823
1

Schrijver

Daphné Dupont-Nivet (23) is schrijver. Ze studeert Politieke geschiedenis en internationale betrekkingen aan de Universiteit Utrecht, waarbinnen ze zich voornamelijk interesseert in kwesties betreffende identiteit, (trans)nationalisme en burgerschap. Voorheen studeerde ze periodes in de Verenigde Staten en Israël. Voor de Tweede Kamer Verkiezingen van 2012 publiceerde zij, samen met Sophia Twigt en Anne van Mourik, het boekje 'Want wij hadden het ook niet gelezen' in samenwerking met Coolpolitics. Ook liep ze stage bij Free Press Unlimited. In mei 2013 reisde ze met de talentenpool van Lokaalmondiaal af naar Zuid-Afrika om te berichten over mensenrechtenproblematiek.

Gay Pride in een Zuid-Afrikaanse township

Stelling: homoseksualiteit is een Westerse uitvinding en tegenstrijdig aan Afrikaanse culturen

Mee eens? De Zuid-Afrikaanse LGBTI (lesbian, gay, bisexual, transgender, intersex) activisten die gisteren, zaterdag 18 mei, de straten van township Nyanga vulden, zijn dit duidelijk niet. Zij eisen acceptatie.


Door Daphné Dupont-Nivet en Myron van der Velden

“Homoseksualiteit is iets persoonlijks, dat in je zit”, zegt Junior (24), oorspronkelijk afkomstig uit de Democratische Republiek Congo. “Ik ben nog nooit in Amerika geweest, noch in Europa. Toch heb ik als tiener mijn eerste echte liefde ervaren, met een jongen, tegen alle Congolese taboes in.” Junior is drie jaar geleden naar Kaapstad gekomen, omdat Zuid-Afrika in tegenstelling tot de DRC wel homorechten in de wet heeft vastgelegd. Het is bovendien het enige land op het Afrikaanse continent waar het homohuwelijk legaal is. Ondanks deze progressieve wetgeving is in Zuid-Afrika, een land met een van de meest vooruitstrevende grondwetten ter wereld, homofobie een wijdverbreid sentiment.

Vanwege die homofobie zijn de activisten op zaterdag 18 mei op pad in township Nyanga, in de buurt van Kaapstad. Nyanga staat bekend als de plek waar het grootste aantal gewelddadige haatmisdaden tegen LGBTI’s wordt gepleegd, zoals verkrachting, aanvallen met steekwapens en zelfs moord. De mars vindt plaats in het kader van de Internationale Dag tegen Homofobie en Transfobie, op 17 mei. Het doel van de tocht die het township doorkruist en daar starende maar ook juichende bewoners achterlaat, is om voormalige slachtoffers van gewelduitingen van homofobie te herdenken. Tevens willen de activisten bewustwording vergroten bij juist deze kansarme bevolkingsgroepen. Ze delen flyers uit en houden continu een spandoek omhoog met daarop een hulpnummer voor juridisch advies.

Niet iedereen is overtuigd van de boodschap van de vrije liefde. Lennox, een bewoner van Nyanga, stelt: “Ze moeten doen wat ze willen. Maar een man met een man is tegenstrijdig aan de natuur, en aan onze traditie.” Een van de meest gebruikte argumenten tegen het accepteren van homoseksualiteit in Zuid-Afrika is dat het ingaat tegen de van oudsher heteroseksuele Afrikaanse cultuur.

Homoseksualiteit zou zijn meegebracht door Westerse kolonisten. Naast hun blanke ‘beschaving’, ziekten en technologie, introduceerden zij destijds ook de mannenliefde op het Afrikaanse continent, zo gaat het argument. Hoewel historici zeggen dat zij bewijs hebben gevonden voor Afrikaanse homoseksualiteit in pre-koloniale tijdperken, is de discussie nog erg levendig. Het onderwerp komt telkens terug op internet en televisie, bijvoorbeeld in de populaire Zuid-Afrikaanse talkshow The Big Debate.

De Zuid-Afrikaanse en lesbische TJ (21) legt uit dat veel stammen in Zuid-Afrika inderdaad homoseksualiteit verfoeien. “In Zuid-Afrika leven zoveel verschillende culturen naast elkaar. Vele hiervan houden conservatieve tradities in stand waarin homoseksualiteit als een niet bestaand iets wordt beschouwd”, zegt TJ.

Als er één land multicultureel te noemen is, is dat zeker Zuid-Afrika. Met elf officiële talen en culturele diversiteit als een van de hoofdartikelen van de constitutie, geeft de staat iedere groep het recht om de eigen gebruiken, religie en zelfs manier van strafvervolging in stand te houden. Dit pluralisme zou kunnen bijdragen aan het idee dat het legitiem is om vast te klampen aan eigen tradities, zonder homoseksualiteit daarin op te nemen.

Anderzijds lijkt de intrinsieke diversiteit van Zuid-Afrika juist een vruchtbare bodem voor het zich vrijelijk bewegen van de LGBTI beweging – immers ook een specifieke subcultuur met eigen gebruiken. De realiteit is anders, en harder. “Zelfs binnen de LGBTI beweging bestaat grote verdeeldheid”, betreurt Junior. “LGBTI’s uit verschillende bevolkingsgroepen zetten zich zelden samen in voor hun rechten.” Toch is dit wel het beeld dat de activisten overbrengen. In fel gekleurde T-shirts met slogans of voorzien van glitterboa’s en Venetiaanse maskers – Westerse attributen die ze zich eigen hebben gemaakt – trekken zij door de straten van Nyanga. Luid zingen ze traditionele liederen, die ook de locals van Nyanga kennen. Hun afkomst en seksuele voorkeur vermengen zij tot een eigen identiteit. 

De video bij dit artikel is gemaakt door Myron van der Velden (24), masterstudent journalistiek aan Thomas More in Antwerpen. In 2010 heeft ze een bachelordiploma behaald in Theater-, Film- & Televisiewetenschappen, waarvan ze een deel in Australie heeft gevolgd. Ze deed een productiestage bij Endemol Nederland. Eerder heeft ze o.a. gepubliceerd als filmrecensent van blikonline.nl en als reporter voor de dagkrant van het Nederlands Film Festival. Deze productie is gemaakt in het kader van het journalistieke trainingsprogramma Beyond Your World. Beyond Your World wordt financieel mede mogelijk gemaakt door het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Europese Commissie.   

Volg de Daphné Dupont-Nivet en Myron van der Velden ook op Twitter

Geef een reactie

Laatste reactie