974
13

Journalist

Marie-Claire van den Berg is journalist. Ze schrijft voor uiteenlopende publicaties van Volkskrant magazine tot Viva. Najaar 2011 publiceerde ze het boek 'Groen Doen, verslag van een zoektocht naar klimaatvriendelijk leven'. Voor het tv-programma Kassa verzorgde ze de rubriek over groene producten. Sinds april heeft ze iedere zaterdag een column in De Telegraaf.
Haar eigen website is http://groendoen.nu/

Feesten voor een beter klimaat

Het nieuwe actievoeren: Een pyjamaparty om een hotel groener te maken

De laatste keer dat ik in mijn pyjama naar een feestje ging is al gauw vijftien jaar geleden. Ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat ik het ooit nog een keer zou doen, maar afgelopen zaterdag gebeurde het toch. Ik reisde geheel volgens de dresscode in pyjama naar Hotel V in Amsterdam om te gaan feesten voor een beter klimaat.

De Hotel Crash, zo heette het, was georganiseerd door een clubje milieubewuste creatievelingen die werken onder de naam Strawberry Earth. Het werd een spectaculaire avond waar ik tot mijn spijt niet alles meer van weet. Misschien kwam dat door de duurzame wodka en biologische wijn, misschien door het optreden van de Zweedse DJ’s die zo hard in mijn oren rapten dat het onmogelijk was nog iets op te slaan of misschien was het het Gijs Kast kunstwerk (een levensgroot portret van mijzelf) dat als cadeau op mijn hotelkamer was opgehangen en zo angstaanjagend was dat ik op slag vergat wat ik die avond had uitgespookt. Maar wat ik nog wel weet: ik voelde me de hele avond als een fladderende vlinder. Dronken van blijheid (en van die ecologische wodka) viel ik op het hotelbed en waande me in de tijd van Flower Power, van John en Yoko, van verliefde hippies, bloemetjes en bijtjes en van een heleboel Peace On Earth.
Voor de cynisch aangelegde lezers die nu walgend weg willen klikken: ik weet het, met dit soort hippe feestjes los je het klimaatprobleem niet op. Sterker: er viel – op die duurzame wodka, biologische en wijn en de organische hapjes na – weinig klimaatvriendelijks te ontdekken die avond. Maar het was ook niet zomaar een feest. De totale opbrengst, de huur van alle kamers en het geld van de drank en het eten wordt namelijk door de eigenaar van het hotel gestoken in het doorvoeren van duurzame maatregelen die zijn hotel klimaatvriendelijker moeten gaan maken. 
Een carrotmob dus, zoals dat heet. Via internet zoveel mogelijk consumenten samen brengen om vervolgens iets goed voor elkaar te krijgen. Strawberry Earth regelde het hotel en nodigde vierhonderd gasten uit, wij betaalden voor de kamers en de drank en in ruil daarvoor is Hotel V over een half jaar een duurzaam hotel. Dat is ook vastgelegd in een contract trouwens en Strawberry Earth ziet erop toe dat dat contract wordt nageleefd. 
Ik heb mezelf nooit een protesteerder gevonden. Als vrienden van mij vroeger met ‘Ban de Bom’ spandoeken de straat op gingen, bleef ik thuis. Maar in deze vorm van actievoeren zie ik wel wat. Je kan wel boos bij iemand voor de deur gaan staan schreeuwen dat hij het niet goed doet, maar daar los je niet direct iets mee op. Je kan ook kijken of je die persoon, dat bedrijf of die organisatie op een andere manier kan laten zien dat het beter kan. Je kan een deal sluiten. Hoogleraar Duurzaamheid Jan Rotmans zei er over in de Volkskrant: “In de jaren zestig en zeventig was je ergens tegen, nu ben je ergens voor.” Dat het maar een kleine actie is en dat je met één duurzaam hotel het klimaatprobleem niet oplost is duidelijk. Maar met niets doen en alleen maar naar de overheid wijzen los je helemaal niets op.
Dat vindt ook Franny Armstrong, de maakster van de klimaatfilm The Age of Stupid. In The Guardian vertelde ze laatst dat we de komende tijd met een nieuwe manier van campagne voeren te maken gaan krijgen: “Kopenhagen markeert het einde van het ouderwetse actievoeren voor het klimaat. We hebben wel genoeg banners en websites gehad, we hebben genoeg geschreeuwd op de straten. We moeten onze mouwen opstropen en het probleem met elkaar oplossen. Als we gaan wachten tot de politiek de zaken op een rijtje heeft, zal het te laat zijn.” 
Wist je trouwens dat je van actievoeren gelukkiger wordt? Het is onderzocht. Pyscholoog Tim Kasser ontdekte dat activistische mensen en mensen die campagne voeren een blijer leven leiden. De Hotel Crash van afgelopen zaterdag was daar in ieder geval het overduidelijke bewijs van. Ik ben blij, kom maar op met de volgende carrotmob!

Geef een reactie

Laatste reacties (13)