1.526
116

Historicus

Han van der Horst (1949) is historicus. Hij schreef onder meer The Low Sky: understanding the Dutch', Nederland: de vaderlandse geschiedenis van de prehistorie tot nu, Een bijzonder land, het grote verhaal van de Vaderlandse geschiedenis, Onze Premiers en Schep Vreugde in het Leven, Levenslessen uit de grote depressie. Op elke laatste zondag van de maand is hij om elf uur in de ochtend te horen als boekbespreker in het VPRO-radioprogramma over geschiedenis OVT.

Fijn dat multinationals zich de gemoedstoestand van Nederland aantrekken

Open brief aan de Stichting Wereldland Nederland 

Hooggeachte leden van de raad van toezicht,

Net terug van een bezoek aan de tandarts, dat alleszins meeviel, heb ik dankzij een tweet van de heer Jan Bennink kennis genomen van Uw website. U legt daarin uit dat U met Uw stichting “Wereldland Nederland” de strijd aan wilt binden tegen het groeiend pessimisme van de burger. En dat terwijl het met Nederland toch prima gaat. U weet te melden dat wij – althans per hoofd – het op een na rijkste land van de EU zijn. Ook schijnt Nederland de vijfde meest concurrerende economie ter wereld te zijn, wat dat ook over ons geliefde vaderland moge zeggen.
 
Een omslag in het denken is volgens U dan ook nodig. Daarom gaat U met ingang van half mei op zoek naar de persoon die Nederland het best kan verkopen. De speurtocht geldt dus een praatjesmaker, een tsjakka-zegger maar dan op niveau. Iemand die weet dat je géén knollen voor citroenen kunt verkopen maar dat je wél de verschrompelde citroenen zo kunt neerleggen dat de klant ze niet opmerkt.
 
Ik heb eens gekeken wie U zelf eigenlijk bent. Ik som even op: Chris Heutink, algemeen directeur Randstad Nederland, Georgette Schlick, voormalig directeur SBS, Jan-Christiaan Koenders, president BMW-Nederland, Nick Jue, directievoorzitter ING Nederland en Ralph Wishbrun, manager partner J. Walter Thompsom Amsterdam. Uw stichting heeft, ontdekte ik bovendien, het puikje van het bedrijfsleven binnen onze grenzen als partner van Coca Cola tot de Amsterdam Arena en van HP tot Vodafone. Het is zonder meer fijn, hooggeachte leden van de raad van toezicht dat ook multinationals zich de gemoedstoestand van het Nederlandse volk aantrekken.
 
Vandaar dat ik het onjuist vindt om U met al Uw goede bedoelingen maar wat aan te laten modderen. Hooggeachte leden van de Raad van Toezicht, ik weet ook wel, U bent niet van de straat maar van de Apollolaan of Aerdenhout. Ik neem het U dan ook niet kwalijk dat U wellicht een wat vertekend beeld heeft van hoe de gemiddelde Nederlander dénkt. Laat mij U op de hoogte stellen.
 
De gemiddelde Nederlander is bang voor zijn baan of zijn zaakje. Hij  leest op het internet dat het faillissementen regent en dat overal inkrimpingen plaats vinden. Hoe het voelt om werkloos te zijn kan Uw lid mw. Schlick U wellicht het beste uitleggen want ik begrijp dat zij door SBS van de ene dag op de ander op straat werd gezet.
 
Tegelijkertijd wordt de burger met een appartement of een rijtjeshuis, zoals U die regelmatig vanuit Uw auto ziet als U een stad binnenrijdt. geconfronteerd met lastenverzwaringen terwijl de fiscus alles doet om het brievenbusfirma’s naar de zin te maken, ja in één geval  zelfs door de EU gedwongen moest worden om een al te minimale heffing voor het grootste Portugese energiebedrijf te verzesvoudigen waarna het nog een schijntje bleef. U moet dan weten dat Portugal door de noordelijke EU-landen gesteund moet worden om aan een faillissement te ontkomen terwijl de bevolking er zwaar getroffen wordt door lastenverzwaringen, ontslagen en loon- en pensioenkortingen. Tegelijk probeert zo’n superbedrijf dan aan zijn nationale verantwoordelijkheid te ontkomen en vindt daarbij de Nederlandse fiscus als partner in crime. Terwijl de burger een boete krijgt als hij een paar dagen te laat is met zijn aangifte.
 
U zegt, daar kunnen wij niets aan doen, dat is een zaak van Dijsselbloem en meneer Weekers. Ik geef U gelijk, hooggeachte leden van de Raad van Toezicht, maar toch dragen zulke tegenstellingen bij aan de negatieve stemming in het land. En dat is nog niet alles. Veel burgers hebben zich een aantal jaren geleden door “gratis” hypotheekadviseurs en met hen verbonden banken zware verplichtingen aan laten praten. Nu staan ze, zoals U misschien wel eens in het Financieel Dagblad heeft gelezen, “onder water”. Of zij zitten met hun kinderen in huis om dat die met geen mogelijkheid een starterslening krijgen. Denk ook eens aan ZZP-ers die het moeilijk hebben en voor wie geen enkel overbruggingskrediet te krijgen is.
 
Ik denk daarom niet dat iemand die Nederland kan verkopen, de stemming zal verbeteren. Bovendien: zo iemand hebben wij al. Hij heeft zichzelf – zo bleek uit een interview met de publieke omroep van een maand geleden – zichzelf voor die functie benoemd. Zijn naam is Willem-Alexander.
 
Ik zou U daarom willen voorstellen om het over een andere boeg te gooien. U bekleedt  – stel ik vast – , op mw. Schlick na, een vooraanstaande positie in het bedrijfsleven. Ook hebben al die grote bedrijven zich bij U aangesloten. Welnu, zet met zijn allen een banenprogramma op. Schep werk. Vergroot massaal het aantal stageplaatsen. Neem leerlingen aan. Sticht een nationale pool op voor oudere werklozen zodat zij plekken vinden waar hun ervaring tot hun recht komt en waar zij die ervaring kunnen overdragen. Ik begrijp dat meneer Jue, althans zijn ING, hij zelf niet, op zwart zaad zit, schep een netwerk voor crowdfunding van goede ideeën. Creëer alternatieve vormen van financiering en investering, nu de banken – excuus meneer Jue maar U was een paar jaar geleden ook niet zo vriendelijk voor Uw eigen personeel dat met de dikke reet op de bank zat terwijl U overwerkte of zo – nu de banken meer een soort zombies zijn en blokken aan het been van de natie.
 
Volgens mij, hooggeachte leden van de Raad van Toezicht, spreken daden met meer overtuiging dan woorden. Ik zou U dan ook willen aanraden die zoektocht naar de praatjesmaker te staken. Steek in plaats daarvan de handen uit de mouwen. Schep. Investeer. Geef kansen. Ondernéém. Doe een extra investering in mensen. U kent dat oude cliché van Kennedy wel. Die zei ooit: het Chinese karakter voor “crisis” is een ineenstrengeling van twee andere karakters: gevaar en kans. Handel daarnaar.
 
Dan zult U eens zien hoe snel die glimlach weer terugkeert op de lippen van de Nederlander!
 
Met gevoelens van hoogachting heb ik de eer te zijn,
 
Han van der Horst
 
PS. Kop op, mw. Schlick, U komt vast zo weer aan de slag.


Laatste publicatie van Han van der Horst

  • Nepnieuws

    Een wereld van desinformatie

    Februari 2018


Geef een reactie

Laatste reacties (116)