3.182
38

Bondgirl FNV en cao-onderhandelaar

Linda Vermeulen. Werkt bij vakbond FNV. Was voorheen journalist en studeerde Germanistiek. Zet zich in voor eerlijke verschillen. Voor een wereld waarin het normaal is dat producten en arbeid een faire prijs hebben. Dat lijkt heel simpel - en toch is dat iets waar we samen hard voor moeten vechten. Zoals Bertolt Brecht al zei: 'es ist das Einfache, das schwer zu machen ist.'

Hallo! Wie betaalt de korting?

Soms lijkt het wel dat hoe méér korting een bedrijf geeft, hoe slechter de arbeidsvoorwaarden van de gewone medewerkers worden en hoe harder de vermogens van de eigenaren stijgen

cc-foto: FaceMePLS

Leuk, die kortingen op vliegtickets, kleding en boodschappen. Maar als we normale banen met normale lonen willen, moeten we ook bereid zijn om de vraag te stellen waar die kortingen nou eigenlijk vandaan komen. Want veelal geldt: hoe meer de consument wordt gepaaid, hoe harder de werknemer wordt genaaid.

Boos over kinderarbeid koop ik een goedkoop T-shirt. Bezorgd over het klimaat boek ik op cheaptickets een vlucht naar een warm land. Gedachteloos laad ik mijn boodschappenkar vol met aanbiedingen, terwijl ik eigenlijk wil dat producten een eerlijke prijs hebben. Wat we als burger verafschuwen, omarmen we als consument. Wat we moreel nastreven, doen we met ons gedrag teniet.

Want hoe komen die vliegtickets, kleding en boodschappen zo goedkoop? Neem Ryanair. Terwijl de baas van deze multinational, Michael O’Leary, steeds meer verdient aan zijn bedrijf, wordt er meer en meer bezuinigd op het cabinepersoneel. Zo laat Ryanair z’n medewerkers in Nederland onder Iers arbeidsrecht werken waardoor ze nóg goedkoper zijn. Daarmee kun je stellen dat de spotgoedkope tickets op de lonen van het cabinepersoneel drukken.

En dan de jaaraanbiedingen van de Jumbo. Hoe logisch zou het zijn dat die kortingen ten laste van de winst van het bedrijf komen. Maar het tegendeel is het geval. Laatst was ik bij een actie van medewerkers van Jumbo’s distributiecentra. De werkdruk is er de afgelopen jaren alleen maar hoger geworden. Van de 3000 heftruckchauffeurs, orderverzamelaars en al die andere distributie-werkers die elke dag zorgen dat onze boodschappen in de winkel liggen, hebben inmiddels 2000 mensen een onzeker contract.

Aan de andere kant van het Jumbo-concern zien we het volgende. Het geschatte vermogen van Jumbo-baas Karel van Eerd verdubbelde het afgelopen jaar naar 1,5 miljard euro. Daarmee staat de Jumbofamilie in de top10 van de Quote500. In totaal maakte het concern Jumbo met 580 supermarkten, 6,25 miljard omzet over 2015. En de 42 miljoen nettowinst was maar liefst 16 miljoen hoger dan het jaar daarvoor.

De familie Van Eerd volgt net als O’Leary de modetrend van ‘steeds minder geld naar het personeel’. Want vertaald in loon en zekerheid over het contract krijgen werknemers in de hele commerciële sector een steeds kleiner deel van de koek. Niet voor niets dat Christine Lagarde van het IMF, Klaas Knot van De Nederlandse Bank en vele economen net als de vakbonden vinden dat de lonen omhoog moeten.

Soms lijkt het wel dat hoe méér korting een bedrijf geeft, hoe slechter de arbeidsvoorwaarden van de gewone medewerkers worden en hoe harder de vermogens van de eigenaren stijgen. Hoe meer de consument wordt gepaaid, hoe harder de medewerker wordt genaaid. Zo willen de Jumbo-bazen niet eens een normale cao afspreken voor de distributiemedewerkers. Zij dringen aan op een nep-cao die zij mooi gezegd een ‘arbeidsvoorwaardenregeling’ noemen, en waarin zij met zo min mogelijk kritische inspraak van de werknemers zélf kunnen bepalen wie de kortingen van de producten betalen.

Ik gun iedereen zijn volle winkelwagen! Het is geweldig wat je allemaal tot je beschikking hebt door de kortingen en lage prijzen van de Ryanairs, Primarks en Jumbo’s. Maar willen we dat de heftruckchauffeurs, het cabinepersoneel en de caissières onze kortingen betalen? Of is het beter als deze grote winstgevende concerns de aanbiedingen voor eigen rekening nemen? Kortom: het is tijd voor eerlijke kortingen.

Geef een reactie

Laatste reacties (38)