3.831
7

Columniste

Joyce woont in de Verenigde Staten en probeert daar nuchter onder te blijven. Ze is personal assistant en bezit een bakfiets. Ze heeft ook een amsterdammertje in haar voortuin, onder een palmboom...

Feminisme: verboden te lachen

Knippen en scheren die hap!

Joyce Diel woont in de Verenigde Staten. Op Joop publiceert ze observaties over de cultuurverschillen met Nederland en geeft ze commentaar op gebeurtenissen, Amerikanisering en overgewaaide hypes. Dit keer over de verontwaardiging die losbarstte na een ‘foute’ advertentie en echte vrouwenhaat.

Nadat eerder de speelgoedfolder van Bart Smit op z’n flikker kreeg van vrijgevochten en okselhaar adorerend Nederland is nu de Mediamarkt aan de beurt. Een grap over een ontharingsapparaatje viel niet bij iedereen in goede aarde. Blijkbaar zijn we nog niet zover dat we cynische grappen over onszelf kunnen waarderen.

We leven in een land waar vrouwen dezelfde keuzes hebben als mannen en daar hetzelfde voor beloond moeten worden. Maar een woordgrap over een secretaresse kan niet? Uiteraard gieren we er wellustig op los als we mannen voor lul kunnen zetten met de meiden tijdens ons Chardonnay-avondje en is die Lev wel heel erg jummie op de voorpagina van de L’Homo deze week. We delen hem grif op social media en doen er nog fijn een stoute opmerking bij. Maar daarna moet je echt ophouden met ons! Geen grappen over vrouwen! Verboten.

Mijn hemel, dames en heren, is het werkelijk? Gaan we nu echt de status van onze emancipatie ontlenen aan dit soort advertenties? Het is overduidelijk een grap, en ja soms snijdt humor, zijn wij onderwerp van de grap en blijkt maar weer dat die Lev-likkende ladies niet veel kunnen hebben als het er op aankomt.

Ik denk dat we pas echt geëmancipeerd zijn als vrouwen als wij dit soort grappen gewoon aankunnen en er of om lachen of ze naast ons neerleggen zonder een revolutie te willen ontketenen. In Nederland zijn mannen en vrouwen gelijk, kunnen we hetzelfde bereiken maar kiezen we nog steeds vaak om dat niet te doen. Dat heeft niks met een ontharingsapparaat of een harde grap te maken. Nee, het feit dat die dag nog steeds ‘secretaresse-dag’ heet vind ik eigenlijk veel seksistischer dan die hele rotgrap.

Amerika
Nee, dan Amerika! Hier woedt nu op dit gebied een veel interessantere discussie. Een advocaat/schrijver/activist heeft de euvele moed gehad om te beweren dat een vrouw minder kans maakt op een relatie als ze evenveel of meer verdient dan een man. Dus wil je trouwen: verdien dan minder! Ja, je leest het goed! 

En guess what? Het was een vrouw die de uitspraak deed en nee, het is beslist geen grap. Phyllis Schlafly redeneert dat mannen een voorkeur hebben voor vrouwen die minder verdienen en vrouwen hebben op hun beurt volgens haar sterke voorkeur voor mannen die meer dan zij verdienen. Dus moet het gat tussen de inkomens volgens haar vooral niet kleiner worden, nee het moet juist veel groter. Phyllis ziet de vrouw graag thuis en richtte ruim 40 jaar geleden het Eagle Forum op. Ze ageert tegen abortus, vaccinaties en ja, tegen werkende moeders en vóór de hoeksteen van de samenleving: het traditionele gezin. 

Volgens haar logica zou 50 procent van de vrouwen niet meer aan de man komen als ze hetzelfde of meer zouden verdienen. Nou moeten we er bij haar redenatie uiteraard wel even vanuit gaan dat iedere vrouw een man wil trouwen.  En we vergeten ook even voor het gemak dat vrouwen in het verleden minder verdienden doordat ze niet (meer) werkten nadat de ruim verdienende heer des huizes haar moeder had gemaakt, doordat bedrijven vrouwen mochten ontslaan als ze trouwden en doordat we – voordat we onze BH’s verbrandden – het maximaal tot directiesecretaresse konden schoppen. Tot op heden is er in Amerika nog steeds wel wat in te halen.

Idylle
Ja Phyllis, times have changed en daar ben jij niet blij mee! Maar hoe komt ze tot haar vooroorlogse conclusie? Ze redeneert zo: in groepen waarbij de inkomensverschillen tussen man en vrouw het kleinst zijn, is er een wezenlijke afname van het aantal huwelijken te zien. Die statistiek is voor haar het onomstotelijke bewijs dat vrouwen graag onderhouden worden en dat de man graag zorgt. 

Daarbij wijst ze er op dat mannen veel vaker gevaarlijk werk doen. Vrouwen zitten graag rustig op kantoor met airco achter een bureau hun nagels te vijlen. Mannen zijn in de wereld van Phyllis allemaal drakentemmers die met gevaar voor eigen leven dag in dag uit met zwaarbehaarde oksels de deur uitgaan om te zorgen dat moeder de poetsvrouw en nageslacht het goed hebben. Uiteraard heeft deze noeste arbeider een broodtrommeltje onder zijn gespierde arm waarin zijn vrouw met liefde een bammetje en een appeltje heeft gevleid. Met een servetje. Want vrouwen houden van netjes en schoon.  Dat is de idylle van Phyllis, leven als een soort laboratiummuis.

Werkende vrouwen daarentegen zijn de duivel die het huwelijkse geluk willen slopen. Want, zo filosofeert Phyllis, het is natuurlijk niet voor niets dat het aantal echtscheidingen is gestegen sinds vrouwen meer zijn gaan verdienen. Amerika in verval door de gelijkwaardig beloonde vrouw, die van al dat geld en de financiële onafhankelijkheid natuurlijk ook losbandig wordt. Want zo zijn vrouwen, zonder toezicht veroorzaken ze brokken. Ga maar een middag op een parkeerplaats bij de mall staan. 

Denk niet dat Phyliis een zonderlinge idioot is. Haar Eagle Forum telt volgens eigen zeggen 80.000 leden en heeft lokale afdelingen in 30 staten.

Kijk Nederland, waar maak je je nou echt druk om? Een grap van de Mediamarkt in een land waar geen twijfel bestaat over de gelijkheid van man en vrouw? Ja, of het een goede grap is daar mag een ieder z’n mening over hebben. En geen ontsnapte haar onder m’n oksel die er aan zal denken om vanwege zo’n advertentie een Ladyshave te kopen. Maar laten we nou niet weer de hele emancipatiestrijd van de vrouwen er bijhalen iedere keer als er een ‘foute’ grap wordt gemaakt. Die strijd is gestreden en gewonnen, door de vrouwen. Er valt op een ander terrein nog wel veel meer te halen en te winnen: humor en zelfspot. Ik zit vast klaar voor de grap van Mediamarkt voor Vaderdag. Iets met extreme ironing hoop ik.

Volg Joyce ook op Twitter

Geef een reactie

Laatste reacties (7)