Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Europees Parlement zwicht voor zware lobby voedingsindustrie

  •  
18-06-2010
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
71 keer bekeken
  •  
BNNVARA fallback image
Volgens CEO is er € 1 miljard besteed aan beïnvloeding EU-besluit
Op mijn website en in tal van kranten heeft u de afgelopen week kunnen lezen over mijn teleurstelling over het wegstemmen van duidelijke etiketteringsregels voor voedingsmiddelen. Het systeem met kleurenbolletjes op verpakkingen werkt al jaren succesvol in Groot-Brittannië, maar het bedrijfsleven is hier tegen omdat wij als klant niet al te wijs moeten worden. Consumentenorganisaties en voedingsdeskundigen hebben er stevig de smoor in. In weerwil van de uitslag van de stemming afgelopen woensdag, willen sommige media u en mij nu zelfs doen geloven dat we gebaat zijn met de nieuwe EU-regels omdat ze ‘meer informatie’ op voedingsverpakkingen tonen.
Meer is juist helemaal niet altijd beter! ‘Begrijpelijker’, vind ik een veel belangrijk criterium als je in de winkel staat. Europarlementsleden van met name CDA, D66 en PvdA hebben zich stevig laten inpakken door de massieve lobby van de voedingsindustrie. Die fluisterde ze in dat de consument ‘betutteld’ zou worden met het voorgestelde kleurcodesysteem, zodat ze het zelf ook maar gingen roepen. Ik vind het omgekeerde: het is juist betuttelend als je consumenten de mogelijkheid ontneemt om zelf te beslissen wat goed voor je is. Met deze stemming als uitslag krijgt de machtige voedingsindustrie de vrije hand om consumenten naar hartelust het bos in te sturen, want ook een ander systeem (GDA’s voor vaklui) is weggestemd.
Om het maar eens met een melige woordspeling te zeggen, elk weldenkend mens krijgt van deze uitslag rode pukkels. Het zijn de voedingsfabrikanten die wonnen en de consumenten die met een onbegrijpelijke abracadabra op hun Mars, Danoontje, Nestlé-reep of Colaflesje achterblijven. Zij zijn mordicus tegen een duidelijk kleursymbool op verpakkingen dat je in één oogopslag vertelt of er nou veel (rood), gemiddeld (oranje) of weinig (groen) suiker, vet of zout in zit. Handig voor u en voor mij, maar ook voor de anderhalf miljoen laaggeletterde Nederlanders. Wie hart- en vaatziekten serieus neemt en wie echt wat wil doen tegen obesitas, moet over heldere informatie kunnen beschikken.
En wat ik nou zo grappig vind: de industrielobby gebruikt zelf ook kleurcodes om laaggeletterde Europarlementariërs van hun gelijk te overtuigen. In een stemlijst die ik van de melklobbyisten kreeg betekent groen dat ik voor zou moeten stemmen (‘strongly support’) en rood tegen (‘reject’). Kijk zelf maar eens op pagina 28 van de bijlage met lobbymails bij het CEO-onderzoek (waar ik trouwens graag aan heb meegewerkt). Het zet de Brusselse beïnvloedingspraktijken van de voedingsindustrie eens goed te kijk. Het is voor buitenstaanders haast niet te geloven, maar volgens Corporate Europe Observatory heeft die bedrijfstak de laatste jaren een miljard euro besteed aan het ompraten van Europarlementsleden. Daar krijg ik het schaamrood van op mijn kaken en daar erger ik mij groen aan…
—– Links bij deze opinie:
– Mijn website: www.nietzomaar.eu
– Op http://www.corporateeurope.org/lobbycracy/content/2010/06/red-light-consumer-information onderaan een doorklik naar de e-mails met lobbyvoorbeelden.
– Link naar persbericht Consumentenbond die het ‘betuttelargument’ van CDA, PvdA en D66 precies omkeert: http://www.nieuwsbank.nl/inp/2010/06/16/R454.htm
– In Groot-Brittannië werken de kleurenbolletjes al lang voor ‘safer food and better business’:  http://www.food.gov.uk/foodlabelling/signposting
– Voorbeeld van etiketten met stoplichtkleuren + link naar een kort Engelstalig filmpje van Foodwatch, een van de weinige organisaties die lobbyde ten gunste van de consument: http://foodwatch.de/english/traffic_light_labelling/index_ger.html
– Meer over laaggeletterdheid: http://www.lezenenschrijven.nl/nl/analfabetisme

Meer over:

opinie, leven
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.