794
4

Oprichter Rank a Brand

Niels Oskam is oprichter van Rank a Brand, de grootste duurzame merkenvergelijker van Europa.

Esprit, verbeter de wereld, begin bij jezelf

Hoe een kledingmerk over de rug van arbeiders, het milieu en mooie idealen de commercie bedrijft

Het was november 2011, de kerstgedachte stond alweer voor de deur en kledingmerk Esprit kwam met de ‘Make Your Wish’ actie. Kosten noch moeite werd gespaard: reclameborden, TV spotjes en advertenties in magazines: een miljoenencampagne die de wereld over ging. Iedereen kon een wens doen en Esprit zou er vijf in vervulling laten gaan. Veel inzenders wensten een mooiere wereld, met veel natuur en respect; een wereld zonder armoede en zonder kanker.

Ik stuurde mijn beste foto in en stond de volgende dag frontaal op de homepage Esprit.com; met de wens dat Esprit zelf een mens- en milieuvriendelijk merk zou worden. Want ik dacht, kledingbedrijven die een mooiere wereld willen, kunnen het beste beginnen met het aanpakken van kinderarbeid, de armoedige arbeidsvoorwaarden en de ziekmakende giftige stoffen in de eigen productieketens.

Een jaar na het indienen van de wens had ik niks meer van Esprit gehoord. Ik vroeg me af wat er van de ‘make your wish’ actie gekomen is. En verrek, Esprit geeft op haar website een keurig overzicht van de vijf gekozen projecten. Met gelikte teksten en foto’s, maar zonder de gedoneerde bedragen. Die zijn echter makkelijk te achterhalen, zoals die van het  bos project in Guatemala, waar Esprit ‘300.000 vierkante meter’ beschermt. Dat is 30 hectare. Kosten: 12 duizend euro.
Opgeteld schat ik dat de bijdrage voor de 5 projecten rond de 60 duizend euro uitkomt. Dat is een schijntje als je kijkt naar de vele miljoenen die Esprit spendeerde aan de ‘Make Your Wish’ campagne en een schaamteloze fooi in verhouding tot Esprit’s jaaromzet van 3 miljard euro. Omgerekend naar Jan Modaal (inkomen dertigduizend euro per jaar) doneerde Esprit hier 50 eurocent.

De andere projecten die Esprit sponsorde waren dertig noodwoningen na de tropische storm Washi op de Filipijnen, waar vele duizenden mensen dakloos werden. Ook de vaste lasten voor een daklozenproject in Berlijn werden gedurende een maand gedekt. Esprit steunde tot slot workshops aan Britse kankerpatiënten ‘to provide information on non-toxic lifestyle choices’. En dat is cynisch.

In het gisteren gepubliceerde rapport ‘Giftige sporen van Fast Fashion’ blijkt dat in 6 van de 9 onderzochte Esprit kledingstukken giftige stoffen zijn gevonden. Esprit staat ingedeeld bij de ‘boeven’, de categorie onder de achterblijvers. Greenpeace stelt over deze bedrijven: “Zij hebben helemaal geen schadelijkestoffenbeleid óf een beleid dat weinig voorstelt, en weigeren te beloven dat ze die stoffen niet langer zullen lozen.”

En Esprit heeft nog een probleem van uitzonderlijke proporties. Afgelopen februari stonden tweeduizend kledingmakers ineens op straat omdat de fabriek in Turkije plots werd gesloten. Zij hebben nog altijd 5 miljoen euro aan nog niet uitbetaalde salarissen tegoed. De wanhopige wensen van tweeduizend arbeiders, die jarenlang voor schamele lonen bijna uitsluitend aan Esprit kleding hebben gewerkt worden nu genegeerd. Voor de arbeiders was de ‘Make your wish’-campagne blijkbaar niet bedoeld.

Wereldwijd kloppen solidaire vakbonden bij winkels en kantoren van Esprit op de deur. Met de simpele wens dat het merk haar opgeblazen imago van liefdadigheid nu eens naleeft en deze tweeduizend arbeiders voldoende compenseert. En dit keer niet door een mega campagne en een fooi van vijftig eurocent, maar met een eerlijke vergoeding.

Teken de petitie voor de arbeiders hier en volg op Twitter #failyourwish

Lees ook: Fail your wish campagne Esprit

Geef een reactie

Laatste reacties (4)