705
5

Lobbyist en Politiek Filosoof

Robbert Baruch is Manager Public Affairs bij Buma/Stemra. Hij is op 12 oktober 1967 in Amsterdam geboren. Hij studeerde Politicologie (Politieke Filosofie) en Bestuurskunde in Leiden en Theologie in Amsterdam en Jeruzalem. Zijn studie politicologie rondde hij af met een scriptie over Vondel's Palamedes en de 17e-eeuwse Nederlandse politieke filosofie. Na zijn studie werkte hij achtereenvolgens als communicatiestrateeg bij een internationaal reclamebureau, communicatiemanager bij de ING Groep, bestuursadviseur, wethouder van de Rotterdamse deelgemeente Feijenoord en lobbyist voor het Verbond van Verzekeraars in Den Haag.

Gratis geld en stemmen!

Twee nieuwe sites zagen de afgelopen maand het licht, en ze hebben een markante overeenkomst

De eerste site is het nieuwe initiatief van Dirk Scheringa: www.degift.nl. Deze site is bedoeld voor mensen die graag rijk willen worden. Het schijnt namelijk zo te zijn dat er in Nederland nogal wat mensen zijn die niet weten aan wie ze hun geld na moeten laten. Voor slechts €14,95 kan je je levensverhaal opschrijven (hoe vaak je sport, of je husidieren hebt, etc) en kan iedereen die zijn of haar miljoenen kwijt wil je makkelijk vinden.

De tweede site is het nieuwe initiatief van Stichting het Nieuwe Stemmen: www.wiekiesjij.nl. Deze site is bedoeld voor mensen die graag willen weten op wie ze moeten stemmen. Het schijnt namelijk zo te zijn dat er in Nederland nogal wat mensen zijn die niet weten hoe ze hun verhaal moeten verkopen. Door het invullen van een zoekprofiel (wil ik stemmen van iemand die voor meer natuur is of iemand die wil dat de regio belangrijk is? Iemand die op me stemt omdat ik een man of een vrouw ben? Willen ze iemand met expertise op het gebied van Jeugdzorg of Landbouw?) kunnen kandidaten zichzelf aanprijzen.

In beide gevallen is het lariekoek. Mensen die zich op de eerste site inschrijven maken grote kans er alleen maar €14,95 mee kwijt te zijn. Zeker als meer en meer mensen zich inschrijven, wordt de keuze voor al die miljionairs maar moeilijker en moeilijker. En als ze al een keuze willen maken tussen de tientallen aanbiedingen, zou je dat dan moeten doen op grond van hoe hard je het nodig hebt, op grond van medelijden of op grond van hoeveel kinderen je hebt?

Mensen die zich inschrijven op de tweede site, zouden zich niet druk moeten maken om hun publiek profiel door ambachtelijke politiek te bedrijven, bijvoorbeeld door een scherpe analyse te maken van wat er aan de hand is, voorstellen te doen voor verbetering, die proberen door te voeren, en vervolgens uitleggen wat ze gaan doen of al gedaan hebben met hun publieke mandaat?

Maar voor beide gevallen geldt dat ze consument en stemmer in het ootje nemen. Geloof me nou: er zijn maar heel weinig miljonairs die geen idee hebben wat ze met hun geld moeten doen, en van dat kleine aantal zal maar een heel klein gedeelte de site opzoeken om een behoeftige klant te vinden. En zelfs bij provinciale statenverkiezingen gaat het toch nog steeds om de partijprogramma’s en de mensen die hun energie moeten aanwenden om die zo veel mogelijk verwezenlijkt te krijgen. Zelf er hard voor werken blijft dan toch het beste. Voor geld en stemmen.

Dit artikel verscheen eerder op de website van Robbert Baruch

Geef een reactie

Laatste reacties (5)