Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

'Gratis verzendkosten', gelooft u het?

  •  
18-01-2014
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Waarom de zelfstandige pakketbezorgers zich verenigen
Waarschijnlijk weet u precies hoe uw pakketbezorger er uit ziet? Misschien ziet u hem of haar wel vaker dan uw beste vrienden. Bestelt u niet zelf regelmatig via het internet bij Bol.com, Zalando of Wehkamp uw cadeautjes of boodschappen, dan wellicht uw buren wel waarvoor u de pakketjes aanneemt. Het aantal pakketten dat verstuurd wordt groeit jaarlijks met bijna tien procent. In totaal worden zo’n 200.000.000 pakketten per jaar in Nederland bezorgd.
Een vaste medewerker kost plusminus 40% meer (Voor zzp-er pakketbezorger hoeft een werkgever geen ziektekosten en pensioengeld te betalen etc.) en is 30% minder productief (zzp-er pompt er gewoon extra uren in en wordt per afgeleverd pakket betaald). Tel uit je winst.
Onze uurprijs zit vaak rond de 20 euro en daar gaan dan alle kosten nog van af: lease bus, wegenbelasting, verzekering, brandstof enz. Een gemiddelde pakketbezorger zit gemiddeld 10 tot 12 uur in zijn bus. Vanwege die lange werkdagen en de stress om pakketten op tijd af te leveren, vinden er regelmatig aanrijdingen plaats. De gemiddelde verzekeringsmaatschappij wil ons daarom niet meer verzekeren.
Toen ik zes jaar geleden bij Post.nl begon kon ik als ‘zelfstandige ondernemer’ nog een aardige boterham verdienen. Ik kreeg toen nog per pakket betaald, daarna per adres, daarna steeds minder per adres. De ZMP-ers (pakketbezorgers die soms zelf nog 3 of 5 jongens laten rijden en dus wél werkgeverslasten dragen) kregen een vergoeding die niet toereikend was om hun personeel te betalen.
Veel mensen vragen ons: ‘waarom kap je er niet gewoon mee?’ We kunnen niet weg gaan omdat we vanwege het lease-contract voor de bus erg hoge schulden hebben. Velen van ons dachten de kop nog boven water te kunnen houden door nog meer pakketten in een uur te bezorgen. En zelfs van dit kunst en vliegwerk (boven 25 adressen per uur, stel je dat trouwens even voor: 25 keer in- en uit stappen, pakket zoeken en scannen, aanbellen, buren zoeken het pakket willen aannemen, briefje schrijven en dat 25 keer in het uur!) maakte PostNL gebruik door te zeggen: ‘Jij hebt een makkelijke wijk, jouw prijs wordt naar beneden bijgesteld, hier bij het stippellijntje even tekenen.” En: “Wil jij niet? Dan hebben we voor jou 10 anderen.”
Ondanks de bijzonder lange werkdagen verdienen de meeste pakketbezorgers zo weinig dat ze er nauwelijks nog van kunnen rondkomen. Velen eten hun BTW op. Velen zijn al jaren niet op vakantie geweest. De maat was in afgelopen zomer vol! Post.nl wilde de prijs weer verlagen. Tel maar uit wat je dan nog moet doen om aan een normaal uurloon te komen.
In juni 2013 gebeurde iets opmerkelijks: pakketbezorger Danny Verhulsdonk ging niet akkoord met de zoveelste prijsverlaging. Hij levert zijn spullen in. Zijn collega’s (eigenlijk concurrenten) zien dit en zeggen onder aanvoering van Celil Oren: “Nu is het genoeg geweest, de emmer is leeg” en leggen het werk neer. Dit nieuws verspreid zich onder de pakketbezorgers en de ene na de andere die al aan het werk was komt terug om ook het werk neer te leggen. Uit heel het land komen zelfstandig pakketbezorgers zich de dagen daarna aansluiten. 
Omdat wij niet meer losse individuen zijn maar met z’n allen een grote groep vormen MOET er nu wel met ons gepraat worden. We zitten nu wekelijks met Post.nl aan de onderhandelingstafel eerst om alleen al het akkoord nageleefd te krijgen, daarna om n.a.v. de wens van onze leden andere zaken te regelen. Denk hierbij o.a. aan simpele dingen zoals wachttijd vergoeding en een vergoeding voor postkantoor en pakjes gemak, waar we dus eerst niets voor kregen.
Waarom wordt er zo aan de prijzen gemorreld? Omdat de wereld van de pakketten (maar ook in de zorg, bouw en …) een vechtmarkt is ontstaan. Alles moet tegen de laagste prijs. PostNL moet de strijd aan met DPD, GLS, DHL om grote klanten als Bol.com binnen te halen, tegen minimale marges. Wie de laagste prijs garandeert krijgt de opdracht. De pakketbezorger moet het in dit voorbeeld bezuren. Heeft u er ooit bij stil gestaan dat als bedrijven zoals Otto en Neckermann ‘gratis verzending’ neerzetten dat dit niet klopt. De prijs wordt betaald door uw pakketbezorger. Wij horen regelmatig van mensen aan de deur, dat de consument graag bereid zijn om 1 euro meer te betalen voor het verzenden als daarmee de pakketbezorger een normale boterham kan verdienen. Ik denk dat de hele keten verantwoordelijk is en dus zijn verantwoordelijkheid nu moet nemen.
Wie gaat dit regelen? Ik denk dat er een rol is voor de politiek, de belastingdienst, de grote bedrijven, de verzenders. Doen zij dit niet, dan gaan wij het zelf doen! Eerst bij PostNL en daarna gaan we andere branches helpen dit op te zetten. Bij PostNL doet een heel managementteam ondertussen hun uiterste best om veranderingen te bewerkstelligen. Als wij het tij kunnen keren, kan iedereen het.
Ik, Maurice Jacobs, ben secretaris van de belangenvereniging SubcoPartners en ik wil antwoorden. Wij hebben een doel, vertrouwen, overtuiging en geloof dat we iets kunnen veranderen. www.subcopartners.nl
Maurice en zijn collega’s waren vrijdag te zien in het programma EZ. Hier terug te zien.

Meer over:

opinie, economie
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.