997
0

Emeritus hoogleraar Gezondheidszorg

Ivan Wolffers (1948) studeerde af als arts. Sindsdien schrijft hij over medische onderwerpen, variërend van medicijnen tot zijn eigen prostaatkanker. Hij promoveerde in de medische antropologie en werd in 1989 benoemd tot buitengewoon hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam waar hij tot zijn emeritaat in 2014 Gezondheidszorg en Cultuur doceerde.

Hoe goede voornemens echt werken

Wat je wel en niet moet doen om je leven te veranderen

In principe kan ik elk jaar aan het begin van het nieuwe jaar hetzelfde schrijven. Al na vier dagen houdt slechts ongeveer de helft van de mensen zich nog enigszins aan hun goede voornemens. In februari is vrijwel iedereen vergeten dat hij met goede voornemens het jaar is begonnen. Na een jaar blijkt dat slechts vijf procent er echt in is geslaagd om nieuwe gewoonten in zijn leven in te bouwen. Waarom is het zo moeilijk?

In de eerste plaats komt het omdat het geen goede voornemens waren, maar mooie dromen. Mocht je op 1 januari bedacht hebben dat je af wilt vallen, dan is dat een droom en nu niet bepaald een actieplan. Je moet als je resultaat wilt boeken echt wel weten wat je daarvoor precies van plan bent te gaan doen. Wilde hoop op een of ander nieuw modedieet zal niet echt helpen. Dat voedt je dromen, maar niet je daadwerkelijke gedragsveranderingen. Een voornemen moet je omzetten in een aantal actiepunten. Op nummer negen in veel lijstjes goede voornemens staat bijvoorbeeld ‘verliefd worden’. Wat ga je daarvoor doen?

In de tweede plaats zal het niet gaan werken als je van alles tegelijkertijd wilt veranderen. Ook dat behoort namelijk tot het rijk der dromen. Je gaat stoppen met roken, wilt elke ochtend wat vroeger opstaan om een stukje langs de donkere straten te rennen en slaat voortaan toetjes en frisdrank over. Uit onderzoek blijkt dat het jezelf houden aan je goede voornemens energie kost. Als je minder energie (glucose) in je bloed hebt dan heb je voor je goede voornemens dus minder energie beschikbaar. Concentreer je daarom op één voornemen per keer.

Ten derde dit: je levensomstandigheden veranderen niet en de omgeving waarin je leeft verleidt je nu net altijd weer tot gedrag dat je besloten hebt te veranderen. Je bent druk en vindt dat je eigenlijk geen tijd hebt om een uurtje per dag aan sport te doen. Die drukte verandert maar niet zo. Je zult een keuze moeten maken: iets laten vallen om zo tijd te krijgen voor het sporten. Ander voorbeeld: je hebt nog altijd de vrienden en vriendinnen met wie je gezellig het gedrag deelde waardoor je zwaarder werd. Je zal van jezelf een uitzondering moeten gaan maken. Niet gemakkelijk.

Goede voornemens? Het is vooral een grappige Nieuwjaarstraditie, zoiets als de Noordzeeduik. Echt iets veranderen vereist een plan en de kennis om van tevoren te weten welke factoren de uitvoering van je plan kunnen bedreigen.

Volg Ivan Wolffers ook op Twitter
Ivan schrijft voor Joop elke dag een Gezonde Weetje van de Dag: 
klik hier voor een overzicht


Laatste publicatie van IvanWolffers

  • Broer van God

    Oktober 2017


Geef een reactie

Laatste reacties (0)