325
28

Europarlementariƫr GroenLinks

Bas Eickhout (1976, Groesbeek) is Europalementariƫr voor GroenLinks. Eickhout is lid van de commissie Milieu, Volksgezondheid en Voedselveiligheid en plaatsvervangend lid van de commissie Landbouw.

Europa niet goed voorbereid op olieramp

Ligt er een rampenplan klaar? Weten we wie er opdraait voor het opruimen van de rotzooi? Volstrekt onduidelijk.

Samen met twee andere Groene Europarlementariërs heb ik deze week gepleit om te stoppen met nieuwe olie- en gasboringen op zee, totdat er meer duidelijkheid is over de Europese wetgeving.

Momenteel voltrekt zich in de Golf van Mexico een vreselijke olieramp. Ook in de Noordzee wordt er naar olie geboord, door dezelfde oliemaatschappijen als in de VS. Een vergelijkbare olieramp als die in de Golf van Mexico had dus ook hier in Europa kunnen plaatsvinden. Ligt er dan een up-to-date rampenplan klaar? Weten we wie er opdraait voor het opruimen van de rotzooi? Allemaal nog volstrekt onduidelijk.

In de milieucommissie van het Europees Parlement voelden we de Europese Commissie hierover aan de tand. Zij zouden moeten weten hoe het geregeld is in Europa. Maar nee, dit is niet het geval. We moesten het doen met de belofte dat de komende maanden alle wetten nog eens goed worden uitgepluisd. Als blijkt dat er gaten in de wetgeving zitten, dan zullen voorstellen met extra maatregelen in het najaar volgen.

Ondertussen worden oliemaatschappijen niet geprikkeld om extra veiligheidsmaatregelen te treffen. Het is namelijk onzeker of de oliebedrijven opdraaien voor de schadekosten van een olieramp. De huidige Europese milieuwetgeving over aansprakelijkheid geldt niet voor een olieramp in zee. En de wetgeving voor internationale wateren is al helemaal versnipperd. Het principe dat de vervuiler betaalt moet ook voor boringen in zee gelden. De huidige situatie is anders. Op dit moment geven de grootste oliebedrijven in de VS zo´n 40 miljard dollar uit aan het zoeken naar nieuwe oliebronnen. Hoeveel er uit wordt uitgegeven aan veiligheidsmaatregelen? Een schamele 20 miljoen dollar.

Helaas komt de EU pas in actie als er dingen misgaan. Na het in tweeën breken van de olietanker Erika voor de kust van Bretagne werden de regels voor het transport van olie met tankers aangescherpt. Moeten we wachten op een ramp op een booreiland voordat we deze regels aanscherpen?

Ik zeg: nee. Laten we stoppen met de olieboringen in zee totdat we onze zaakjes op orde hebben. Het moet in Europese en internationale wetgeving verankerd worden dat oliebedrijven zoals BP de dans niet kunnen ontspringen en verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor alle schade van een olieramp.

Daarnaast toont de olieramp in de Golf van Mexico weer eens aan dat het gebruik van fossiele brandstoffen niet alleen vies is, maar ook vies duur kan uitvallen. Hoe sneller we de overgang naar duurzame energie maken, hoe beter. 

Geef een reactie

Laatste reacties (28)