1.253
87

Coördinator Mobiliteit bij Milieudefensi

Willem Verhaak is Coördinator Mobiliteit bij Milieudefensie en is verbonden aan het researchcentrum van de Universiteit van Wageningen. Verhaak woont in Utrecht en geniet graag van het Groene Hart. Hij is voorstander van groene energie heeft zijn huis daarom zo duurzaam mogelijk ingericht met zonnepanelen en een systeem waardoor regenwater hergebruikt wordt.

Hoe Schultz van Haegen ongemerkt de wegen verbreedt

De minister werpt tegen dat auto's de laatste jaren veel schoner zijn geworden. Ze vertelt er alleen niet bij dat het effect van de schonere motoren teniet wordt gedaan de opkomst van SUV's

Verkeersminister Schultz van Haegen heeft vandaag het antwoord gegeven op de vraag: Hoe verbreed je ongemerkt de snelwegen? De laatste jaren mochten veel wegen niet worden verbreed vanwege de verslechtering van de luchtkwaliteit. In 2003 nam het kabinet de eerste stap naar het antwoord. Met de uitvinding van spitsstroken mochten er wel extra rijbanen bijkomen. Voor deze stroken gelden veel soepelere milieueisen omdat zij alleen tijdens de spits open zijn.

Frustratie over de beperkte openingstijden van de spitsstroken deed de rest. Want alhoewel mensen ook buiten de spits in files staan, zij mogen op die momenten niet over de lege spitsstrook rijden. Met deze extra ergernis groeide ook de roep om die rijstroken permanent open te stellen. Schultz van Haegen geeft daaraan nu gehoor en de wegverbreding is daarmee een feit. Zij omzeilt daarmee de eigen normen voor de luchtkwaliteit en lawaai.

De minister werpt tegen dat auto’s de laatste jaren veel schoner zijn geworden waardoor het met de uitlaatgassen zal meevallen. Ze vertelt er alleen niet bij dat het effect van de schonere motoren teniet wordt gedaan doordat auto’s steeds zwaarder worden, denk aan de SUV’s. Automobilisten zullen bovendien meer kilometers gaan afleggen omdat wegvervoer door de permanent open spitsstroken aantrekkelijker wordt. Het gevolg is meer uitlaatgassen en meer lawaai.

De manier waarop Schultz van Haegen de wegen nu verbreedt zet omwonenden buitenspel. Door de soepelere milieueisen voor de spitsstroken konden zij zich moeilijk tegen deze rijbanen weren. Het is de vraag of hun bezwaren tegen het omvormen van de spitsstroken tot gewone rijbanen wel zullen worden gehoord.

En dan is er nog de verkeersveiligheid. Spitsstroken zijn smaller dan gewone rijstroken en kunnen dus sneller tot ongelukken leiden. Verder bestaan veel spitsstroken uit de oude vluchtstroken langs snelwegen. Als daarover verkeer rijdt, kunnen hulpdiensten moeilijk ter plaatse komen. De ANWB heeft daarom al gezegd dat er ‘uit het oogpunt van veiligheid wel een extra vluchtstrook moeten komen’.

De vraag is nu hoe het zal duren voordat iemand in het kabinet op het idee komt om van die extra vluchtstroken een spitsstrook te maken.

Geef een reactie

Laatste reacties (87)