Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Hoe internet het gedrag van lezers verandert

  •  
10-07-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
De liefde voor papier is niet groot genoeg om voor nieuws te betalen
Ivan Wolffers schrijft elke dag een gezond weetje, gebaseerd op onderzoeken met merkwaardige en soms ongelofelijke uitkomsten. Door de weetjes van Wolffers leer je van alles over bijvoorbeeld verschillende ziektes, medicijngebruik en gezond afvallen, maar ook over de vaak komische verschillen tussen mannen en vrouwen.
Voor mijn toegang tot medisch nieuws ben ik in toenemende mate afhankelijk geworden van het internet. Had ik tien jaar geleden nog acht abonnementen op peperdure medische vakbladen, inmiddels heb ik dat teruggebracht tot twee. Het ergerde me namelijk mateloos dat ik in mijn krant de uitkomsten van onderzoeken las die ik dan later nog eens tegenkwam in het tijdschrift dat na drie weken in mijn brievenbus viel: ouwe koek. 
De medische tijdschriften hebben door het internet hun strategie moeten veranderen. Er bestaan tijdschriften die uitsluitend een internetversie brengen. Ze hebben ook allerlei aantrekkelijke vormen van interactie bedacht als je ze trouw blijft en hebben de financiering aan moeten passen. 
In toenemende mate moeten mensen die erin willen publiceren daarvoor bijvoorbeeld betalen. Ze hebben het echter moeilijk. Zelf heb ik mijn eigen werkwijze aangepast en ik begin de dag met het screenen van een tiental sites waarop ik wetenschappelijk medisch nieuws kan vinden. Vandaag kwam ik op een daarvan nieuws tegen over hoe internet het gedrag van lezers heeft veranderd. Het gaat om een groot onderzoek in vijf landen door de University of Oxford waarin gekeken wordt naar hoe de digitale revolutie de toegang tot nieuws veranderd heeft. 
Er waren wat voorlopige conclusies. Duitsers geven nog steeds de voorkeur aan gedrukte media, maar Amerikanen en Britten zijn massaal overgegaan op digitaal nieuws. Tot mijn verbazing hoorde ik overigens toen ik de afgelopen weken in de VS was dat de grootste krant van New Orleans nog maar drie keer per week uitkomt en dat abonnees het moeten doen met de onlineversie. Britten maken wel veel gebruik van elektronisch nieuws maar in tegenstelling tot Amerikanen betalen ze er niet graag voor. Het betekent dat mensen veel vaker informatie delen en aan elkaar doorsturen via emails, Facebook en Twitter wat ze gelezen hebben. Nederland behoort niet tot de vijf onderzochte landen, maar ik neem aan dat Nederlanders op de Duitsers lijken als het aankomt op liefde voor papieren kranten, maar op Britten als het om de weerzin tot het betalen voor internetnieuws gaat.
Eerder verscheen van Ivan Wolffers: Is een hond droevig als zijn baasje dood gaat

Meer over:

opinie, leven
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.