2.215
121

Dichter/kunstenaar

Quinsy Gario (Nederlandse Antillen, 1984) heeft Theater-, Film- en Televisiewetenschap gestudeerd aan de Universiteit Utrecht en is begonnen aan Comparative Women's Studies in Culture and Politics. Hij heeft zijn eigen radioprogramma genaamd Roet In Het Eten dat twee wekelijks op Mart Radio wordt uitgezonden.

Hij is lid van het Pan-Afrikaans kunstenaars collectief State of L3, het Antilliaans schrijverscollectief Simia Literario, redactielid van Andy's Art & Culture Market en redacteur bij Space Invaders. Van zijn hand zijn twee dichtbundels uitgekomen. In november 2011 won hij MC Theater's Hollandse Nieuwe Theatermakersprijs 2011. Een week later werd hij gearresteerd in Dordrecht voor zijn kunstproject Zwarte Piet Is Racisme.

Op 30 oktober 2012 kwam zijn theaterstuk uit genaamd Geit In Blik bij Podium Mozaïek dat over de formatie van het nieuwe kabinet gaat.

Geef Zwarte Piet een paard en Sinterklaas is niet meer racistisch?

Een open brief aan de gemeenteraadsfractie WEK in Dordrecht

Waar Zwarte Piet Is Racisme de afgelopen maanden vaak te horen kregen dat het Sinterklaasfeest niet kán veranderen zegt de fractie WEK in de gemeenteraad van Dordrecht onomwonden dat het wel kan. Vol enthousiasme tonen zij de verantwoordelijkheid waar wij op hebben gewezen met ons bewustwordingsproject. Ze zeggen ook een oplossing te hebben gevonden waarmee ‘een groot gedeelte van de kritiek op de huidige sociale positie van de zwarte piet zal verdwijnen.’ Na het lezen van hun oplossing is dit onze brief aan hen.

Geachte mevrouw Kensenhuis en mevrouw Witsen Elias-Kool,

U heeft vanuit de fractie WEK in de gemeenteraad van Dordrecht een open brief aan burgemeester Brok gestuurd. Het heeft ons goed gedaan om te zien en te merken dat er nu in navolging van Canada en New York ook in Dordrecht stappen ondernomen worden om het feest voor en van iedereen te maken.

Het gaat inderdaad om een leuke tijd voor kinderen en volwassenen. Het feest gaat om saamhorigheid en dat moet het dan ook bevorderen naar onze mening. Gezien onze huidige nationale gezondheid moet een traditie als deze levend gehouden worden. Juist nu zal een Oud-Hollandse traditie, waar binnen een Turkse Katholieke heilige, Germaanse gebruiken, voor-Christelijke symbolen en koloniale producten zoals specerijen, chocola en suiker een rol spelen, ons helpen  om de diversiteit van Nederland te waarderen, respecteren en te blijven koesteren.

Waar wij de afgelopen maanden vaak te horen kregen dat het Sinterklaasfeest niet kán veranderen zegt u onomwonden dat het wel kan en dat u dat ook wilt. Vol enthousiasme toont u de verantwoordelijkheid waar wij op hebben gewezen met ons bewustwordingsproject. Wij bepalen inderdaad samen de toekomst van de traditie. U zegt ook een oplossing te hebben gevonden waarmee “een groot gedeelte van de kritiek op de huidige sociale positie van de zwarte piet zal verdwijnen”. Aan het eind van het jaar moeten er inderdaad geen kinderen zijn die huilend naar huis rennen om hun huid af te schrobben omdat ze voor vieze Zwarte Piet zijn uitgemaakt. Vervolgens stelt u dan voor om de hoofd Piet gelijk aan Sinterklaas te maken door hem voor de intocht ook een paard te geven.

Echter in de eerste afbeelding van de figuur uit 1850, 13 jaar voor de afschaffing van de slavernij, was de figuur al op een paard te vinden. En ook toen was de positie die van een ondergeschikte. Toen de eerste landelijke intocht in 1934 in Amsterdam plaatsvond was de figuur zijn paard alweer helaas kwijt. Uw voorstel biedt dan ook jammer genoeg geen oplossing voor de negatieve  aspecten van de raciaal karikaturale verschijning van Zwarte Piet. De koloniale verwijzingen die besloten zitten in de verschijning van de figuur zoals de negerzwarte schmink, de uitvergrote rode lippen, de afro pruik, het pagepakje, de gouden oorbel genaamd Creeol, de jute zak en het overdreven Surinaamse of Antilliaanse accent dat uit de monden van veel Pieten vandaag de dag nog te horen is hebben hun houdbaarheidsdatum al lang overschreden. Zwarte Piet valt in de categorie waarin ook Blackface valt. Dit was een racistische karikaturale weergave van afstammelingen van tot slaaf gemaakte Afrikanen in de V.S. op toneel en in film uit de vorige eeuw.  Anno 2012 hoort een dergelijke weergave niet thuis in een nationale traditie.

Uit de oplossing die u burgemeester Brok voorstelt blijkt dat u echter geen gehoor geeft aan de hierboven genoemde kritiek. Ook wordt daaruit duidelijk dat u de geschiedenis van de figuur niet volledig in ogenschouw neemt of niet van alle aspecten op de hoogte bent. Wij kunnen gezamenlijk ‘negatieve’ reacties ten aanzien van de figuur pas ‘voorkomen’ wanneer we inhoudelijk de al meer dan 50 jaar durende discussie voeren. Alleen zo kunnen wij  op zoek gaan naar een oplossing die hout snijdt. Het niet erkennen van de racistische oorsprong, en daarmee karakter, van de figuur en  zijn rol doet teniet aan onze geschiedenis en voormalig internationaal gelauwerde reputatie van respect voor elk ras, geloof en elke levensovertuiging gecombineerd met een grote rechtvaardigheid.

Wij vragen u hierbij om nogmaals kritisch naar uw aan burgemeester Brok voorgestelde verandering te kijken. Het zou inderdaad geweldig zijn als bij de komende Sinterklaasviering iedereen vol vreugde het feest kan vieren. Dat wij als land onze verantwoordelijkheid hebben genomen en het Sinterklaasfeest een traditie is voor álle Nederlanders; een feest dat niemand uitsluit, niemand verdrietig maakt en waarbij niemand zich ervoor hoeft te schamen om deel te nemen.

Hoogachtend,
Kno’Ledge Cesare & Quinsy Gario

Zwarte Piet is Racisme

Geef een reactie

Laatste reacties (121)