1.855
62

journalist

Na opleidingen in journalistiek en communicatie maakte Jeroen Mirck (1971) carrière in de vakbladjournalistiek. Bij Adformatie en Emerce specialiseerde hij zich in marketing en nieuwe media. Van 2009 tot 2010 stond hij als redacteur aan de wieg van Joop.nl. Momenteel is hij zelfstandig journalist en communicatie-adviseur, met een passie voor bloggen en social media. Hij deelt zijn kennis op het weblog JeroenMirck.nl. Namens D66 is hij raadslid in stadsdeel Amsterdam Nieuw-West.

Hou van wie je haat

In een echte bar gebeurt het me nooit dat ik word uitgemaakt voor NSB’er, communist of dictator, maar op internet is dat doodnormaal. Hoe ga je om met zulke kritiek?

Internet is een curieuze stamkroeg. In een echte bar gebeurt het me nooit dat ik word uitgemaakt voor NSB’er, communist, kapitalist, klootzak, PvdA’er, stalinist, VVD’er of dictator, maar op het web is dat doodnormaal. Sociale media heet dat dan.

Op blogs, Twitter of Facebook verliezen sommige mensen alle remmingen. Mediatrainers zeggen standaard dat je die overdreven reacties moet negeren, maar hé, ik ben ook maar gewoon een mens! Kritiek krijgen is altijd lastig. Zelf durf ik best toe te geven dat ik daar niet goed in ben. Maar deze week veranderde mijn wereld: ik stuitte op de “7 Great Principles for Dealing with Haters” van Tim Ferriss.

Omgaan met publieke kritiek is een ingewikkeld mechanisme. Ik heb het altijd te simpel gevonden als PR-professionals en andere zelfbenoemde media-experts wijsneusden dat een totaal zwijgen altijd de beste oplossing is. Stilzitten als je geschoren wordt, dat soort wijsheden. Natuurlijk, het is vaak een beproefd en dus zinvol middel, maar zeker niet altijd. Voor die gedachte vond ik echter nooit onderbouwde bijval. Tot deze week.

Tim Ferris was onlangs te gast op The Next Web Conference in Amsterdam. Zelf kon ik daar niet bij zijn, maar dankzij blogs van Mashable, het Nederlandse Dutch Cowboys en organisator The Next Web zelf ben ik helemaal bijgepraat over zijn betoog. Ferriss is de auteur van ‘The 4-Hour Workweek’, een bestseller gebaseerd op de extreme stellingname dat je zo’n beetje al je werk kunt uitbesteden en toch nog succesvol of rijk kunt worden (verbeter me gerust als ik het boek slecht samenvat). Het kwam de extraverte Ferriss op bootladingen kritiek te staan, waar hij naar eigen zeggen lang niet altijd slim op heeft gereageerd. Het overkomt dus de besten, dat vond ik een hele geruststelling.

Waar ging het mis? Ferriss maakte de geijkte fout: hij nam alle kritiek persoonlijk en reageerde dan vaak totaal verkeerd. Hij heeft echter van zijn fouten geleerd en er een eigen handvat voor ontwikkeld: de Cross Media Trinity. Volgens Ferriss zijn er drie manieren (de drie A’s) om op online kritiek te reageren:

* Avoid. Beoordeel eerst met wie je te maken hebt. Google even, ook als het om bloggers gaat die je willen interviewen. “Be sure you hang out with people who look beyond their Google Analytics.” Negeer vooral trollen en querulanten.

* Acknowledge. Je hoeft niet in elke situatie je excuses aan te bieden. Het is wel goed om de mening van je tegenstanders te erkennen.

* Act. Je kunt soms best reageren op discussies, maar doe dat verstandig: “If you are reactive, you don’t create your own life, you should be responsible and response-able.”

Kortom: behalve het negeren van kritiek is bedachtzaam reageren en het erkennen van fouten ook een prima methode. Het interessante aan de visie van Ferriss is om altijd in je achterhoofd te houden dat je zelf de controle houdt: jij bepaalt waar, wanneer en hoe je reageert. Reageer liever één keer goed met een doordacht geformuleerd statement dan op alle kritikasters apart. Dat verschaft je denkruimte.

Toch kun je wakker liggen van een bombardement aan kritiek. Ook dat heeft Ferriss de afgelopen jaren zeer zeker gedaan. Inmiddels kan hij de kritiek relativeren, is hij zelfs in staat ‘to love the haters’. Hij heeft zeven principes opgesteld om met zijn digitale critici om te gaan:

1. It doesn’t matter how many people don’t get it. What matters is how many people do.
Hou voor ogen wat je doelen zijn. Als het je doel is om een prachtig product te maken voor een specifieke doelgroep, kies dan zorgvuldig je eerste duizend fans. “As long as you’re accomplishing your objectives, that 1,000 will lead to a cascading effect. The 10 million that don’t get it don’t matter.”

2. 10% of people will find a way to take anything personally. Expect it.
Hou vooraf rekening met kritiek en bedenk bij voorbaat het antwoord dat je wil geven. “Online I see people committing ’social media suicide’ all the time by one of two ways. Firstly by responding to all criticism, meaning you’re never going to find time to complete important milestones of your own, and by responding to things that don’t warrant a response.”

3. “Trying to get everyone to like you is a sign of mediocrity.” (Colin Powell)
Reageer tactisch en strategisch. “If you treat everyone the same and respond to everyone by apologizing or agreeing, you’re not going to be recognizing the best performers, and you’re not going to be improving the worst performers. That guarantees you’ll get more behavior you don’t want and less you do.”

4. “If you are really effective at what you do, 95% of the things said about you will be negative.”
In lijn met principe 2 geldt dat hoe groter jouw impact is, des te meer kritiek je krijgt. Ferriss baseert zich hierbij op een citaat van Scott Boras en maakt zelf de grap dat hij haters heeft “in 35 verschillende talen.”

5. “If you want to improve, be content to be thought foolish and stupid.” (Epictetus)
Leer jezelf aan om tegen kritiek te kunnen. Een klassiek voorbeeld: de Romeinse senator Cato kleedde zich gek zodat hij daarom uitgelachen zou worden. Zo trainde hij zichzelf om alleen beschaamd te zijn over zaken die het echt waard zijn om beschaamd over te zijn. Zo leer je zelfs om van kritiek te genieten. De keerzijde is ooit eens verwoord door Elbert Hubbard: “To avoid criticism, do nothing, say nothing, and be nothing.”

6. “Living well is the best revenge.” (George Herbert)
Deze titel van een rocksong van R.E.M. is de ultieme manier om haters buitenspel te zetten: “The best way to counter-attack a hater is to make it blatantly obvious that their attack has had no impact on you.” Laat de haters lekker sudderen in hun eigen ressentiment en boosheid, die meestal toch niets met jou te maken heeft. “Don’t get angry, don’t get even. Focus on living well and that will eat at them more than anything you can do.”

7. Keep calm and carry on.
Tot slot adviseert Ferriss om de rust te bewaren. “Focus on impact, not approval. If you believe you can change the world, which I hope you do, do what you believe is right and expect resistance and expect attackers.”

Met deze inzichten moet het stukken makkelijker zijn om (al dan niet) te reageren op online kritiek. Ik ben benieuwd naar de feedback op de visie van Ferriss, zowel positief als negatief. Uiteraard zal ik ook reageren. Bedachtzaam, met de Cross Media Trinity in mijn achterhoofd. Ik ga proberen van jullie allemaal te houden!

Geef een reactie

Laatste reacties (62)