Laatste update 14:42
4.998
59

Historicus

Han van der Horst (1949) is historicus. Hij schreef onder meer The Low Sky: understanding the Dutch', Nederland: de vaderlandse geschiedenis van de prehistorie tot nu, Een bijzonder land, het grote verhaal van de Vaderlandse geschiedenis, Onze Premiers en Schep Vreugde in het Leven, Levenslessen uit de grote depressie. Op elke laatste zondag van de maand is hij om elf uur in de ochtend te horen als boekbespreker in het VPRO-radioprogramma over geschiedenis OVT.

Gillette lokt engnekken, seksisten en racisten uit de tent met antipestcommercial

Klanten van Gillette zijn geen klootzakken maar echte ridders. Zij verdienen waardering en liefde: jouw gladde koon tegen zijn gladde koon

De engnekken op het internet zijn massaal in actie gekomen tegen een commercial van het scheermessenmerk Gillette. Zo krijgt de nuchtere observator weer een kijkje op het akelig deel der mensheid, zowel in Nederland als daarbuiten. Die commercial richt zich namelijk tegen pesten, al dan niet met een seksueel karakter. En de doelwitten zijn mannen. Je kunt goed zien dat het reclame is voor scheermesjes want iedereen, letterlijk iedereen – helden en schurken – is perfect geschoren.

Het bedrijf is in 1901 al gesticht door King C. Gillette, uitvinder van het zogenaamde veiligheidsmesje, dat niet kon worden bijgeslepen maar al na een paar scheerbeurten moest worden vervangen. Het blijft tot op de huidige dag een verbijsterend succesvol business model.

Gillette
Screenshot “The best men can be”

De laatste decennia brengt Gillette een groot aantal verschillende natscheersysteempjes op de markt, steeds met mesjes die regelmatig vervangen moeten worden. Om die de consument aan te praten zijn zeer uitgebreide en kostbare reclamecampagnes noodzakelijk, vooral voor de duurdere varianten zoals de Fusion 5 waarmee je de kinbewuste man écht geld uit de zak kunt kloppen.

Men mag gerust vraagtekens zetten bij wat dat allemaal voor het milieu betekent aan weggesmeten plastic en moeilijk afbreekbare verpakkingen. Vandaar dat Gillette pogingen doet om zich neer te zetten als een maatschappelijk verantwoorde ondernemer. De anti

pestcommercial die zich afspeelt in een wereld waarin mannen wel perfect geschoren zijn maar geen perfecte medeburger maakt deel uit van deze strategie. Er zit tegelijk een verborgen boodschap in: wie zich met Gillette scheert, doet waarschijnlijk niet aan ongewenste intimiteiten. Ook neemt hij pestslachtoffers in bescherming. Klanten van Gillette zijn geen klootzakken maar echte ridders. Zij verdienen waardering en liefde: jouw gladde koon tegen zijn gladde koon. En op de achtergrond zweeft de vertrouwde slogan van het bedrijf: “The best a man can get“.

Vrouwen hebben de commercial inmiddels massaal omarmd maar die kopen geen scheermesjes, althans niet voor hun kin. Gillette hoopt natuurlijk wel  dat zij hun geliefden een van de dure Gillettesystemen cadeau zullen doen.

Shitstorm
Bij de mannen is de reactie zeer gemengd. Op de sociale media is een shitstorm losgebarsten omdat Gillette watjesgedrag zou propageren. Woedende twitterati voelen zich in hun masculiniteit aangetast. Tegelijk stellen velen vast dat er in de hele commercial geen blanke helden voorkomen (wat niet klopt), nou dan weet je het wel.

Massaal doen op hun pikje getrapte mannen kond van hun woede. Zij hebben het over castraten (zijn zij zelf niet), zij constateren dat de blanke man weer eens de schuld krijgt, zij zien in de commercial een aanval op stoerheid en een machtsgreep van de feministen.  Uiteraard draagt vrijwel iedereen aan dit front een virtuele boerka om niet met naam, toenaam en adres bekend te komen staan als de klootzakken die ze zijn. Toch is het een zelfontmaskering van jewelste.

In Nederland heeft GeenStijl de aanval geopend onder de kop “WAKKER, niet scheren met Gillette” Dan staat er: “Gestruikeld over de SJW-hype. Gevloerd door het internet. En daarna helemaal de moeder gekopschopt op sociale media, door Redditors en op YouTube, waar de minkudoteller de twee ton aantikt en de scheermesmaker geknipt en geschoren wordt in de comments.” De reaguurders komen op de verwachte wijze in het geweer. Zo schrijft ene M13: “Inderdaad WALGELIJK ! Toch nieuwsgierig hoe de financiën voor deze reclame lopen, wie bedenkt dit nu ? Valt het meer mensen op dat er bij de banken steeds vaker negers op de websites staan ?? Stel eens vragen !!”

Gillette had dit vast niet bedoeld maar ondertussen is het merk groot nieuws. De waarde van de free publicity overstijgt vele malen de kosten van de commercial al is daar zeker meer dan een miljoen aan ten koste gelegd. Het zijn namelijk lang niet uitsluitend de engnekken die zich roeren op het internet. Nu de jonkvrouwen het voortouw hebben genomen, zijn ook de ridders opgestaan, het scheermes in de aanslag.

Ondertussen blijft het  frappant hoe gemakkelijk je seksisten, racisten, fascisten en ander extreem rechts volk uit de tent kunt lokken met een keurige commercial waar geen zinnig mens enig kwaads in kan vinden.

Bekijk hier de commercial


Laatste publicatie van Han van der Horst

  • Nepnieuws

    Een wereld van desinformatie

    Februari 2018


Geef een reactie

Laatste reacties (59)