel van de normale brandstofprijs).

Iedereen die zich een beetje bezighoudt met het idiote mechaniek dat onze aarde opwarmt, het klimaat verziekt, overstromingen en droogte veroorzaakt, weet dat vliegen op kerosine iets is dat überhaupt op den duur zal verdwijnen. Vliegen op zonne-energie is met name voor nachtvluchten nog niet echt een alternatief hoewel er al een hoop bemoedigende tests worden gedaan die bewijzen dat je er overdag een eind mee kan komen. De Vactrain waarmee je met een snelheid van tussen de 6- en 8000 km per uur door een vacuümbuis in een kwartiertje van Amsterdam naar Barcelona wordt geschoten klinkt nog als toekomstmuziek. Dus wat meer investeren in de trein als oplossing voor de vervoersproblemen lijkt behoorlijk voor de hand te liggen.

Het is net als met auto’s. Het wordt steeds onlogischer om allemaal zo’n stuk blik voor de deur te hebben, belasting, verzekering, onderhoud, benzine en parkeergeld te betalen om er zo nu en dan mee aan te sluiten in de file om op de plek van bestemming eindeloos te zoeken naar een parkeerplek (die ook steeds duurder wordt).

Mijn kinderen willen al geen auto meer. Het hele vervoersysteem moet op de schop, dat begint langzaam door te dringen. Wellicht wordt dat al snel ook een open deur.

Zou het geen oplossing zijn als we de termijnen van onze gekozen politici wat langer maken. Bijvoorbeeld twintig jaar voor een ministerspost of Kamerlidmaatschap. Dan zijn deze mannen en vrouwen gedwongen een visie te ontwikkelen op (openbaar) vervoer die in ieder geval een wat langere periode bestrijkt. En kunnen wij hen daaraan houden.

Geef een reactie

Laatste reacties (59)