775
15

Organisatieadviseur - Rijnlands

Marc Oskam is auteur van het boek "Venijn in de start", een boek voor
leidinggevenden om teams op een Rijnlandse en eigentijdse manier aan te
sturen. Het vakmanschap van zijn/haar teamleden en alles wat zij dagelijks
meemaken dat van betekenis is, leert de leidinggevende met dit boek te
gebruiken om gewenste resultaten te bereiken. Meer informatie over boek en
dienstverlening: www.trias-o.nl. Marc Oskam is tevens docent wiskunde.

Het verhogen van de verkeersboetes gaat op z’n Noord-Koreaans

Over de innovatieluiheid bij justitie

Ik rij heel soms, zonder dat ik me er bewust van ben en dat het opgemerkt is, te hard. Nooit meer dan een paar kilometer snelheidsoverschrijding. Ik baal er altijd van dat ik dan zo’n 70 euro moet betalen. Bij mij heeft het effect. Ik let daarna meteen beter op. Dan duurt het weer een hele tijd voordat ik weer een keer zo’n bedrag moet betalen. Met weer ook hetzelfde effect; beter opletten!.

Ik vind niet dat ik beloond hoef te worden omdat ik de bekeuring serieus neem. Door bijvoorbeeld de volgende keer mij voor 50 in plaats van voor 70 euro te beboeten voor dezelfde overtreding omdat ik het zo lang goed heb gedaan. De kans zit er in dat ik dan toch wat gemakzuchtig ga worden. Naar de ander kant toe lijkt het me juist wel billijk dat als iemand binnen een week weer te hard rijdt, de bekeuring met 50 procent extra verhoogd wordt. En als dat gebeurt na een maand, met 20 procent. En dat dit percentage na precies een jaar 0 procent is. Dat je na dat jaar weer “een gewone” bekeuring krijgt als je te hard rijdt.

Politie en de frequent-te-hard-rijder staan in dit opzicht aan één kant. Hun argumentatie is dat het elke keer eenzelfde overtreding betreft, die daarom telkens even zwaar beboet moet worden. Aan de andere kant staat degene die zijn rijdrag aanpast. Die zegt “waarom krijgt de frequent-te-hard-rijder steeds hetzelfde boetebedrag als ik, terwijl ik mijn rijstijl aanpas?”

Natuurlijk, er zijn mensen die heel veel rijden. Die moeten in dit systeem elke dag heel goed opletten. Maar is dat erg? Het aantal gereden kilometers zou een beter criterium zijn dan tijd. Maar die mogelijkheid zit er op dit moment nog niet in. 

Uit de commentaren op de voorgestelde verhogingen blijkt dat agenten niet blij zijn met de voorgestelde verhogingen. Zeker in tijd van crisis zijn deze al behoorlijk aan de hoge kant. Er zijn agenten die er nu al vanaf zien een bon uit te schrijven omdat ze een bekeuring, gezien de aard van een overtreding, gênant hoog vinden. Dat pleit er voor geen verhogingen door te voeren, maar dit systeem in te voeren. Daar zal elke agent blij mee zijn, niet op de laatste plaats ook omdat het strookt met zijn rechtvaardigheidsgevoel dat het altijd moet gaan om veiligheid. Dit systeem staat aan zijn kant, immers, degene die de veiligheid het meest bedreigt hoort een hogere boete te krijgen. 

De politie is heel goed in staat alle bekeuringen per persoon bij te houden en doet dat ook. Wat houdt haar tegen dit voorstel ter harte te nemen? Ik kan niets anders bedenken dat het gaat om innovatieluiheid en dat een nietsontziende verhoging van de tarieven over de gehele linie gemakkelijker door het ministerie van Binnenlandse Zaken op te leggen is. 

Geef een reactie

Laatste reacties (15)