Laatste update 21:03
5.222
14

Docent Nederlands

Ik studeerde Nederlands aan de Universiteit Leiden en werk nu in het voortgezet onderwijs (eerstegraads docent Nederlands). Daarvoor was ik o.a. (freelance) tekstschrijver. Allereerste winnaar van Write Now!. Diverse publicaties in kranten en tijdschriften, optredens op GDMW, Lowlands, Lamoer. Ik schrijf graag, maar lees ook heel graag voor – nodig me uit! Op mijn blog vind je verhalen, korte berichten, polemiek, kortom, alles wat ik kwijt wil. Voorlopig is er nog geen roman of ander werk in de winkel verkrijgbaar. Maar blader eens door mijn site en je vindt genoeg moois.

Geef leraren tijd voor kwaliteit

Niemand wil een tandarts of buschauffeur zonder de juiste papieren, waarom accepteren we dit wel in het onderwijs?

Een jaar geleden kwam het primair onderwijs in actie. En terecht: basisscholen moeten zelfs een vierdaagse lesweek invoeren om lesuitval op te vangen, zo groot is het lerarentekort. Maar in het voortgezet onderwijs zakken we ook dieper en dieper de crisis in. Er zijn steeds meer lessen door onbevoegde docenten, steeds meer docenten met burn-outs. Dit kan niet langer duren: geef docenten tijd voor kwaliteit.

Middelbare scholen hebben grote moeite om alle vacatures vervuld te krijgen en zetten daarom onbevoegde leraren voor de klas. Zo’n vijftien procent van alle lessen wordt gegeven door iemand die niet gekwalificeerd is (IPTO, 2016). In grote steden en op vmbo-scholen ligt het percentage veel hoger. Dit is in andere sectoren ondenkbaar: niemand wil een tandarts of buschauffeur zonder de juiste papieren. Waarom accepteren we dit wel in het onderwijs? Het gaat per slot van rekening om de toekomst van onze kinderen. We kunnen niet langer inleveren op kwaliteit.

Tijd
Goed onderwijs begint bij een goede leraar, die voldoende tijd heeft om elk kind te begeleiden en zijn onderwijs vorm te geven. Uit onderzoek blijkt dat dertig procent van de leraren in het voortgezet onderwijs te maken krijgt met burn-outklachten. Leraren met een hoge werkdruk, maar ook leraren die nog wat minder geroutineerd zijn in hun vak, hebben moeite om goede lessen te geven en alle werkzaamheden daaromheen goed te doen. De neerwaartse spiraal is moeilijk te stoppen: er is een tekort en lesuitval, nieuwe mensen vallen in of collega’s draaien extra uren, het gevolg is meer ziekteverzuim en burn-outs, meer lesuitval, er worden nog meer (nieuwe) mensen overvraagd. En leerlingen zijn hier de dupe van.

De Inspectie heeft geconstateerd dat de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs achteruitgaat. Wie kan er nog verbaasd over zijn? Al jaren wordt het onderwijs verwaarloosd door onze regering en dit is het gevolg. We zinken in een onderwijscrisis en de minister laat het gebeuren. Willen wij in Nederland echt de toekomst van onze kinderen te grabbel gooien?

Kwaliteit
We willen een streep zetten door het lerarendilemma: middelmaat of burn-out. Kwaliteit kost tijd. Wij vragen de minister om tijd voor kwaliteit nu te agenderen en effectief aan te pakken. Het maximumaantal uren per week moet omlaag en scholen moeten daarvoor ook geld krijgen. In andere Europese landen is dit de normaalste zaak van de wereld. Niet langer kunnen docenten hun lesuren draaien met minimale voorbereiding. Niemand koos voor dit beroep om de kantjes ervan af te lopen. Geen ouder wenst dat voor zijn kinderen. En geen politicus zou dit mogen accepteren. Wij vragen leraren en ouders om zich bij ons aan te sluiten om deze eis kracht bij te zetten: VO in Actie eist tijd voor kwaliteit – want we hebben geen tijd meer te verliezen.

Michelle van Dijk schreef dit stuk samen met Kim van Strien, lerares Frans en initiatiefnemer VO in Actie


Laatste publicatie van Michelle van Dijk

  • Darko's lessen

    Oktober 2017


Geef een reactie

Laatste reacties (14)