557
3

Emeritus hoogleraar Gezondheidszorg

Ivan Wolffers (1948) studeerde af als arts. Sindsdien schrijft hij over medische onderwerpen, variƫrend van medicijnen tot zijn eigen prostaatkanker. Hij promoveerde in de medische antropologie en werd in 1989 benoemd tot buitengewoon hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam waar hij tot zijn emeritaat in 2014 Gezondheidszorg en Cultuur doceerde.

Gelukkig worden van shoppen

Iedere dag een gezond weetje. Vandaag over de verschillen in retail therapy per land

Ivan Wolffers schrijft elke dag een gezond weetje, gebaseerd op onderzoeken met merkwaardige en soms ongelofelijke uitkomsten. Door de weetjes van Wolffers leer je van alles over bijvoorbeeld verschillende ziektes, medicijngebruik en gezond afvallen, maar ook over de vaak komische verschillen tussen mannen en vrouwen.

Geld maakt niet gelukkig, zegt men. Maar je kunt met geld wel spullen kopen die aan je geluk bijdragen: een BMW, een groot flatscreen, een D&G jurk, een Louis Vuitton tas. Of is dat niet waar, word je daar ook niet echt gelukkig van? Er is veel onderzoek naar gedaan en het zit zoals alles ingewikkelder in elkaar dan je denkt. Het hangt af van je persoonlijkheid (ben je hedonistisch of meer calvinistisch), waar je vandaan komt (het is anders in de VS dan in Frankrijk) en van de omstandigheden (heb je dat topmerk in de uitverkoop gekocht of niet).

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die zich niet echt helemaal geweldig voelen graag gaan shoppen om zich een beetje beter te voelen. Je spreekt dan van de therapeutische kant van het winkelen. Dat werk ook wel, maar niet al te lang. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat je op je gelukkigst bent vlak voor je iets koopt en zodra je iets hebt aangeschaft wordt je geluksgevoel al weer steeds minder. Dat geldt vooral voor materialistische mensen.  

Merkartikelen hebben doordat ze zwaar gepromoot worden en maatschappelijk zo’n hoge standaard hebben gekregen meer aantrekkingskracht op degene die wat geluk wil kopen. Onderzoekers hebben echter gevonden dat het per land behoorlijk kan verschillen. Het onderzoek werd in 9 landen gedaan. Amerikanen kopen de luxeproducten om zuiver hedonistische redenen. Ze verwennen zich lekker want ze hebben het verdiend. De Japanner zou het zelfde product voor veel te veel geld kopen omdat hij erbij wil horen. Duitsers zouden luxe artikelen kopen vanwege hun kwaliteit. Fransen schijnen zich via de aanschaf van luxeartikelen exclusief te willen voelen. 

Na het lezen van een aantal onderzoeken ben ik erg voorzichtig geworden. Ik heb het niet zo erg met die grote nationale en culturele stereotypen. Leuk voor een lege plek in de krant, tijdschrift of internet, maar niet echt een bijdrage aan ordelijk denken.

Volg Ivan Wolffers ook op Twitter
Het vorige weetje: 
Niet alleen de zon is nodig om je flirtactie te laten slagen

Het nieuwe boek van Ivan Wolffers is: Het gezonde lifestyleboek


Laatste publicatie van IvanWolffers

  • Broer van God

    Oktober 2017


Geef een reactie

Laatste reacties (3)