1.481
32

redacteur

Samira Ahli (Amsterdam, 1980) is redacteur. Ze studeerde journalistiek aan de Hogeschool Utrecht, werkte bij verschillende mediabedrijven en maakte de documentaires Ghetto Girls (2006) en Vrouw vs Geweld (2004)

Elsevier: Overheid bashen doe je zo

Dienstreizen kosten veel en leveren niets op, beweert het weekblad deze week. Alle media nemen dat over, terwijl er van het artikel geen hout klopt

Een opmerkelijk artikel in Elsevier deze week. Nederlandse overheden, van hoog tot laag, zouden massáál uw en mijn geld uitgeven aan snoepreisjes voor hun eigen bestuurders en ambtenaren. De dienstreizen zouden geen concrete doelen dienen, vooral veel geld kosten en weinig opleveren. Dit ‘nieuws’ werd door veel andere media klakkeloos overgenomen, maar klopt het beeld?

De kop boven het Elsevier-artikel  is ‘Reizen zonder resultaat’. Het artikel focust op reizen naar de zogeheten BRIC-landen, Brazilië, Rusland, India en China. De schrijvers schetsen in de eerste paar alinea’s een beeld van dienstreizen naar deze landen als “schoolreisjes” waar vooral “wat wordt gedronken” met andere ambtenaren. “Gemeenten en provincies doen vaak maar wat”, maar “ze leerden er wel met stokjes eten”, wordt er geschamperd.

Iets verderop: “Met vallen en opstaan leerden bewindslieden, commissarissen van de koningin, gedeputeerden, burgemeesters, wethouders en ambtenaren over omgangsvormen en buitenlandse culturen en over wat samenwerking in bijvoorbeeld Chinese ogen betekent.”

Het leren kennen van een andere cultuur is wel leuk, maar niet nuttig, lijken de schrijvers te willen zeggen. De doelen van deze reizen zouden te weinig concreet zijn, is de harde stelling. Toch geeft het artikel in de volgende alinea’s netjes een opsomming  van de reisdoelen: uitwisseling van kunst en cultuur,  sportevenementen,  de uitwisseling van kennis op allerlei gebieden, zakenrelaties aanknopen, om er maar een paar te noemen.

Maar de resultaten zijn “mager”, beweert het artikel heel stellig. Dat er van sommige reizen geen verslag is overhandigd wordt direct aangegrepen om deze als nutteloos te bestempelen. Maar ook wat dit betreft moet het stuk even later wéér terugkrabbelen. Overheden doen er toch best veel aan om, behalve ‘cultuur’, ook succesvolle ondernemingen en lucratieve handel naar Nederland te lokken en slagen daar vaak ook in, lezen we.

Vanwaar dan de verontwaardigde toon aan het begin van het stuk? Zijn de kosten te hoog? In de afgelopen zeven jaar hebben gemeenten, provincies en ministeries samen 15,3 miljoen euro uitgegeven aan dienstreizen naar de BRIC-landen. Deze kosten worden in het artikel netjes opgesplitst en bijna tot op de cent aan de lezer gepresenteerd. Maar de handel met deze opkomende economieën is miljarden waard en daarover reppen de schrijvers met geen woord.

Uit gesprekken met onder andere minister van Buitenlandse Zaken Uri Rosenthal blijkt bovendien dat het rond de wereld reizen door bestuurders en ambtenaren steeds gestroomlijnder gaat. Dat wil zeggen dat lage en hoge overheden steeds meer samen gaan werken, dat de dienstreizen daardoor effectiever worden en de kosten lager en dat sinds de crisis het reizen ook aanmerkelijk is beperkt.

Het is jammer. De twee journalisten hebben duidelijk het onderzoek wel gedaan. Ze hebben er maanden aan gewerkt en ze hebben vooral de overheden opgezadeld met een enorme lading uitzoekwerk. Duizenden pagina’s hebben ze toegestuurd gekregen. De ‘onderzoeksjournalisten’ hebben de bonnetjes ingezien en de, “soms wat knullige”, verslagen doorgelezen. Maar de resultaten waren niet smeuïg genoeg voor Elsevier, noch voor al dat werk. ‘Reizen met gemengd resultaat’ bekt ook niet lekker als titel en ambtenaren bashen is een populair spelletje onder de liberale lezertjes van Elsevier, die er ongetwijfeld een bewijs in zullen lezen dat de overheid best met minder geld toe kan. 

Dus de kop ‘Reizen zonder resultaat’ is geplakt boven een artikel dat eigenlijk had moeten luiden: ‘Speurwerk zonder veel resultaat’. Althans voor wat betreft de misstanden, want het overheid bashende bericht is wel gretig door alle media overgenomen. En op dat resultaat is Elsevier uit.

Volg Samira Ahli ook op Twitter

Geef een reactie

Laatste reacties (32)