665
2

Emeritus hoogleraar Gezondheidszorg

Ivan Wolffers (1948) studeerde af als arts. Sindsdien schrijft hij over medische onderwerpen, variërend van medicijnen tot zijn eigen prostaatkanker. Hij promoveerde in de medische antropologie en werd in 1989 benoemd tot buitengewoon hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam waar hij tot zijn emeritaat in 2014 Gezondheidszorg en Cultuur doceerde.

Gebruik gerust een vrouwenlijf voor marketing, maar niet voor goedkope rommel

Elke dag een gezond weetje van Ivan Wolffers: vandaag over het effect van blote vrouwenmarketing

In het algemeen vinden vrouwen advertenties waarin modellen als seksobject gebruikt worden niet zo leuk. Jakkes. Ugh. Cheap. Maar het wordt anders als het voorwerp – dat via de sexy commercial verkocht moet worden – kostbaar of zeldzaam is. Is de uitkomst van onderzoek hiernaar voorspelbaar?

Volgens de onderzoekers – die allemaal een marketingachtergrond hadden – wel, maar ze zochten bevestiging van die veronderstelling. ‘Kijk’, zeggen ze, in alle landen en culturen beschouwen mensen de vrouwelijke seksualiteit als iets waardevols en kostbaars. Dat betekent dat je voor iets goedkoops geen ge/misbruik van vrouwelijk naakt moet maken.

Duur
Voor het onderzoek ontwierpen de onderzoekers speciale advertenties. De proefpersonen hadden ze dus nooit eerder gezien. Het ging om horloges, want aan het horloge zelf valt in principe niet af te lezen of het duur of goedkoop is. Zowel mannen als vrouwen kregen advertenties te zien, waarbij een dame op sexy wijze was afgebeeld. De prijzen waren of 10 dollar, of 1250 dollar. Om hen af te leiden – en dus de onbewuste reactie te kunnen meten – moesten de proefpersonen een code van tien cijfers onthouden. Vlak daarna moesten ze hun mening over de advertentie geven.

Vrouwen reageerden negatief op de advertentie als vrouwelijkheid gebruikt werd voor een horloge van tien dollar. Ze waren opgewonden, boos, onaangenaam verrast. Dat hadden ze niet bij dezelfde advertentie voor een horloge van 1250 dollar. En de mannen? Die maakte het niets uit. Zij vonden de seksueel expliciete advertenties van zowel dure als goedkope horloges leuk.

Kostbaar
De les? Vrouwen vinden vrouwelijke seksualiteit zo kostbaar dat het voor hen onaangenaam voelt als het voor goedkope rommel gebruikt wordt. Mannen zijn ook gek op vrouwelijke seksualiteit, maar het maakt hen niet uit of het bij een autoband of een cartierhorloge zit.

Zit je in de reclame, dan kun je er dus maar beter rekening mee houden. Voor de Pirellibanden kun je gerust een kalender met half ontkleedde dames maken. Het zijn immers vooral mannen die zich druk maken om auto-onderdelen. Voor een duur parfum kun je ook rustig een model haar kleren uit laten trekken. Het zal bijdragen aan de rechtvaardiging dat je voor het product zo belachelijk veel moet betalen.

Volg Ivan Wolffers ook op Twitter
Het vorige Gezonde Weetje van de Dag: Wat doen mannen er nog toe?

Het nieuwe boek van Ivan Wolffers is: Het gezonde lifestyleboek


Laatste publicatie van IvanWolffers

  • Broer van God

    Oktober 2017


Geef een reactie

Laatste reacties (2)