Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Het zou fijn zijn als ook ongelovigen ons met rust lieten

  •  
14-11-2010
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
373 keer bekeken
  •  
BNNVARA fallback image
Je zou mogen hopen dat mensen die niet geloven het niet nodig vinden om dat uit te dragen. Het spreekt voor zich. Helaas, sommige atheïsten zijn zo dom
In discussies over geloof of met gelovigen kwalificeer ik mezelf tegenwoordig vaak als een heiden, niet als atheïst. Soms iets eenvoudiger als een ongelovige – ik geef de voorkeur aan heiden, want door het ‘on’ zit ik toch in de geloofssfeer. Zeker als ik met Amerikanen in discussie ben.
Ik geef u deze persoonlijk ontboezeming omdat het steeds lastiger wordt om goddeloos te zijn. Richard Dawkins probeerde in zijn boek te bewijzen dat god niet bestaat. Ik heb het gelezen maar ik vond het gedoe om niets – jazeker, er is geen bewijs maar wie geeft daar wat om? Christopher Hitchens stelde in zijn God is not Great dat onder de vlag van religie de meest afgrijselijke misdaden zijn gepleegd en nog steeds vele misstanden plaatsvinden. Ik ben het met hem eens zonder zijn opgewonden toon over te nemen (Hitchens, nu lijdend aan kanker, voert in Vanity Fair een leuke discussie met lui die voor hem bidden, hem dood wensen of hun fijne god verantwoordelijk achten voor deze ziekte van een ongelovige). Geloof is een heerlijk excuus voor intolerantie – zowel door de gelovigen als door anderen.
Waarom niet meer atheïst? Het is te vermoeiend om van gelovigen het verwijt te krijgen dat atheïsme ook een geloof is omdat je ‘gelooft’ dat er niets is. Ik weet het wel, dat is onzin, maar het is lastig en nutteloos om zo’n discussie te moeten voeren. Als ik heiden zeg, of goddeloos, dan shockeert dat soms genoeg om hen stil te krijgen. Iedereen mag van mij geloven wat hij wil maar val me niet lastig met dat geloof of met uw interpretatie van het geloof van iemand anders.
Die verrekte atheïsten doen nu precies dat. Ze hebben in de VS, in het kader van de aankomende feestdagen, een campagne gestart. Volgens de NYT verspreiden ze ‘hun evangelie’ (daar gaan we weer) via advertenties, posters op bussen en andere media. Ze hebben de meest extreme en primitieve quotes uit de bijbel en de koran en andere heilige boeken opgedoken om die te stellen naast quotes van verstandige lieden als Albert Einstein en Katharine Hepburn. Wat moet je er mee? Laten zien dat heilige boeken vol onzin staan? Tja, wisten we al. Dat de meeste geloven een tamelijk bizarre eigen geschiedenis verhaal koesteren? Ach, ik raad u aan te lezen hoe de Mormonen aan hun geloof kwamen. Ik heb die vergelijking niet nodig om geloof voor mezelf te verwerpen. Van de mensen die wel geloven zal het niemand overhalen zin privé verhaal overboord te zetten, maar wel zal het weer voer geven aan gelovige zeloten om mij te vertellen dat ik ook ‘geloof’ maar dan in niet geloven. Waarmee ze veilig in hun eigen gesloten wereldje blijven dat niemand zonder geloof kan.
De American Humanist Association heeft een campagne die stellingen uit de bijbel over vrouwen en homo’s eruit licht. Einstein zegt dat hij een dergelijke god niet kan voorstellen. Dat is fijn voor hem en voor ons maar haalt het iemand over om niet te geloven? Een club die American Atheists heet heeft een campagne met posters rond een kerststal: “U weet dat het een mythe is. Gebruik deze dagen om de rede in ere te houden”. Het doel is mensen te bereiken die naar de kerk gaan enkel uit gewoonte. Dat is inderdaad een grote doelgroep, sterker nog, dat zijn de meeste gelovigen, maar ik voorspel dat ze niemand zullen overhalen.
Wel zullen ze weer dat vervelende oordeel bevestigen dat niet gelovigen zoals ik ook ergens in geloven. Ik gun iedereen zijn geloof: verzin het en geloof erin. Geloof is per definitie, tja, precies dat. Feiten en bewijs en ratio komen er niet aan te pas. Maar beste ongelovigen, val de rest van de wereld daar niet mee lastig want dan doe je precies wat je de gelovigen verwijt.

Meer over:

opinie, leven
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.